”Efter pandemin kommer vi inte undervisa som tidigare”

Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Yrkesläraren

Hallå där, Linnéa Stenliden forskare vid Linköpings universitet, som har undersökt hur lärare har klarat av att undervisa på distans.

Vad säger lärarna om distansundervisningen som pågått på grund av pandemin?

  Det blev ju en väldigt speciell situation där lärarna fick ställa om över en natt i princip. I distansundervisning blir det en annorlunda kommunikation med eleverna där du som lärare får sämre överblick av eleverna än i ett digitalt klassrum. Det blir svårare att uppskatta den lärsituation som man själv leder när man bara ser ansikten eller elevernas namn på en skärm. Det gör det också svårare att uppskatta hur lång tid en uppgift kommer att ta, svarar Linnéa Stenliden, som har gjort studien tillsammans med sin kollega Anna Martín Bylund.

Är det svårare att undervisa på distans i praktiska ämnen?

– Jo, det är naturligtvis en utmaning med praktiska moment på distans, men jag har sett exempel på kreativa lösningar även om vi inte studerat just detta. Till exempel har yrkeslärare filmat praktiska moment med matlagning i kockutbildning. Lärare eller elever har kunnat visa något praktiskt moment med hjälp av Zoom eller något annat verktyg.

Hur kan den här omställningen komma att förändra undervisningen
i framtiden?

– Jag tror inte att vi kommer att gå tillbaka till ruta ett igen. Lärarna har utvecklat sin digitala kompetens och de har fått både negativa och positiva erfarenheter. Något som de kanske kommer att ta med sig är att vissa moment kan skapas digitalt, till exempel instruktionsfilmer som eleverna kan titta på hemma. Sedan kan man utgå från filmerna när man träffas i klassrummet för att diskutera. Man kanske blir mer noggrann med vad man gör när man träffas fysiskt.