Kenth Hedevåg och Johanna Gustafsson fångade under en föreläsningskväll i en skola tidigt i höstas, när pandemin hade dragit sig tillbaka lite. Foto Lina Alriksson
Till startsidan
Multidiagnoser Med tre diagnoser blev Johanna Gustafssons skolgång allt annat än smärtfri. Nu har hon och ”npf-pedagogen” Kenth Hedevåg skrivit en bok för att skapa förståelse för att varje elevs situation är unik – och kunskap om att den också är förändringsbar.
För Johanna var skolan en ständig kamp, och hon gjorde sitt bästa för att dölja sina svårigheter. Klumpen i magen var ständigt närvarande redan i lågstadiet och hon var ofta helt utmattad när hon kom hem. Men trots tröttheten var hon tvungen att ta itu med skolarbetet som hon inte hade klarat av under dagen. Hon grät, skrek och kämpade. Föräldrarna stöttade och hjälpte med läxorna men förstod tidigt att något var fel. Lärarna, däremot, sa att Johannas svårigheter skulle växa bort. De hade fel. Och det skulle dröja till vuxen ålder innan Johanna fick samtliga sina diagnoser.
Det är jätteviktigt att lyfta flickornas specifika svårigheter, och vikten av tidiga insatser. Johanna hade kunnat besparas mycket psykiskt lidande.
– Jag önskar att jag hade fått hjälp tidigare. Jag hade redan i lågstadiet behövt någon som frågade hur det var, någon att vända sig till. En trygg vuxen, inte nödvändigtvis en lärare.
Först i högstadiet fick Johanna Gustafsson sin första diagnos, dyslexi. Men trots hjälpmedel var hon fortfarande trött efter skolan och var tvungen att sova flera timmar innan hon kunde ta itu med läxorna. I gymnasiet utreddes hennes problem ännu en gång och man kom återigen fram till diagnosen dyslexi, med specifika läs- och skrivsvårigheter. Johanna fick då en kassettbandspelare för att kunna lyssna på texter.
– Det var obeskrivligt pinsamt att ta upp det där kassettbandet i skolan, det kändes så gammalt. Därför lyssnade jag mest hemma där ingen såg.
Hon misstänkte själv att dyslexin inte kunde vara hela förklaringen. Problemen fortsatte: stressen, nedstämdheten, tankarna om att hon var fel och annorlunda.
Kenth Hedevåg och Johanna Gustafsson fångade under en föreläsningskväll i en skola tidigt i höstas, när pandemin hade dragit sig tillbaka lite. Foto Lina Alriksson
När hon senare skadade sig och inte längre kunde idrotta eskalerade svårigheterna. Under hela uppväxten hade fotbollen och innebandyn varit en både fysisk och mental frizon från alla bekymmer. Utan träningen försvann nu de där extrakrafterna.
– Jag förändrades. Tidigare hade jag varit rätt tyst av mig men då blev jag pratig och plockig, hade svårt att sitta still och kände mig så annorlunda.
De tre åren i gymnasiet passerade och hon tog studenten. Att det trots allt gick vägen var mycket läraren Nicklas förtjänst. Han tog sig tid, lyssnade och peppade, och det även utanför lektionstid.
– Han var den som betydde mest för mig i gymnasiet, vi har faktiskt fortfarande kontakt, säger Johanna Gustafsson. Men jag förstår inte hur jag lyckades komma hela vägen till trean i gymnasiet utan att någon slog larm. Mitt eget larm gick ju på repeat hela tiden.
Hon fortsatte sina studier på folkhögskola och utbildade sig senare till fritidsledare. Men under studietiden fortsatte hon att stänga in alla känslor och till sist havererade det, eller som hon själv uttrycker det – ”stressburken exploderade”. Utbrott och panikångestattacker avlöste varandra.
– Vid det laget hade jag påbörjat en utredning men blev sjukskriven, och var tvungen att ta en paus för att fortsätta. Jag googlade mycket om adhd och kände igen mig. När jag väl fick diagnosen blev jag inte förvånad, men det var väldigt skönt att få svar på alla frågor. Jag fick även en tredje diagnos vid utredningen, asperger.
Boken ”Johanna – tre diagnoser i skolan” visar med all tydlighet hur fel det kan bli när en ung person inte får den hjälp och det stöd hon behöver. Det är en stark berättelse, och förutom Johannas egna ord finns där även texter om stöd och insatser samt över hundra reflektions- och diskussionsfrågor. De delarna är författade av Kenth Hedevåg, pedagog, författare och föreläsare med lång erfarenhet från skolan och från ett neuropsykiatriskt utredningsteam på BUP.
Boksignering! Kenth och Johanna jobbar hårt för att sprida sina erfarenheter och kunskaper. Foto Lina Alriksson
Deras vägar korsades när Johanna, som i dag arbetar som elevassistent, läste Kenths bok ”När mallen inte stämmer”. Johanna undrade över en sak och ringde helt enkelt upp Kenth för att få en förklaring. De pratade i närmare en timme och innan de lagt på hade Kenth lovat att läsa Johannas berättelse om sin skoltid – med tillägget att han skulle vara brutalt ärlig i sin bedömning. Han läste och berördes, och konstaterade samtidigt att texten var både rörig och ostrukturerad.
– Johanna svarade, ”vad hade du väntat dig, jag har ju tre diagnoser”, säger Kenth Hedevåg med ett skratt.
Sedan föddes idén att skriva en bok tillsammans, där berättelsen varvas med fakta. I slutet av boken finns ytterligare fem kortare berättelser om flickor med problem i skolan.
– Det är jätteviktigt att lyfta fram flickornas specifika svårigheter, och vikten av tidiga insatser. Johanna hade kunnat besparas mycket psykiskt lidande, säger Kenth Hedevåg.
Johannas egna erfarenheter är en stor fördel nu när hon arbetar i skolan.
– Det känns skrytigt att säga men jag har en annan förståelse för de här eleverna. Jag känner igen mig och finns där för dem, och de slipper känna som jag gjorde.
Debatt ”Liberalerna som en gång kämpade för individens frihet mot statens förmynderi vill nu tvinga våra barn att lyda och följa utan att bli lyssnade på, det är så ironiskt att det gör ont”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Debatt ”Utan en vision om en bättre skola blir varje reform bara en reaktion. Rör vi oss framåt? Eller begår vi samma misstag igen?” Här är specialläraren Niclas Fohlins egen skolvision, i tio punkter.
Mitt jobb Ny på anpassad skola – då måste läraren lära om på nytt. Nu ska Kajsa Ottosson vidareutbilda sig till specialpedagog.
Krönika När lobbykampanjen om No Excuses drivs av Svenskt Näringsliv och skolkoncerner, vilket incitament är troligast – barnen eller pengarna? Det undrar specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Fackböcker Från skrivande och matematik till fysisk lärmiljö och relationsbyggande – här finns de praktiska exemplen som inspirerar till nytänk.
Krönika ”Något har gått snett när vi i skolan börjar se på varandra som motståndare i stället för samarbetspartners.” Specialläraren Niclas Fohlin varnar för en valrörelse som kommer att föra skolan allt längre ifrån verkliga lösningar.
Panelen ”Våra vägar korsas i klassrummet.” Så ser två speciallärare och en specialpedagog på deras inbördes rollfördelning – nu och i framtiden.
Krönika ”När vi romantiserar det förflutna riskerar vi att upprepa det som inte fungerade.” Dagens skoldebatt låter som South Parks små lila ”nostalgibär”, tycker specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Vi lärare förväntas klara oss själva, som om utbildning bara handlade om att förmedla fakta och inte om att möta hela människor i deras mest formbara år”, skriver Niclas Fohlin, och visar en annan väg.
Krönika ”I verkligheten fungerar kombinationen skärm och pärm ypperligt, det finns ingen motsättning mellan ett rofyllt klassrum och trygga relationer, och det fungerar utmärkt att både anpassa i och utanför klassrummet”, skriver Elin Zlatanovski.
Relationsbyggande Forskningen är entydig – lärande, motivation och skolframgång hänger ihop med relationer, tillit och förtroende, skriver specialläraren Davor Delic.
Npf Efter nya skolrapporten – Attention kräver kraftfulla reformer, fler vuxna i skolan och en Lex-lagstiftning som gör brister synliga och anmälningspliktiga.
Särskilt stöd Plötsligt blev det omöjliga möjligt och skolor fick fart på anpassningarna. En ny studie visar att många föräldrar till barn med funktionsnedsättningar upplevde en ljusning under pandemin.
Distansundervisning Stockholm startar distansundervisning för hemmasittare. I ett första steg kommer 50 platser att erbjudas men det kommer att trappas upp successivt till 200 elever.
Krönika Det blir allt vanligare att elever avstår från slutfirandet på grund av ekonomi. Hur ska skolan tackla det? frågar sig specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Mitt jobb Specialpedagogen John Oskarsson har hittat sitt kall – att stötta både lärare och elever i det läsutvecklande arbetet.
Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.
Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.
Tema Det unika med undervisningen i anpassad skola är att den hela tiden måste balanseras med exakt rätt nivå av omsorg.
Tema I anpassade skolformer är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!
Specialpedagogik Anpassade skolformer ägnas extra fokus i det nya numret av Specialpedagogik.
Npf Att dyslexiutredningar remitteras till annan region innebär inte att vårdgarantin bryts, anser Region Norrbotten i ett genmäle till specialläraren Niclas Folhlin, som svarar direkt.
Panelen Vi bad specialpedagoger kommentera regeringens syn på elevhälsan, rollfördelningen speciallärare/specialpedagoger och en framtid med AI.
Mitt jobb På Östersunds kommuns nya resursskola erbjuds 18 elever flexibla lösningar för att klara av skolarbetet. Här har specialpedagogen Christer Jakobsson varit med och byggt upp verksamheten från grunden.
Slutreplik Alla professioner i elevhälsan ska samverka, men premissen måste vara att skolan bedriver undervisning, inte vård. Det skriver specialpedagogerna Helena Wallberg och Maja Lindqvist i en slutreplik i debatten med skolläkaren Josef Milerad.
Vi lärare debatt Det finns ingen anledning att vara rädd för ett ökat vårdfokus i skolan, anser skolläkaren Josef Milerad.
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Ska vi på allvar knäcka gängkriminaliteten måste politikerna inse att skolan inte bara är en kostnad, utan kanske den mest lönsamma investeringen för ett tryggare samhälle”, skriver Elin Zlatanovski, ämneslärare och specialpedagog.
Debatt ”Den stora förvirringen i svensk skola handlar om att den saknar fundamentalt stöd för vad som står i skollagen”, skriver Kristina Dahlström, en av många specialpedagoger och lärare som gett upp och lämnat skolan på grund av den omöjliga behov- och resurs-ekvationen.
Vi lärare debatt Gymnasielärarna och specialpedagogerna Maja Lindqvist och Helena Wallberg sällar sig till kritikerna av regeringens vilja att ge elevhälsan ett rent vårduppdrag.
Npf AI-analys av EEG-data är en metod för att diagnostisera adhd som i en tidig svensk studie träffar rätt nio gånger av tio.
Debatt Trygga elever lär sig mer. Men nu vill regeringen ta bort en av skolans viktigaste skyddsfaktorer. Specialläraren Davor Delic kritiserar utredningen som vill demontera sexualundervisningen.
Krönika ”Jag vill inte ha några kuvade, utantill-lärande tonåringar. Jag vill att de ska vara fria, tänkande, ifrågsättande.” Ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om vikten av elevinflytande.
Särskilt stöd ”Vad som föreslås är att byta en byråkrati mot en annan.”
Anpassad grundskola Barnrättsorganisationen Treskablinoll har lanserat skolmaterialet Grundskolebrevet, ett omfattande stöd för att förebygga sexuella övergrepp mot barn.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin ber alla parter att sätta sig in i ämnet.
Debatt Speciallärarna Denice Sverla och Davor Delic reagerar starkt på skolministerns utspel om elevinflytande.
Tema elevhälsa Riksföreningen för Skolsköterskor ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Mia Göransdotter Hammar förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolledare ger regerings elevhälsoutredning tummen ner. Lena Linnerborg, utbildningspolitisk chef, förklarar varför.
Tema elevhälsa Svenska Skolläkarföreningen ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Pernilla Gudmundsson förklarar varför.
Tema elevhälsa Psykologer i Förskola och Skola ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Lena Svedjehed förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolkuratorers Förening ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Caroline Bergh förklarar varför.
Tema elevhälsa Skolministern vill att pedagogiken ska brytas ut så att elevhälsoteamen får ett rent vårduppdrag. Skarpa varningar om konsekvenserna har framförts till utredaren.
Krönika Mobilförbudet i skolan borde vara självklart, skriver specialpedagogen Elin Zlatanovski, ”men var det inte någon annan utredare som lovade färre arbetsuppgifter på våra redan överfulla skrivbord?”
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Npf Det är orimligt att Sverige skulle ha tre gånger så många elever med adhd som andra länder. Nu ger regeringen Ivo i uppdrag att granska privata aktörer som säljer adhd-utredningar.
Krönika Utredningarna är fulla av fraser alla kan skriva under på, men det är något som saknas, menar specialläraren Niclas Fohlin: klassrummets och elevernas verklighet.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.