”Eleverna gav mig en käftsmäll” – om SYV på anpassad skola

Biträdande rektor Denice Sverla preppar och peppar Julia och övriga i elevgruppen dagen före den stora föreläsningen. Foto: Johan Strindberg

Statistiken är dyster. Endast en av tio elever i anpassad skola kan se fram mot en framtida anställning. Men på Ekebyhovsskolan på Ekerö gör man sitt yttersta för att stärka eleverna inför vuxen­livet – inte minst genom egenföretagande.

Lucas, 14 år, sitter på tonårsvis lite nedhasad i fåtöljen och kikar ner på sina papper i knät. När det är hans tur tar han till orda med perfekt uttal: ”It’s you who can make our dreams come true.” Han läser högt för kompisarna Alexander, 14, och Julia, 15. Tillsammans övar de på morgondagens föreläsning, ”Vi är unika”, och de turas om att läsa de olika delarna. 

De har föreläst många gånger tidigare, för forskare, politiker och företagare. Men det här blir första gången som de ska hålla föreläsningen helt på engelska, denna gång för lärare från hela Europa. Men så värst nervösa är de inte.

– Jag är helt säker när det är på svenska, första gången var det lite pirrigt men inte nu, säger Lucas med ett självsäkert leende.

Pengarna de tjänar på föreläsningarna går till elevernas egna företag, Uniq, vars syfte är att motverka fördomar. Företaget startade för fyra år sedan, då med armbandsförsäljning för att tjäna ihop pengar till en klassresa. Men sedan dess har det vuxit rejält och i dag erbjuder de kepsar, mössor, väskor, pennor, t-shirts, nyckelringar och boken ”Judith och muppskolan”, författad av tidigare elever på skolan. Intäkterna går till skojigheter som Kolmården-utflykt och fester, men också till att fylla på lagret och ta fram nya produkter.

I regel saknas SYV-kunskap om elevgruppen i ett samhällsperspektiv.

Denice Sverla

Denice Sverla, biträdande rektor, berättar att företaget sköts av eleverna själva, något som fått dem att växa som människor. Att företaget kan bidra till att de eleverna lättare kan få arbete som vuxna finns också med i tankarna:

– Det är en vinst att vi så tydligt får syn på vad eleverna är väldigt bra på, kunskap vi kan matcha mot arbetsuppgifter på arbetsmarknaden.

Eleverna sköter bland annat lagret på skolan, med alla saker de säljer, och den externa lagerlokalen för Judith-böckerna, där de måste ha koll på hur många exemplar som kommer in i systemet och hur många som går ut. De sköter även företagets webbutik med allt vad det innebär.

– De får enorma kunskaper som de har nytta av senare, säger Denice Sverla. Om vi inte tror att de kan får de heller inte möjlighet att utvecklas. Jag har sett sidor hos dem jag inte hade förväntat mig. Som det här med att hålla föredrag på engelska, jag tänkte först att vi nog skulle behöva en tolk. Men nej, det behövdes ju inte. De är både duktiga och supermodiga, så där fick jag mig en käftsmäll!

Pilot, lastbilschaufför eller grävmaskinist är jobben Lucas börjat sikta in sig på.

Denice Sverla påpekar att många som arbetar med målgruppen tror att de är snälla om de håller det på en basic-nivå, men att det faktiskt är mycket snällare att ställa krav.

– De måste få utmanas lite över sin förmåga. Det är faktiskt ingen elitidrottsperson som nöjer sig med personbästa, så varför ska våra elever göra det, säger hon och berättar om den feedback eleverna får när de är ute och föreläser.

– Vid ett tillfälle, på konferensen ”Anpassad grundskola 2.0”, var det en som sa att våra elever är levande bevis på vad man kan lyckas med. 

Att våga ge sig ut på okänd mark, genom både fram- och motgångar krävs av alla som arbetar med målgruppen, anser Denice Sverla. Hennes engagemang vittnar om att hon följer sin egen uppmaning:

– När eleverna skulle föreläsa på Sett-mässan gick verkligen allt fel. Vi var sena på grund av trafiken, vi kunde inte checka in, och när vi skulle upp på scenen fick vi tre myggor och en handmikrofon, vilket är sådant som verkligen kan ställa till det. Jag var den som var mest stressad även om det på pappret borde ha varit eleverna.

Men motgångarna till trots blev det en, som Denice säger, ”magisk upplevelse”.

– De fick applåder för varje slide, folk i publiken blev så rörda att de grät och eleverna fick skriva autografer efteråt. Sådant bygger självkänsla. Det är alltså inga problem att det inte alltid blir som man har tänkt, i stället vinner eleverna socialt kapital för framtiden. 

Vi får tydligt syn på vad ele­verna är bra på och kan matcha det mot arbets­marknaden.

Denice Sverla

Erfarenhet, mod och socialt kapital är precis vad eleverna behöver. I synnerhet inför vuxenlivet och den mörka arbetsmarknad de kommer att möta. Denice Sverla berättar att den senaste rapporten från år 2022 visar att endast en av tio i målgruppen får anställning efter gymnasiet, 34 procent hamnar i ”ett svart hål av ingenting”, och resterande i daglig verksamhet med aktivitetsersättning.

– En aktivitetsersättning man inte kan leva på. De är dömda till fattigdom såvida de inte kan leva på sina vårdnadshavare. 

Målgruppens utbildning tycker hon också lämnar en hel del övrigt att önska. 

– Hela gymnasieskolan är godtycklig, med antagningsprocesser, urval och hur vi arbetar. De här eleverna får helt enkelt inte rätt förutsättningar i skolan för att bli anställningsbara.

Ekebyhovs anpassade grundskola har haft flera olika studie- och yrkesvägledare genom åren. Denice Sverla berättar att utmaningen har varit att dessa sällan fått med sig kunskap om elevgruppen från sin utbildning.

– Det skapas inte förutsättningar att snabbt sätta sig in i elevgruppen och allt som hör till. Varje gång en ny SYV tillsätts behöver jag vara behjälplig och bistå med kunskap och utbildning om eleverna och uppdraget SYV i anpassad skola. I regel saknas det kunskap om den här elev­gruppen i ett samhällsperspektiv.

Produkter från elevernas egen webbutik: www.uniq70.com

Lucas, Alexander och Julia fortsätter att gå igenom sina häften, läser högt för varandra och klarar det såklart galant. Enda oron är nioåriga Linnea, som också ingår i truppen men är hemma och sjuk. Kommer hon att kunna vara med på föreläsningen i morgon, och hur gör de annars? Alexander tittar vädjande på Denice.

– Nej, inte jag. Ni får dela upp Linneas del mellan er om hon inte kommer, säger hon innan gänget försvinner i väg på lunch.

Senare möter vi Lucas och Julia igen ute på skolgården, i snålblåsten. De är nöjda med dagens genomgång och ser fram emot föreläsningen. Vi hinner också prata lite om framtiden, har de kanske några drömyrken?

– Frisör, säger Julia snabbt.

– Pilot, lastbilschaufför eller grävmaskinist, svarar Lucas innan de försvinner in i värmen.

2025 är det bestämt att Ekerö kommun ska starta en anpassad gymnasieskola och Denice Sverla hoppas att det ger nya möjligheter.

– Mitt mål är att vi ska jobba vidare med företaget och föreläsningarna även på gymnasiet. Jag, tillsammans med elever och personal, drömmer om att de ska kunna åka runt även internationellt, föreläsa och visa vad de kan.

LÄS ÄVEN

Boktips: Nycklar till anpassad grundskola

Möten mellan vägledare och vägledd

Spak: Vägledare har höga kvalifikationer men kan inte söka karriärtjänster