
Pilot, lastbilschaufför eller grävmaskinist är jobben Lucas börjat sikta in sig på.
Biträdande rektor Denice Sverla preppar och peppar Julia och övriga i elevgruppen dagen före den stora föreläsningen. Foto: Johan Strindberg
Anpassad skola Statistiken är dyster. Endast en av tio elever i anpassad skola kan se fram mot en framtida anställning. Men på Ekebyhovsskolan på Ekerö gör man sitt yttersta för att stärka eleverna inför vuxenlivet – inte minst genom egenföretagande.
Lucas, 14 år, sitter på tonårsvis lite nedhasad i fåtöljen och kikar ner på sina papper i knät. När det är hans tur tar han till orda med perfekt uttal: ”It’s you who can make our dreams come true.” Han läser högt för kompisarna Alexander, 14, och Julia, 15. Tillsammans övar de på morgondagens föreläsning, ”Vi är unika”, och de turas om att läsa de olika delarna.
De har föreläst många gånger tidigare, för forskare, politiker och företagare. Men det här blir första gången som de ska hålla föreläsningen helt på engelska, denna gång för lärare från hela Europa. Men så värst nervösa är de inte.
– Jag är helt säker när det är på svenska, första gången var det lite pirrigt men inte nu, säger Lucas med ett självsäkert leende.
Pengarna de tjänar på föreläsningarna går till elevernas egna företag, Uniq, vars syfte är att motverka fördomar. Företaget startade för fyra år sedan, då med armbandsförsäljning för att tjäna ihop pengar till en klassresa. Men sedan dess har det vuxit rejält och i dag erbjuder de kepsar, mössor, väskor, pennor, t-shirts, nyckelringar och boken ”Judith och muppskolan”, författad av tidigare elever på skolan. Intäkterna går till skojigheter som Kolmården-utflykt och fester, men också till att fylla på lagret och ta fram nya produkter.
I regel saknas SYV-kunskap om elevgruppen i ett samhällsperspektiv.
Denice Sverla, biträdande rektor, berättar att företaget sköts av eleverna själva, något som fått dem att växa som människor. Att företaget kan bidra till att de eleverna lättare kan få arbete som vuxna finns också med i tankarna:
– Det är en vinst att vi så tydligt får syn på vad eleverna är väldigt bra på, kunskap vi kan matcha mot arbetsuppgifter på arbetsmarknaden.
Eleverna sköter bland annat lagret på skolan, med alla saker de säljer, och den externa lagerlokalen för Judith-böckerna, där de måste ha koll på hur många exemplar som kommer in i systemet och hur många som går ut. De sköter även företagets webbutik med allt vad det innebär.
– De får enorma kunskaper som de har nytta av senare, säger Denice Sverla. Om vi inte tror att de kan får de heller inte möjlighet att utvecklas. Jag har sett sidor hos dem jag inte hade förväntat mig. Som det här med att hålla föredrag på engelska, jag tänkte först att vi nog skulle behöva en tolk. Men nej, det behövdes ju inte. De är både duktiga och supermodiga, så där fick jag mig en käftsmäll!
Pilot, lastbilschaufför eller grävmaskinist är jobben Lucas börjat sikta in sig på.
Denice Sverla påpekar att många som arbetar med målgruppen tror att de är snälla om de håller det på en basic-nivå, men att det faktiskt är mycket snällare att ställa krav.
– De måste få utmanas lite över sin förmåga. Det är faktiskt ingen elitidrottsperson som nöjer sig med personbästa, så varför ska våra elever göra det, säger hon och berättar om den feedback eleverna får när de är ute och föreläser.
– Vid ett tillfälle, på konferensen ”Anpassad grundskola 2.0”, var det en som sa att våra elever är levande bevis på vad man kan lyckas med.
Att våga ge sig ut på okänd mark, genom både fram- och motgångar krävs av alla som arbetar med målgruppen, anser Denice Sverla. Hennes engagemang vittnar om att hon följer sin egen uppmaning:
– När eleverna skulle föreläsa på Sett-mässan gick verkligen allt fel. Vi var sena på grund av trafiken, vi kunde inte checka in, och när vi skulle upp på scenen fick vi tre myggor och en handmikrofon, vilket är sådant som verkligen kan ställa till det. Jag var den som var mest stressad även om det på pappret borde ha varit eleverna.
Men motgångarna till trots blev det en, som Denice säger, ”magisk upplevelse”.
– De fick applåder för varje slide, folk i publiken blev så rörda att de grät och eleverna fick skriva autografer efteråt. Sådant bygger självkänsla. Det är alltså inga problem att det inte alltid blir som man har tänkt, i stället vinner eleverna socialt kapital för framtiden.
Vi får tydligt syn på vad eleverna är bra på och kan matcha det mot arbetsmarknaden.
Erfarenhet, mod och socialt kapital är precis vad eleverna behöver. I synnerhet inför vuxenlivet och den mörka arbetsmarknad de kommer att möta. Denice Sverla berättar att den senaste rapporten från år 2022 visar att endast en av tio i målgruppen får anställning efter gymnasiet, 34 procent hamnar i ”ett svart hål av ingenting”, och resterande i daglig verksamhet med aktivitetsersättning.
– En aktivitetsersättning man inte kan leva på. De är dömda till fattigdom såvida de inte kan leva på sina vårdnadshavare.
Målgruppens utbildning tycker hon också lämnar en hel del övrigt att önska.
– Hela gymnasieskolan är godtycklig, med antagningsprocesser, urval och hur vi arbetar. De här eleverna får helt enkelt inte rätt förutsättningar i skolan för att bli anställningsbara.
Ekebyhovs anpassade grundskola har haft flera olika studie- och yrkesvägledare genom åren. Denice Sverla berättar att utmaningen har varit att dessa sällan fått med sig kunskap om elevgruppen från sin utbildning.
– Det skapas inte förutsättningar att snabbt sätta sig in i elevgruppen och allt som hör till. Varje gång en ny SYV tillsätts behöver jag vara behjälplig och bistå med kunskap och utbildning om eleverna och uppdraget SYV i anpassad skola. I regel saknas det kunskap om den här elevgruppen i ett samhällsperspektiv.
Produkter från elevernas egen webbutik: www.uniq70.com
Lucas, Alexander och Julia fortsätter att gå igenom sina häften, läser högt för varandra och klarar det såklart galant. Enda oron är nioåriga Linnea, som också ingår i truppen men är hemma och sjuk. Kommer hon att kunna vara med på föreläsningen i morgon, och hur gör de annars? Alexander tittar vädjande på Denice.
– Nej, inte jag. Ni får dela upp Linneas del mellan er om hon inte kommer, säger hon innan gänget försvinner i väg på lunch.
Senare möter vi Lucas och Julia igen ute på skolgården, i snålblåsten. De är nöjda med dagens genomgång och ser fram emot föreläsningen. Vi hinner också prata lite om framtiden, har de kanske några drömyrken?
– Frisör, säger Julia snabbt.
– Pilot, lastbilschaufför eller grävmaskinist, svarar Lucas innan de försvinner in i värmen.
2025 är det bestämt att Ekerö kommun ska starta en anpassad gymnasieskola och Denice Sverla hoppas att det ger nya möjligheter.
– Mitt mål är att vi ska jobba vidare med företaget och föreläsningarna även på gymnasiet. Jag, tillsammans med elever och personal, drömmer om att de ska kunna åka runt även internationellt, föreläsa och visa vad de kan.
LÄS ÄVEN
Boktips: Nycklar till anpassad grundskola
Möten mellan vägledare och vägledd
Spak: Vägledare har höga kvalifikationer men kan inte söka karriärtjänster
Studie- och yrkesvägledare Det tar tre år att högskoleutbilda sig till studie- och yrkesvägledare. Så hur kan man nu bli ”certifierad vägledare” på bara sex veckor?
Studie- och yrkesvägledare Nytt nummer ute av Vi Vägledare! Redaktör Häglund om innehållet – inte minst en granskning av online-certifieringen av syv:ar.
Studie- och yrkesvägledare Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om vad en legitimation skulle kunna göra för arbetsvillkor och återväxt – och om eventuella problem.
Studie- och yrkesvägledare Vi Vägledares Cecilia Lindgren tipsar om Sveriges tre bästa poddar om studie- och yrkesvägledning.
Mitt jobb I Forshaga har studie- och yrkesvägledning blivit inte bara skolans utan hela kommunens ansvar – mycket tack vare Malin Andersson, som tilldelats Vägledarpriset för sin gärning.
Annat ”Gymnasiereformen skapar förvirring och många frågor”, skriver Vi Vägledares redaktör i sin presentation av det nya numret – som försöker bringa lite klarhet kring Gy25.
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna från Praktiska gymnasiet till Spanien.
Fackböcker Tre nyutkomna böcker om att arbeta inom förskolan, köksbranschen och AI-utveckling.
Fackböcker Vi måste bli bättre på KASAM – känslan av sammanhang – när vi pratar arbetsliv, menar författaren Ann-Sofie Forsmark.
Fackböcker Både personligt och faktatungt om den svåra men spännande integrationsresan.
Fackböcker Tre forskare identifierar universitetens utmaningar och kommer med lösningsförslag i en ny rapport.
Mitt jobb Alla i branschen känner igen Lotta Lindström och Johanna Möller, som båda har lång erfarenhet som syv:ar och som innehållsskapare i Sveriges Vägledares tidskrift Vägledaren.
Panelen Vi bad tre studie- och yrkesvägledare kommentera om den nya syv-politik som Sveriges Lärare deklararat att de ska driva de närmaste åren.
Skolpolitik I ett nytt politiskt program ger Sveriges Lärare sin syn på studie- och yrkesvägledning. Här är hela kravlistan – och experternas kommentarer.
Skolpolitik Sveriges Lärare har upprättat en kravlista som sammanfattar förbundets nya syv-politik. Vi bad fyra studie- och yrkesvägledare lista sina egna krav på facket.
Studie- och yrkesvägledare Umeåforskaren Lisbeth Lundahl lyfter fram SYV som nyckel till lyckade övergångar i skolan.
Integration Etablering på arbetsmarknaden är ofta svårt för nyanlända. Läkare som kör taxi och ingenjörer i hemtjänsten är inte ovanligt. Men det går att komma till rätta med problemen.
Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om hur de arbetar med prao på sina skolor.
Framtidens arbetsmarknad Personliga brev skrivna av Chat GPT och frågan om SYV-rollen i framtiden kan ersättas av AI engagerade publiken under onsdagens stora vägledarkonferens.
Studie- och yrkesvägledare Stor konferensdag i dag! Vi går igenom programmet och hur vår rapportering kommer att se ut.
Gymnasieval Via Södertälje kommuns nya webbaserade vägledningsverktyg kan eleverna enkelt och direkt se vilka program deras betyg räcker till. Vi pratar med SYV-samordnaren bakom idén.
Studie- och yrkesvägledare I dag kan en enda vägledare behöva ansvara för tusen elever, och de nya ändringarna i skollagen gör problemet akut. Nu krävs en stor SYV-satsning, menar Sveriges Lärares Åsa Fahlén.
Mitt jobb Pension är inget hinder för 67-åriga Dinah Gordon-Sehlin – SYV-missionen fortsätter på deltid. Samtidigt har svårigheten att få en heltidstjänst varit ett bekymmer genom hela hennes yrkesliv.
Studie- och yrkesvägledare Välkommen till en ny termin med Vi Vägledare!
Debatt Regeringen vill underlätta för elever på yrkesprogram och påpekar vikten av vägledning – men borde ha tryckt mer på SYV på gymnasiet, där valet ska göras. Det skriver studie- och yrkesvägledaren Maria Bramme.
Böcker Barnböcker är bra verktyg när studie- och yrkesvägledning introduceras i lägre skolåldrar – här är tre nysläppta titlar om jobbval och prao.
Studie- och yrkesvägledare Beslutet om grundläggande behörighet på alla yrkesprogram kan locka fler till yrkesprogram – ”och till att göra otraditionella val”, säger studie- och yrkesvägledaren Elisabeth Andersson.
Krönika Att sätta ord på kompetenser, styrkor och förmågor hjälper både oss själva och dem vi möter att ta sig vidare, växa och utvecklas, skriver Elin Fellers, ny krönikör hos Vi Vägledare.
Yrkesutbildning Nu upphör försöket med branschskolor där extra statsbidrag betalades ut för yrkeselever.– Försöket har inneburit en ökning av antalet elever hos oss, nu får vi se hur intresset blir, säger Niklas Angelöf, utbildningsrådgivare på Plåt & Ventbyrån.
Syv för lägre åldrar I Forshaga är man noga med att inte glömma de yngre skolåldrarna i arbetet med målinriktad studie- och yrkesvägledning. Häng med på en ”yrkeslunch” för tredjeklassarna!
Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om hur de arbetar med elever med funktionsnedsättningar.
Porträtt Efter flera år som matematiklärare har Sofia Gustafsson bestämt sig för att bli studie- och yrkesvägledare: ”Jag vill hjälpa eleverna när det är dags att söka jobb.”
Reportage En överväldigande majoritet niondeklassare vet inte vilka jobb som det industritekniska programmet kan ge. Teknikföretagens strategi är nu att försöka göra både programmet och industrin mer kända.
Arbetsplatslärande – Vi ska jobba med mångfald och jämställdhet och vi har utmaningar med kompetensförsörjning. En lösning är inkluderande arbetsplatslärande, iAPL.Det säger Pia Berg, som är projektledare på Byggbranschens yrkesnämnd.
Krönika ”Jag är övertygad om att ett steg i att möta bristen på utbildade vägledare är att göra det möjligt att utvecklas och göra karriär inom yrket”, skriver vår krönikör David Spak.
Reportage Genom att bygga relationer och aldrig förutsätta särskilda förkunskaper kan studie- och yrkesvägledaren Besa Murati i Malmö arbeta mer normkritiskt. Hennes mål är att få eleverna att våga tänka utanför givna ramar.
Böcker Vi Vägledares bokredaktör Cecilia Lindgren tipsar om tre böcker om arbetsliv och karriär.
Mitt jobb Ylva Eriksson var redigerare på Dagens Nyheter men tröttnade på alla omorganisationer, bestämde sig för att byta bana och utbildade sig till studie- och yrkesvägledare.
Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om deras roll på arbetsplatsen – och hur den uppfattas av övrig skolpersonal.
Ledare ”Detta måste bli vårt motto, känner jag: SYV måste vara en organisk del av skolverksamheten", skriver redaktör Kjell Häglund.
Studie- och yrkesvägledare Elever i gymnasiesärskolan har stort behov av kontakt med arbetslivet, men arbetsgivare har ofta svårt att ta emot dem. Det gäller både möjligheten till apl och jobb efter skolan.– Restaurangbranschen är tacksam, många är öppna för personer med olika typer av funktionshinder, säger yrkesläraren Bernth Nyström.
Böcker Bokredaktör Cecilia Lindgren tipsar om en ny bok inom studie- och yrkesvägledning.
Studie- och yrkesvägledare Catharina Niwhede sitter i förbundsstyrelsen och har lång erfarenhet som vägledare. Att det blev just dessa roller kan förklaras med frustration och irritation – och en aha-upplevelse på komvux.
Krönika "Genom att vara handledare för studenter kan jag bidra till en ökad kvalitet och ökad kunskap hos mina blivande kollegor", skriver David Spak som är studie- och karriärvägledare på Årstaskolan i Stockholm.
Studie- och yrkesvägledare En nyckelfaktor för att kunna arbeta tidigt med vägledning är att de som undervisar har kunskap och intresse för frågor om skola, arbetsliv och elevernas framtid. Det säger Anders Lovén, universitetslektor vid fakulteten för lärande och samhälle vid Malmö universitet.
Studie- och yrkesvägledare Som vägledare på Lindholmens tekniska gymnasium träffar Katrin Karlsson alla elever på yrkesintroduktion tre eller fyra gånger under ett läsår.
Reportage Yrkesintroduktion blir för många en nystart. Här kan eleverna lämna gamla misslyckanden bakom sig och skaffa sig behörighet eller ett yrke. ”Vi jobbar i team för att eleverna ska må så bra som möjligt under sin tid hos oss, säger studie- och yrkesvägledaren Katrin Karlsson.
Panelen Läroplanen och samarbetet med lärare är frågor som är avgörande för hur effektivt Sveriges studie- och yrkesvägledare kan ta sig an sitt uppdrag.
Kompetensutveckling Med det nationella skolutvecklingsprogrammet ”Naturvetenskap och teknik för alla” som grund stärker Karlstads kommun valkompetensen hela vägen från förskoleklass till nian.
Kjell häglund En egen facktidning för Sveriges studie- och yrkesvägledare. Det kanske är läge att gnugga sig i ögonen och nypa sig i armen?