Boktips: Nycklar till anpassad grundskola

Författaren Denice Sverla i elevnära arbete på Ekebyhovs anpassade grundskola i Ekerö. Foto: Johan Strindberg

Denice Sverla har skrivit en personlig guidebok till hur man får verksamheten i en anpassad grundskola att fungera.

”De som har inspirerat mig att skriva den här boken är mina elever i den anpassade grundskolan. Det är människor som bryter barriärer och lyfter både sig själva och den grupp som de har blivit placerade i.”

Denice Sverla: ”Den anpassade grundskolan – när elevsynen lyfter lärandet”, Lärarförlaget.

Så skriver Denice Sverla, till vardags speciallärare och biträdande rektor på Anpassad grundskola Ekebyhov i Ekerö kommun, om sin nya bok ”Den anpassade grundskolan – när elevsynen lyfter lärandet”. En bok som fokuserar på lärandet i den anpassade grundskolan och hur en flexibel lärmiljö i kombination med en positiv elevsyn är avgörande för att eleverna ska nå sin fulla potential.

Utifrån sin mångåriga erfarenhet med den här elevgruppen delar Denice Sverla med sig av sina tankar och tips på hur man kan arbeta för att skapa en utmanande och meningsfull verksamhet för eleverna. Hon tar avstamp både i teori och praktik. Läs om människosyn och elevsyn, underkrav, rimliga krav och överkrav, intellektuell funktionsnedsättning, omsorg eller kunskapsfokus, delaktighet och motivation, bedömning, anpassad skola i ett föränderligt samhälle och anställningsbarhet på den öppna arbetsmarknaden.

LÄS ÄVEN

Skolverket sa nej – FUB vill nå ut brett till eleverna med IF ändå

Storsatsning på funkis-elevers digitala trygghet

Som bäst när det tar emot – allt om Diana Storviks nya bok