
Lärarna tipsar om Youtube-kanalen ”Snickeri-tv” med instruktionsvideos om olika maskiner, inspelad av en lärare i S:t Eriks gymnasiums finsnickeri. Foto: Oskar Omne.
Årets arbetslag: Åsa Carlson, Agneta Franzén, Christer Sjödin och Jonas Carlqvist. I vinnar-laget ingår även Hannah Biberg som jobbar med komvux-elever och Joel Ojalehto som samarbetar med Agneta Franzén.
Reportage Ett tryggt arbetslag skapar trygghet hos eleverna. Det smittar av sig. Föga förvånande men lättare sagt än gjort. På Finsnickeriet på S:t Eriks gymnasium i Stockholm har man lyckats, och prisats med titeln Årets arbetslag 2024.
En är kött- och potatissnickare, en vurmar för hållbarhet, en tredje kallas arbetslagets Carl Malmsten-lärare och den fjärde är proffs på Gy25, och en hel del annat. Ungefär så beskriver arbetslaget på S:t Eriks gymnasiums finsnickeri i Stockholm varandra och sig själva, i skämtsamma ordalag. I slutet av förra året utsågs de till Årets lärarlag av Stockholms stad. Motiveringen är lång, och börjar så här: ”Lärarlaget Finsnickeri är ett team där professionalism och goda relationer går hand i hand. Lärarna är stolta över sina roller som snickare och lärare och visar ett stort intresse för elevernas utveckling.”
Bortsett från stunden vid morgonkaffet är det sällan så många i snickeriets lilla fikarum som i dag. Det är trivsamt trångt med plats för två små soffor – ljusblå à la 90-tal. Stämningen är lättsam. Lärarna bjuder på sig själva och fyller hela tiden i varandras meningar. Håller de inte med den som talar så säger de det, rakt ut.
Lärarna tipsar om Youtube-kanalen ”Snickeri-tv” med instruktionsvideos om olika maskiner, inspelad av en lärare i S:t Eriks gymnasiums finsnickeri. Foto: Oskar Omne.
Så hur kommer det sig att det här arbetslaget utnämnts till Årets arbetslag? Christer Sjödin, som står och lutar sig mot en köksbänk, är ganska säker på sitt svar.
– Jag tror att det till stor del beror på att vi är fifty-fifty i könsfördelning. Det är nog inte det normala. Vi är liksom inte ”ett gäng gubbar”, säger Christer Sjödin.
De andra nickar. Sedan fortsätter de på det spåret, fast i en annan riktning. Och det är så samtalen fungerar i det här fikarummet.
– Det är samma sak i branschen. Tidigare var män normen men nu söker man aktivt efter tjejer, även när eleverna ska ut på APL, säger Jonas Carlqvist.
Olikheter överlag är bra, kommer de fram till. Här har samtliga olika kompetensområden.
– Vi är rätt prestigelösa. Vi kan blotta oss och be andra om hjälp om vi inte kan, säger Åsa Carlson och tillägger att deras olika kompetensområden nog kan få effekten att eleven får ”lite mer”.
– Det leder också till att vi lär känna alla elever. Det är en vinning. För vår egen del skapar det ett driv där vi kompletterar varandra, säger Åsa Carlson och Christer Sjödin hänger på hennes resonemang:
– Vi brukar säga att ”vi äger alla elever tillsammans”.
Vi är rätt prestigelösa. Vi kan blotta oss och be andra om hjälp om vi inte kan.
Verkstadslokalen är 1 900 kvadratmeter stor och användes som snickeri redan på 1930-talet. Panelerna runt pelarna i hallen är desamma sedan byggnationen och det står flera äldre maskiner runtom i salen.
Åsa Carlson tror att tryggheten i arbetslaget förmodligen smittar av sig på eleverna och att fördelningen av årskurser mellan lärarna fungerar väldigt bra. Agneta Franzén ansvarar alltid för årskurs ett, Åsa Carlson för årskurs två och Christer Sjödin för årskurs tre, vilket också stärker relationerna mellan lärare och elever.
Christer Sjödin är den som skämtsamt brukar kalla sig kött och potatissnickare. Han har jobbat i Stockholms snickerier under 25 års tid innan han blev lärare.
– Jag ser mig själv som en inredningssnickare. Det är inte så mycket krusiduller liksom.
Men de andra håller inte med.
– Du kan ju allt! På riktigt! utropar Åsa Carlson, som visar sig vara finsnickeriets hållbarhetsprofil. Och inte minst, en inredningsfokuserad finsnickare med intresse för entreprenörskap. Det är hon som ansvarar för tävlingen Ung företagsamhet (UF), där eleverna har kommit på andra plats två år i rad.
– Under UF-arbetet får eleverna åka ut till snickerier och fråga om de har något spill. De får inte köpa något nytt material, de ska ta vara på det som finns. Jag vill förmedla att man inte måste köpa billiga saker från Kina. Att vi jobbar med kvalitet.
Samtliga lärare har olika inriktningar, vilket de tror berikar undervisningen. Foto: Oskar Omne.
Den stora verkstaden med tillhörande mindre lokaler delas av totalt 100 finsnickerielever från gymnasiet, komvux och anpassad gymnasieskola.
Jonas Carlqvist arbetar med komvux-elever i dagsläget. Vissa dagar möts elever från olika årskurser i verkstaden och ettorna kan snegla på vad de äldre eleverna gör, och uppmuntras också att göra det.
Hans ambition är att förmedla en yrkesstolthet.
– Jag tycker också att det är viktigt att den kunskap vi bidrar med ska gå att koppla till det traditionella hantverket och det kräver att man lär ut på rätt sätt.
– Du har också rätt höga förväntningar på dina elever, säger Åsa Carlson.
Jonas Carlqvist nickar.
– Absolut. Jag har jättehöga förväntningar. Det ska vara rätt och riktigt, men jag är inte fyrkantig på något sätt.
Hans inställning till kunskap framgår även när han pratar om Gy25. I dag är han deltidsanställd som expert på Skolverket och har deltagit i arbetet att ta fram kunskapsinnehållet i den nya läroplanen.
– Då pratade vi mycket om vilken kunskap som bör förmedlas på den här utbildningen, och vad det är som är viktigt.
Sedan följer några minuters samtal om vad Gy25 kommer innebära för bedömningen av progression och för betygssättning, där varje godkänt betyg på en nivå ersätter elevens betyg på de lägre nivåerna i ämnet.
Här är de inte riktigt överens, visar det sig, men konstaterar att det nog utkristalliserar sig efterhand.
Här samsas cirka 100 finsnickerielever om 1 900 kvadratmeter verkstadsyta. På bilden: Hanna Karlsson och Christer Sjödin.
Åsa Carlson beskriver Agneta Franzén som arbetslagets ”Carl Malmsten-lärare”. Hon har gått på Malmstensskolan, en av landets ledande möbelutbildningar.
– Jag är kanske lite mer teoretiskt lagd och undervisar de nya eleverna steg för steg, varvat med många teoripass. Jag är noga med att ge eleverna en gedigen grund i hantverket med stort fokus på säkerhet, säger Agneta Franzén.
Det är även hon som är teamets arbetslagledare och håller i kontakten med rektorn och förmedlar till övriga i arbetslaget vad som står på agendan.
När de får frågan om vad de är mindre bra på tar de en tankepaus.
– Städning kanske? säger Christer Sjödin.
Åsa Carlson vrider på huvudet. På den fronten finns det mycket kvar att jobba med.
– Vi kanske är lite dåliga på att inventera vilket material som håller på att ta slut? Någon tar sista skruven, men ingen beställer… säger Christer Sjödin.
Alla nickar. Inköp tar upp alldeles för stor del av deras arbetstid, anser de. Orsaken är att det är en svår process och kräver mycket tid. Det ska upphandlas och det ska tas in offerter. Alla suckar och konstaterar att det är lätt att man skjuter på den uppgiften när man är helt slut efter en arbetsdag med eleverna i verkstaden.
– Det är nästan som att gå av scenen efter en teaterföreställning, kan jag känna. Man har liksom dränerat sig själv för man bjuder på väldigt mycket energi hela tiden, säger Jonas Carlqvist.
Sedan återgår Agneta Franzén till den ursprungliga frågan om vad de är mindre bra på. Hon ler.
– Vi är rätt dåliga på att inte prata jobb på rasten.
Lektionstipset Eleverna tar gymnasiearbetet på största allvar. De vet att branschen kommer till skolan och besiktigar det de har gjort, säger yrkesläraren Jan Stenström.
Reportage Färg, form och försäljning är viktigt att behärska för florister. På S:t Eriks gymnasium har eleverna en butik att öva i.I artikeln kan du se vår film från utbildningen.
Lärmiljö Kvalitet i apl är att alla pratar om vad som ska hända och att det finns en plan. Sedan får lärarna använda vilken metod de vill. Det säger Kristoffer Nilsson på Skolverket.Han berättar även att över 170 000 personer har registrerat sig för Skolverkets handledarutbildning.
Skolpolitik Utbudet av yrkesutbildning för vuxna behöver breddas. En del av lösningen kan bli en ny yrkesskola.
Arbetsmiljö Andelen som söker yrkesprogram behöver öka avsevärt. Behoven är extra stora i vården och industrin.– Ett sätt att öka intresset är att synliggör fördelarna med yrkena, säger Katarina Storm Åsell på Sveriges Kommuner och Regioner.
Skolval För första gången på tio år har andelen elever som går ett yrkesprogram ökat. Men ökningen täcker långt ifrån behovet av yrkesutbildade inom flera branscher.
Pedagogik Ha tydliga genomgångar och skapa turordning. Men det är svårt att hinna med alla när det är praktiska moment och eleverna är 30 stycken. Det är några synpunkter på när alla elever vill ha hjälp samtidigt.
Reportage Sju av tio företag har svårt att rekrytera personal. Det vanligaste hindret är att det saknas sökande med gymnasial yrkesutbildning, visar en undersökning av Svenskt Näringsliv.
Reportage Loggbok, uppföljning och frågor. Så kan man sammanfatta samarbetet under den apl som genomförs vid Agnefrids gymnasium i Malmö. De tre parter som möts ute på arbetsplatsen är yrkesläraren Lars Svensson, handledaren Ali Ibrahim samt deras elever.
Krönika Avgörande för att få ett arbete är många gånger att ha klarat gymnasiet. I skolorna jobbar lärare febrilt med att stötta alla elever att klara målen, skriver Björn Andersson, redaktör fr Yrkesläraren.
Krönika Det är av yttersta vikt att yrkeslärare, oavsett om de har legitimation eller inte, får möjlighet att själva läsa in sig i sina kurser. Det skriver yrkesläraren Fabricio Gatica.
Pedagogik Det är svårt att införa idrottsinriktning på yrkesprogram – de återkommande träningspassen krockar med apl-veckorna. Men det går. Rekarnegymnasiet i Eskilstuna har lyckats få fler elever att kombinera idrottskarriär och yrkeskarriär.
Lektionstipset Kortare tid för varje kurs och man kan komma in direkt på djupare diskussioner om yrket. Det säger yrkesläraren Ammi Vestlund är förändringar nu när hon har börjat undervisa vuxna elever.
Lärmiljö Skolorna märker av det kärva läget för många företag i arbetet med att få ut elever på apl.– Vi förstår att det kan vara svårt att ta emot en elev om man inte vet om man kan erbjuda någon anställning. Men man måste tänka långsiktigt, säger Elin Kebert, expert inom kompetensförsörjning på Byggföretagen.
Debatt Skolan ska enligt läroplanen bidra till att alla elever utvecklar kunskaper och förhållningssätt som främjar entreprenörskap, företagande och innovationstänkande. Denna text är inte förändrad i Gy25. Det skriver Jonas Vig, enhetschef på Skolverket i en replik.
Debatt Yrkesläraren: Vissa elever skulle behöva 10–11 år i grundskolan.
Betyg På ett par yrkesprogram är det nära var tredje elev som inte når examen inom tre år. På andra program är det två av fem, visar siffror från Skolverket. En förklaring kan vara att en del börjar jobba innan examen, kommenterar Katarina Storm Åsell som är utredare på SKR.
Debatt Mer entreprenörskap i grund- och gymnasieskolan kan minska ungas utanförskap och öka deras självledarskap. Men Regeringen och Skolverket ser nu ut att missa ett gyllene läge att öka ungas livsmöjligheter, skriver Tove Jarl, vd på Ung Företagsamhet.
Reportage Fler gymnasieelever än någonsin tidigare driver UF-företag. Och företagandet ökar betydligt på flera yrkesprogram.– Jag hade inte startat eget så snabbt utan UF-året, säger Ida Nordström.
Debatt Det nationella provet som eleverna skriver är inte på något sätt färgat av den yrkesutbildning de läser - det är strikt teoretiskt och tar flera timmar att göra. Det skriver matematikläraren Otto Blomqvist.
Annat För få utbildar sig till yrkeslärare och en stor andel lämnar yrket.– Synen på yrkesutbildning måste förändras och lärosätena behöver bli bättre på att visa betydelsen av att yrkesmänniskor utbildar sig till yrkeslärare, säger forskaren Maria C Johansson.
Yrkesutbildning Centerpartiet: ”Gymnasiet är avgörande för unga.”
Arbetsbelastning Stöttning av ledningen, lagom stora klasser och öronmärkt tid för fortbildning. Det är några faktorer som kan få fler yrkeslärare att stanna kvar i yrket enligt vår panel. Yrkeslärare är den lärargrupp där störst andel lämnar skolan.
Lektionstipset Handledare som ger eleverna trygghet, rimlig resväg och att ta tag i problem tidigt. Det är några faktorer för lyckad apl, menar yrkesläraren Madeleine Forsberg, som gör tio arbetsplatsbesök i veckan.
Skolpolitik Man kommer inte att lyckas om man tvingar in unga i branscher som de inte vill vara i. Det säger Embla Persson, ordförande i Sveriges Elevkårer, om lagändringen kring dimensioneringen av olika gymnasieprogram. Ett sätt att få fler att söka yrkesprogram menar hon är att stärka studie- och yrkesvägledningen.
Krönika Tänk vad med pengar kommunerna öser in i kompetensutveckling som lärarna inte vill ha och som till och med får dem att uppleva "förnedring". Det skriver yrkesläraren Malin Nyberg.
Reportage Antalet nya UF-företag är fler än någonsin på yrkesprogrammen. Genom att lära sig om företagande får eleverna kunskaper som de kan ha nytta av hela livet, säger Ulf Lindh, yrkeslärare på byggprogrammet på Nyköpings gymnasium.
Yrkesutbildning El- och energi samt vård- och omsorgsprogrammet behöver fler platser för att möta behoven på arbetsmarknaden. Tre yrkesprogram behöver däremot minskas i flertalet län, visar en ny rapport från Skolverket.
Pedagogik Hästnäringen har tagit initiativ för att kvalitetssäkra hästgymnasier. En del är legitimerade lärare, som får regelbunden fortbildning.Och det finns gott om jobb i branschen, säger Maria Karlsson, kanslichef på Hästnäringens yrkesnämnd.
Gymnasieskola Andelen sökande till yrkesprogrammen har ökat något det här läsåret. Störst är el – och energiprogrammet medan vård- och omsorgsprogrammet har flest sökande som saknar behörighet, visar nya siffror från Skolverket.
Pedagogik Hon skapar förtroendefulla relationer med sina elever - och bidrar till att eleverna får bättre självförtroende. Därför har Carina Karlsson Flink utsetts till årets yrkeslärare.
Annat Eleverna på Realgymnasiet är garanterade jobb inom hotellbranschen och fordonsbranschen.– Vi har fått dubbelt så många förstahandssökande, berättar Kajsa Englund yrkeslärare på Realgymnasiet i Stockholm.
Yrkesutbildning För svårt att komma in på utbildningar, brist på apl-platser och svårt att få elever till tekniska inriktningar. Det var några hinder som togs upp under ett samtal om yrkesutbildning.
Arbetsmiljöansvar Skolornas yrkesprogram behöver se över risker som elever kan drabbas av och som kan ge livslånga sjukdomar. Det kan vara exponering av kemiska eller att andas in cementdamm.
Lärarbrist Academedia har lanserat en kampanj för att få fler yrkesverksamma att utbilda sig till yrkeslärare. Bland annat medverkar lärare och elever från Praktiska Gymnasiet.
Reportage Elever på Realgymnasiet är garanterade jobb på hotell och i fordonsbranschen. Det är superviktigt för vår kompetensförsörjning att få in människor tidigt, säger Ann Mårder på hotellkedjan Strawberry.
Krönika Att få genuina tack från föräldrar som ser jobbet jag gjort för deras barn är något som ger mig välbehövd energi. Det skriver yrkesläraren Fabricio Gatica.
Arbetsmiljö Tid för kärnuppdraget undervisning. Tre lektioner per dag och det ska finnas tid för reflektion, förberedelser och lunch. Det är yrkeslärares åsikter om hur ett bra schema bör se ut.
Lektionstipset Uppgifter utan slut, quiz och variation mellan att eleverna får jobba själv och i grupp. Det använder den prisbelönade yrkesläraren Martin Harari Thuresson i sin klass.
Annat Frustrationen över att känna sig tvungen att prioritera administrativa ärenden i stället för förberedelser för undervisningen tär sannerligen på en lärares etiska kompass. Det skriver yrkesläraren Therese Blomqvist.
Arbetsbelastning Drygt var fjärde utbildad yrkeslärare jobbar inte längre som lärare. Andelen är högre än för någon annan lärargrupp. Men det är inte lönen som får dem att lämna skolan. – Nej, det är brister i arbetsmiljön, säger yrkesläraren och huvudskyddsombudet Peter Olsson. Många går rentav ner i lön på nya jobbet.
Fortbildning Alla lärare på Djurgymnasiet i Stockholm får 5 000 kronor per år öronmärkta till fortbildning. Ledningen är tydlig med att det är lärarna själva som vet vilken kompetensutveckling de behöver.
Reportage Det sprutar grus när eleverna Lukas Berglind och Linnea Johansson kör varv efter varv på Solvallas anrika travbana. Centralt i deras utbildning på travgymnasiet är att både kunna sköta en häst och att lära sig att träna hästar för travtävlingar.
Budgetpropositionen Satsningar på yrkesvux och yrkeshögskola och ett försök med en ny form av yrkesutbildning på gymnasienivå. Det föreslår regeringen i budgeten för nästa år. Johan Pehrson (L), betonar behovet av yrkesutbildade inom industrin, vården, tågtrafiken och restaurangbranschen.
Sveriges lärare Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén välkomnar att arbetsmarknaden nu får ett större inflytande över utbudet av gymnasieprogram. Men det behövs satsning på vägledning och andra förändringar.
Annat Yrkesprogram är ingen slutstation. Och det är tråkigt att många unga missar möjligheten som en yrkesutbildning ger. Det betonar Elias Larsson, som tillsammans med andra yrkesutbildningsambassadörer har besökt över hundra skolor i år.
Skollagen Skollagen har ändrats så att arbetsmarknadens behov ska vägas in i utbudet av gymnasial utbildning. Nu behöver eleverna vägledas tidigt så att de vet vilka förutsättningar det finns till arbete efter olika program, kommenterar Therese Guovelin på LO.
Elevhälsa Fler gymnasieelever än någonsin tidigare har fått sitt studiebidrag indraget på grund av ogiltig frånvaro. Indraget bidrag är vanligast på fristående skolor.
Lektionstipset Yrkesläraren Sanne Malm-Mark har jobbskuggat lärare och tagit del av hur vården fungerar på Irland. Erfarenheterna kan hon använda i undervisningen. Inte minst när det gäller förståelse för olika kulturer.
Pedagogik Bra med förändringen och statusen på yrkesprogram kanske ökar. Det är några synpunkter på att högskolebehörighet snart ingår som grund på yrkesprogram.