”Enorm björntjänst att inte lära våra elever skriva för hand”

Handskriften är till stor hjälp vid inlärningen bland annat eftersom handens rörelser skapar ett slags minnesspår för hjärnan.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Att kunna skriva för hand har betydelse för lärandet, visar studier. Gymnasieläraren Filippa Mannerheim varnar för att elever stavar och skriver sämre på grund av att de inte lärt sig handskrift.

Filippa Mannerheim är gymnasielärare i svenska och historia och skoldebattör. I en artikel i SvD den 21 februari skriver hon att det är ett svek mot eleverna att inte lära dem att skriva för hand.

Hon och hennes kollegor märker att elever inte längre kan skriva för hand och har svårt att stava, sätta ut skiljetecken och stor bokstav.

– Jag tror, och det finns forskning som stöder det, att handskriften är tätt sammankopplad med lärande. Studier visar att studenter som antecknar för hand minns innehållet bättre än dem som antecknar på en dator. Enligt forskaren och handkirurgen Göran Lundborg skapar handens rörelser ett sorts minnesspår i hjärnans motoriska och sensoriska delar som främjar inlärning och memorering, säger Filippa Mannerheim.

”Det handskrivna ordet är viktigt”

En studie, publicerad i tidskriften Psychological Science 2014, visade att studenterna fick en djupare förståelse för innehållet i en föreläsning när de antecknade för hand jämfört med när de antecknade på en dator. Studenterna som antecknade för hand använde i högre grad sina egna ord, vilket tyder på att de bearbetade informationen mer, enligt forskarna.

Filippa Mannerheim tror också att det långsamma skrivandet på papper främjar eftertanke mer än att skriva på dator, som främjar snabbhet.

– Datorn uppmuntrar till mycket text. Vi ser att en del elever sprutar ur sig texter i en lång tankeström, men är det produktskapande elever vi vill ha? Eller lärande elever? Jag vill lära mina elever saker och då tror jag det handskrivna ordet är viktigt, i alla ämnen.

Vad behöver göras?

Filippa Mannerheim.

– Jag tror vi ska fundera på vilka metoder vi använder, och när det digitala ska in och inte. Vi vet att det händer något i vår hjärna i processen att greppa en penna, som förstärker inlärningen, då tycker jag att vi ska använda den metoden. Det är jätteviktigt att eleverna får med sig de byggstenarna från grundskolan.

Men kommer vi ens att skriva något för hand om tio år?

– Det har försvunnit ganska mycket ur skolan. Men om skolan ska fortsätta vara en plats för lärande tror jag inte vi kan fasa ut det handskrivna ordet. Sedan måste vi slussa in digitala verktyg också, men det vore att en enorm björntjänst mot den här generationen att göra det för tidigt.