”Det är för få vuxna och för många barn för att vi ska känna att vi har full kontroll”, säger Pia Rizell på Sveriges Lärare.
Till startsidan
Förskollärare hinner inte ge barnen det de har rätt till – eller ibland ens garantera deras säkerhet, visar en ny undersökning.
Fokus
Förskollärare har länge vittnat om brister i förskolan, och nu är läget så illa att
säkerheten är hotad. ”Jag hinner inte räcka till för alla barn jag har tillsynsansvar för”, berättar en av lärarna i Sveriges Lärares rapport.
Hon arbetar på en av de förskolor i Malmö som av Sydsvenskan nyligen pekades ut som de med allra störst barngrupper. Hon berättar att de på papperet är fyra personal på 22 små barn, men att de i verkligheten oftast bara är tre på plats.
– Arbetsmiljön är allt annat än god. Vi står i höga ljudnivåer med barngrupper där vi måste vända ut och in på oss själva för att omsorg, lärande och utveckling ska gå hand i hand. Jag har tänkt länge på att byta yrke. Om man ska hålla ett helt arbetsliv ska man ha en human arbetsmiljö och skäliga villkor, säger hon.
Det finns rymningsbenägna barn på alla förskolor.
Liksom många andra som vittnar om stora barngrupper och dålig arbetsmiljö vill hon vara anonym. Detsamma gäller en förskollärare med lång erfarenhet i Sundsvall. Även hon funderar emellanåt på att säga upp sig.
– Ja, nu på sistone har jag känt så, men samtidigt ger barnen en sådan glädje. Jag fortsätter hoppas på en förändring till det bättre, säger hon.
Hon berättar att de oftast väljer att vara kvar på gården, att de har för många barn för att ge sig av på utflykter. Förskollärarna har svårt att få till sin planeringstid och de skickas ofta runt för att täcka upp på andra avdelningar. Mycket tid går också åt till att skaffa vikarier, torka av bord, sopa och plocka i ordning disken.
– Vi råddar med mycket som vi inte borde behöva göra, sådant som tar tid från barngruppen, säger hon och berättar att flera kollegor är sjukskrivna för utbrändhet.
Detta är bara två exempel på hur vardagen ser ut för många förskollärare i dag. I Sveriges Lärares senaste rapport ”Tryggare kan alla vara” framgår att åtta av tio lärare i förskolan uppger att de arbetar i en för stor barngrupp, och av dem uppger i sin tur 74 procent att det är svårt att leva upp till tillsynsansvaret – varje dag eller flera gånger i veckan. En av dem som svarat förklarar i skrift sin situation: ”Det går inte att räcka till. Vi har våldsamt utåtagerande barn som inte får rätt stöd och vi har inte möjlighet att förebygga tillräckligt. Barnet misslyckas därför, och andra barn och vuxna riskerar att skadas varje dag.”
Se fler resultat av undersökningen i grafiken under artikeln.
Att inte hinna med de barn som är i behov av särskilt stöd är ett stort problem. Åtta av tio lärare som arbetar i stora barngrupper upplever att det tar för lång tid att ge dessa barn det stöd de behöver. Det är något förskolläraren i Sundsvall också märkt av.
– En specialpedagog sa att det bästa vi kunde göra för ett av barnen var att sitta en och en med barnet, men det fanns det aldrig tid och möjlighet till – trots att barnet hade rätt till det. Jag önskar att vi kunde ge alla barn de där guldstunderna, men det går inte, säger hon.
”Det är för få vuxna och för många barn för att vi ska känna att vi har full kontroll”, säger Pia Rizell på Sveriges Lärare.
För Pia Rizell, förskollärare i Örebro, tillika andre vice ordförande för Sveriges Lärare, är varken vittnesmålen från Malmö och Sundsvall eller resultaten från undersökningen förvånande.
– Nej, hur situationen på förskolorna ser ut på många håll i landet är något vi har påtalat många gånger förr. Men visst är det häpnadsväckande att exempelvis fem av tio upplever att de inte hinner med sitt uppdrag, säger hon.
Hon är själv yrkesverksam och ser, och får till sig, att det i dag är otroligt många barn som är i behov av anpassningar, även barn som inte har en fastställd diagnos.
– Det är tufft i de stora barngrupperna. Om det hade varit 15 barn i gruppen i stället för 22 kanske vi inte hade behövt lika mycket anpassningar, säger hon.
Att så många i undersökningen inte tycker att de kan leva upp till tillsynsansvaret är också något hon känner igen.
– När man slussar ut barnen på gården går en ut först för att ta emot, men det räcker ju att ett av barnen går bakom huset så har man inte koll längre. Det finns rymningsbenägna barn på alla förskolor, säger hon.
Hon nämner även dödsolyckan i Umeå där en liten pojke miste livet sedan han fastnat i sin reflexväst. Efter olyckan har många förskolor helt slutat att använda västarna.
– I Umeå var det en reflexväst, men många barn har hoodies och luvor med snören som hänger utanför overallen som de också kan fastna i. Det här handlar egentligen inte om västarna i sig utan om något annat, nämligen att det är för få vuxna och för många barn för att vi ska känna att vi har full kontroll, säger Pia Rizell.
För att komma till rätta med problemen i förskolan vill Sveriges Lärare ha en lagstiftning om maxtak för barngrupperna, 12 barn i de yngre åldrarna (1–3 år) samt en bemanning på högst tre barn per heltidsanställd, och 15 barn i de äldre åldrarna (3–5 år) med en bemanning om max 5 barn per heltidsanställd. Men de vill även se en lagstiftning om förskollärartätheten.
– Kongressen har gett uppdrag om att två av tre personal ska vara behöriga lärare i förskolan, det är vår ambition och vision. Men i dag finns det förskolor som inte ens har en behörig lärare i varje grupp. Dessutom växer andelen som helt saknar relevant utbildning. En barnskötare kan och förstår läroplanen och har gjort ett aktivt val att jobba med detta, men det är något helt annat med de obehöriga och här har huvudmännen ett stort ansvar, säger hon.
Pia Rizell påpekar att de är fullt medvetna om att Sveriges Lärares krav är kostnadskrävande men att det borde ses som en investering.
– Annars blir det dyrt senare i stället. Det handlar om våra yngsta medborgares behov av en trygg tillvaro där de kan bygga upp sin självkänsla, säger hon.
Ett annat anonymt vittnesmål kommer från en barnskötare i Norrköping. Hon berättar hur hon ser sina förskollärarkollegor försöka hinna med allt, men att de varken orkar eller hinner, och att sjukfrånvaron ökar.
– Jag arbetar med de små barnen och vår avdelning är väldigt liten. Med många barn blir det hög ljudvolym och fler konflikter eftersom det är så trångt. För att överleva försöker vi vara ute så mycket som möjligt, men några utflykter gör vi inte längre. Det går inte med så många barn, säger hon.
Hon berättar också om tystnadskulturen som råder, att ingen vågar klaga längre av rädsla för repressalier.
– Själv vågar jag inte framföra någon kritik till rektorn, det kan slå tillbaka när det är dags för lönesamtal. Och när vi pratar med vårdnadshavare lindar vi in allt i bomull, de skulle bara veta vilken miljö deras barn vistas i. Men vi kämpar på och stöttar varandra, säger hon.
Pia Rizell från Sveriges Lärare säger att hon verkligen hoppas att kraven om maxtak, bemanning och förskollärartäthet blir verklighet.
– Visst ska vi vara stolta över förskolan, men den är inte vad den har varit. Vi är professionella och gör allt vi kan men vi betalar med vår egen hälsa. Vi har redan höga sjuktal men utan rätt förutsättningar kommer det bara att öka. Det måste till en förändring, säger hon.
Larmet: Barnen riskerar att skadas varje dag
Förskolläraren: ”Vi kliver rakt in i stressen”
Förskollärarna: Fler barn behöver särskilt stöd
Så blev norska förskolor bättre efter ny lag
Sveriges Lärare sågar storförskolor: ”Blir hönsgårdar”
Efter kritiken: Stockholm tar fram maxgräns för förskolor
Säkerhet: Så larmar du om brister
Djurberg: Gör som i Norge med förskolan
Allt färre barn – ändå växer grupperna
Lyssna på Förskolan här:
Krönika Är du verkligen exakt samma strukturerade pedagog när du snörvlar 70-talsmögel och har alldeles för många barn i en, visserligen fräsch, men alldeles för liten barack? skriver Erik Stenkula.
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Arbetsmiljö – Låt detta bli en blåslampa för beslutsfattarna, säger Pia Rizell på Sveriges Lärare.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.