Anpassad skola: Metodik som utvecklar skrivandet

Murray Gadd in action. Uppe till höger i sällskap med specialläraren Denice Sverla.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Läs alla artiklar i temat
En pedagogisk utmaning i anpassad skola är det breda spannet av kunskapsnivåer. Vi kan ha en elev som är i begynnelsen av att förstå symbolspråk, en annan som precis lärt sig stava sitt namn och en tredje som kan skriva en berättelse. Alla klasser är unika och deras variation av olikheter är både berikande och utmanande för oss speciallärare. Men handlar denna utmaning egentligen om ämnesdidaktik? Hur får vi våra elever att utveckla ett ämnes-fördjupat kunnande, och vad är det man kan när man kan något?
3 tips som utvecklar elevernas skriftliga förmåga i anpassad skola
❶ Ha höga förväntningar på elevernas kapacitet.
❷ Välj en rubrik för skrivandet som väcker engagemang och intresse.
❸ Utmana ditt eget ämnes-kunnande, lär dig mer om vad för kunskaper du behöver ha för att utveckla skribenter.
En vårdag 2024 klev forskaren och läraren Murray Gadd in på skolan där jag var verksam som biträdande rektor. Under åtta entimmes-lektioner fick han eleverna att uppnå resultat i sin skriftliga förmåga som förvånade oss alla. Eleverna skrev mer entusiastiskt än tidigare, de skrev inte bara fler meningar utan visade också en progression i grammatisk förmåga och syntax. Resultatet var otroligt med tanke på att alla skrev på engelska, som inte var någons förstaspråk.
Så här beskriver Murray Gadd de två framgångsfaktorerna:
– Den första var att lära känna eleverna och ha höga men realistiska förväntningar på dem alla. Jag tänker att om jag som lärare ger eleverna rätt stöd och verktyg genom scaffolding, så kommer alla att kunna utvecklas till goda skribenter, och så blev det.
– Den andra framgångsfaktorn handlade om meningsfullhet. Jag valde ämnen och uppgifter som jag anade skulle väcka intresse och engagemang. Vi skrev personliga berättelser där eleverna fick skriva om hyss, rackartyg eller roliga saker som vi eller andra hade gjort. Eleverna fick även prova på att skriva beskrivande texter där vi utgick från en scen ur en bilderbok, som visar en lin-dansör som balanserar på lina mellan -tvillingtornen i New York. Den sista uppgiften handlade om kreativt skrivande, eleverna skrev de mest fantasifulla berättelser de kunde komma på utifrån makalösa osynliga ting som vi hittade i en magisk fåtölj.
Murray exemplifierar: Från enkel till komplicerad mening
Vi kan lära eleverna hur de kan gå från att skriva enkla till mer komplicerade meningar. En komplicerad mening är av sådan karaktär att den byggs upp med en inledning som kräver ett avslut för att bli begriplig. Genom att laborera med en mening kan vi ge eleverna ökad kunskap om hur vi kan formulera oss på olika sätt.
En enkel mening:
Han sparkade fotbollen.
En avancerad mening:
Han sparkade fotbollen och den gick i mål.
En komplicerad mening:
Som en riktigt bra fotbollsspelare sparkade han fotbollen och den gick i mål.
Om vi ska lyckas med en utvecklande och utmanande undervisning i skrivande behöver vi specificera tydligt avgränsade lärande-objekt. Murray inspirerade lärar-kollegiet på skolan kring hur vi kunde tänka rörande att utmana elevernas sätt att formulera meningar. När han går igenom konkreta exempel på olika svårighetsgrader av en mening inser jag att jag behöver bli bättre på just detta – att undervisa eleverna i hur de kan utveckla sitt sätt att konstruera en mening.
Allt blir lättare för oss själva och våra elever om vi konkretiserar tydliga lärandeobjekt.
Så vad är det eleverna behöver kunna för att utveckla sitt sätt att skriva en mening? Det första de behöver är att under-visas och få kunskap kring hur en och samma mening kan skrivas på flera olika sätt.
Murray Gadd
Gästforskare vid Stockholms universitet. Lever till vardags i Nya Zeeland med partnern sedan många år, ”Sagan om ringen”-skådespelaren Bruce Phillips. Har lett många läs- och skrivutvecklings-projekt för Nya Zeelands utbildnings-departement.
LÄS ÄVEN