
Kenth Hedevåg och Johanna Gustafsson fångade under en föreläsningskväll i en skola tidigt i höstas, när pandemin hade dragit sig tillbaka lite. Foto Lina Alriksson
Multidiagnoser Med tre diagnoser blev Johanna Gustafssons skolgång allt annat än smärtfri. Nu har hon och ”npf-pedagogen” Kenth Hedevåg skrivit en bok för att skapa förståelse för att varje elevs situation är unik – och kunskap om att den också är förändringsbar.
För Johanna var skolan en ständig kamp, och hon gjorde sitt bästa för att dölja sina svårigheter. Klumpen i magen var ständigt närvarande redan i lågstadiet och hon var ofta helt utmattad när hon kom hem. Men trots tröttheten var hon tvungen att ta itu med skolarbetet som hon inte hade klarat av under dagen. Hon grät, skrek och kämpade. Föräldrarna stöttade och hjälpte med läxorna men förstod tidigt att något var fel. Lärarna, däremot, sa att Johannas svårigheter skulle växa bort. De hade fel. Och det skulle dröja till vuxen ålder innan Johanna fick samtliga sina diagnoser.
Det är jätteviktigt att lyfta flickornas specifika svårigheter, och vikten av tidiga insatser. Johanna hade kunnat besparas mycket psykiskt lidande.
– Jag önskar att jag hade fått hjälp tidigare. Jag hade redan i lågstadiet behövt någon som frågade hur det var, någon att vända sig till. En trygg vuxen, inte nödvändigtvis en lärare.
Först i högstadiet fick Johanna Gustafsson sin första diagnos, dyslexi. Men trots hjälpmedel var hon fortfarande trött efter skolan och var tvungen att sova flera timmar innan hon kunde ta itu med läxorna. I gymnasiet utreddes hennes problem ännu en gång och man kom återigen fram till diagnosen dyslexi, med specifika läs- och skrivsvårigheter. Johanna fick då en kassettbandspelare för att kunna lyssna på texter.
– Det var obeskrivligt pinsamt att ta upp det där kassettbandet i skolan, det kändes så gammalt. Därför lyssnade jag mest hemma där ingen såg.
Hon misstänkte själv att dyslexin inte kunde vara hela förklaringen. Problemen fortsatte: stressen, nedstämdheten, tankarna om att hon var fel och annorlunda.
Kenth Hedevåg och Johanna Gustafsson fångade under en föreläsningskväll i en skola tidigt i höstas, när pandemin hade dragit sig tillbaka lite. Foto Lina Alriksson
När hon senare skadade sig och inte längre kunde idrotta eskalerade svårigheterna. Under hela uppväxten hade fotbollen och innebandyn varit en både fysisk och mental frizon från alla bekymmer. Utan träningen försvann nu de där extrakrafterna.
– Jag förändrades. Tidigare hade jag varit rätt tyst av mig men då blev jag pratig och plockig, hade svårt att sitta still och kände mig så annorlunda.
De tre åren i gymnasiet passerade och hon tog studenten. Att det trots allt gick vägen var mycket läraren Nicklas förtjänst. Han tog sig tid, lyssnade och peppade, och det även utanför lektionstid.
– Han var den som betydde mest för mig i gymnasiet, vi har faktiskt fortfarande kontakt, säger Johanna Gustafsson. Men jag förstår inte hur jag lyckades komma hela vägen till trean i gymnasiet utan att någon slog larm. Mitt eget larm gick ju på repeat hela tiden.
Hon fortsatte sina studier på folkhögskola och utbildade sig senare till fritidsledare. Men under studietiden fortsatte hon att stänga in alla känslor och till sist havererade det, eller som hon själv uttrycker det – ”stressburken exploderade”. Utbrott och panikångestattacker avlöste varandra.
– Vid det laget hade jag påbörjat en utredning men blev sjukskriven, och var tvungen att ta en paus för att fortsätta. Jag googlade mycket om adhd och kände igen mig. När jag väl fick diagnosen blev jag inte förvånad, men det var väldigt skönt att få svar på alla frågor. Jag fick även en tredje diagnos vid utredningen, asperger.
Boken ”Johanna – tre diagnoser i skolan” visar med all tydlighet hur fel det kan bli när en ung person inte får den hjälp och det stöd hon behöver. Det är en stark berättelse, och förutom Johannas egna ord finns där även texter om stöd och insatser samt över hundra reflektions- och diskussionsfrågor. De delarna är författade av Kenth Hedevåg, pedagog, författare och föreläsare med lång erfarenhet från skolan och från ett neuropsykiatriskt utredningsteam på BUP.
Boksignering! Kenth och Johanna jobbar hårt för att sprida sina erfarenheter och kunskaper. Foto Lina Alriksson
Deras vägar korsades när Johanna, som i dag arbetar som elevassistent, läste Kenths bok ”När mallen inte stämmer”. Johanna undrade över en sak och ringde helt enkelt upp Kenth för att få en förklaring. De pratade i närmare en timme och innan de lagt på hade Kenth lovat att läsa Johannas berättelse om sin skoltid – med tillägget att han skulle vara brutalt ärlig i sin bedömning. Han läste och berördes, och konstaterade samtidigt att texten var både rörig och ostrukturerad.
– Johanna svarade, ”vad hade du väntat dig, jag har ju tre diagnoser”, säger Kenth Hedevåg med ett skratt.
Sedan föddes idén att skriva en bok tillsammans, där berättelsen varvas med fakta. I slutet av boken finns ytterligare fem kortare berättelser om flickor med problem i skolan.
– Det är jätteviktigt att lyfta fram flickornas specifika svårigheter, och vikten av tidiga insatser. Johanna hade kunnat besparas mycket psykiskt lidande, säger Kenth Hedevåg.
Johannas egna erfarenheter är en stor fördel nu när hon arbetar i skolan.
– Det känns skrytigt att säga men jag har en annan förståelse för de här eleverna. Jag känner igen mig och finns där för dem, och de slipper känna som jag gjorde.
Panelen Vi bad specialpedagoger kommentera regeringens syn på elevhälsan, rollfördelningen speciallärare/specialpedagoger och en framtid med AI.
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.
Debatt Dyslexi har fått en oväntat framträdande roll i den nya läroplansutredningen. Men inte på något positivt sätt, konstaterar Susanna Cederquist, lärare, författare och vinnare av Dyslexipriset.
Krönika ”Klassrummen var en plats där sociala skillnader kunde utjämnas och där klassresor möjliggjordes”, skriver ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om en 1990-talsskola som var bättre än många vill minnas.
Arbetsmiljö Chockerande hög risk för utbrändhet bland specar – Specialpedagogiks redaktör om arbetet bakom larmrapporten.
Anpassad grundskola ”Alla skulle reagera om våra politiker minskade undervisningstiden i grundskolan, men när det gäller den anpassade skolans läroplan är det tyst”, skriver specialläraren Denice Sverla.
Krönika ”Min dröm är att skolan får vara en plats där teori och praktik, forskning och konst, kognitionsvetenskap och relationellt lärande får mötas och berika varandra”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Lärarbrist 2038 kommer skolväsendet att sakna 10 600 behöriga lärare, enligt en ny prognos – och speciallärare kommer att vara ett av de största underskotten.
Krönika ”Vem tjänar på att ropa varg hela tiden? Jo, de som vill driva igenom stora systemförändringar på kort tid, innan man hinner analysera följderna för elever, lärare och samhället i stort”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”I pedagogiska forum kastar skolfolk i olika trådar absurda anklagelser mot varandra och skyller skolans problem på fotfolket och eleverna i stället för på politikerna och resursbristen”, skriver läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Neuropedagogik Specialläraren Niclas Fohlin svarar Agneta Gulz och Magnus Haake: ”I ert svar approprierar ni allt som är bra och beprövat i skolan som kognitionsvetenskap, som om läraryrket och pedagogiken inte redan inrymmer dessa insikter.”
Neuropedagogik ”Det Fohlin tar upp är effekterna av att svensk skola är utsatt för en inre marknad av charlataner, som säljer neuromyter och påstådd kognitionsvetenskap”, skriver Agneta Gulz ocg Magnus Haake i en replik till Niclas Fohlins krönika.
Mitt jobb Planen var att arbeta på bank. Men efter ett tillfälligt jobb som elevassistent har Tord Söderqvist varit skolan trogen – som lärare, specialpedagog och nu rådgivare på SPSM.
Krönika ”Att utrusta elever med distraherande nöjesmaskiner och undra varför deras koncentrationsförmåga försämras är som att hälla bensin på en eld och undra varför det brinner”, skriver specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski.
Krönika Kognitionsvetenskap ska absolut tas in för att bidra till insikter. Men inte konkurrera med pedagogiken, som är skolans vetenskapliga fundament. Det skriver specialläraren Niclas Fohlin i en ny krönika.
Panelen Vi frågade tre specialpedagoger hur de tycker skolan hanterar sitt demokratifrämjande uppdrag – och om demokratins utsatthet i dag.
Krönika Avslöjandena om regeringens satsning på akutskolor kommer inte som någon överraskning, anser specialläraren Niclas Fohlin, utan är en typisk konsekvens av populistisk skolpolitik.
Krönika Problemet att ens ha en ”angiverilag” på plats är större än lättnaden över undantagen, menar läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Inkludering Temat för årets sista nummer av Specialpedagogik är inkludering ur ett globalt perspektiv – något som saknas i den svenska skoldebatten.
Inkludering Uppgiften är tung. En kvarts miljard barn går över huvud taget inte i skolan i dag. Men över hela världen organiserar skolfolk en handlingsplan, och årets stora Pariskonferens byggde självförtroende.
Inkludering Specialpedagoger över hela världen – vad förenar, vad skiljer? Det gemensamma är fokus på elever, utmaningar, förhoppningar och möjligheter oavsett hemvist. Det som skiljer är förutsättningar i fråga om lagar, kultur och traditioner.
Inkludering När den EU-finansierade projektgruppen för inkludering träffas blir de nationella skillnaderna tydliga – liksom de utmaningarna. Men via samtal och fallbeskrivningar stärks den gemensamma grunden.
Hjälpmedel På ett seminarium i riksdagen under onsdagen presenterades en teknisk metod för att hjälpa elever som har problem med ”samsynen” mellan ögonen. Den redovisade effekten verkar kunna höja läsförmågan.
Inkludering Internationellt är trenden tydlig: skolor strävar mot ökad inkludering, fokus ligger på specialpedagogiska insatser i klassrummen. Varför går Sverige i motsatt riktning?
Fackböcker Äntligen en ny, omfattande logopedisk grundbok.
Fackböcker Vi tipsar om tre nya böcker om språkutvecklande arbete.
Fackböcker Experter från flera fält samverkar i en både teoretisk och konkret antologi om problematisk skolfrånvaro.
Krönika Ska det tas krafttag med skolan eller inte? Elin Zlatanovski, gymnasielärare och specialpedagog i Växjö, listar fyra punkter som vi inte borde behöva kompromissa med.
Särskilt stöd Över 70 procent av granskade skolor får kritik av Skolinspektionen i en ny rapport.
Krönika ”Hur kan regeringen på fullt allvar mena att en SKOLAS elevhälsoteam bör sakna pedagogisk kompetens?” undrar Elin Zlatanovski, lärare och specialpedagog i Växjö, och bjuder in skolminister Lotta Edholm för samtal.
Debatt Språkstörning/DLD är minst lika vanligt som adhd men skolans kunskap släpar efter, skriver debattörena Berit Robrandt Ahlberg och Kerstin Wiström på internationella DLD-dagen den 18 oktober.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin listar tre nödvändiga krav på staten för att vända läs- och skrivutvecklingen.
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna och elevhälsan från Praktiska gymnasiet i Uppsala.
Mattekrisen Tre lärare som länge verkat för att förbättra undervisningen berättar om sina metoder – åsikterna är vitt skilda men resultaten lika goda.
Mattekrisen Förr var nyttan av matematik uppenbar, i dag är den mer abstrakt. Samtidigt brister likvärdigheten. Det är hinder som forskaren Anette Bagger och hennes nät av lärare hittar nya vägar för att komma runt.
Krönika Det gick! Den här hösten också … Specialpedagogiks nya krönikör om konsten att få en helklass att dra åt samma håll.
Debatt Har inkludering som skolbegrepp i Sverige blivit för abstrakt – vad menar vi egentligen med det?
Mattekrisen ”Tänka, resonera, räkna”-metoden sprider sig snabbt men anses kontroversiell. Vi pratar med forskare, lärare och elever.
Särskilt stöd Uteblivet särskilt stöd är den största faktorn bakom att niondeklassare saknar gymnasiebehörighet.
Debatt ”Om spec ska ingå i elevhälsan tas engagemanget från något annat”, skriver specialläraren Jessica Hansson, angående förslaget om att organisera om EHT.
Krönika Höstterminen är på väg att sätta sig. Har du grundat väl med elevrelationerna?
Mitt jobb För specialläraren Helen Nilsson i Halmstad har ett långvarigt fackligt engagemang lett till att hon blivit ledamot i Sveriges Lärares intresseförening för speciallärare och specialpedagoger.
Panelen Vi frågade specialpedagoger och speciallärare om digitala verktyg och risken med externa entreprenörer – och om deras drömföreläsare!
Arbetsmiljö Hur stor är egentligen utbrändheten bland speciallärare och specialpedagoger? Efter Specialpedagogiks stora enkätundersökning fortsätter berättelserna att strömma in.
Skolutveckling Tillgänglighetsarbetet i skolan kan aldrig ta paus. Det är budskapet från Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, när den lanserar ett nyutvecklat stödmaterial för att skapa större möjlighet för fler att nå trygghet, studiero och utbildningsmål.
Fackböcker Specialpedagogik i förskolan: Så får du ta blyga barn att våga delta i förskolans aktiviteter och få stöd i sin utveckling.
Fackböcker
Fackböcker Forskarna Gerth Hedov och Ann-Christin Sollerhed redaktörar en ny antologi om Downs syndrom och fysisk aktivitet.