Nytändning när matteläraren ska bli vägledare

Sofia Gustafsson satsar på nytt jobb.

Efter flera år som matematiklärare har Sofia Gustafsson antagit den nya utmaningen att bli studie- och yrkesvägledare. ”Jag vill hjälpa eleverna när det är dags att söka jobb”, säger hon.

Trots att Sofia Gustafsson ännu inte är utbildad studie- och yrkesvägledare, och fortfarande arbetar som matematiklärare, har hon tjuvstartat med flera syv-uppgifter.

– Jag roddar med alla individuella val i årskurs ett liksom cv-skrivande och arbetsmarknadskunskap, och tvåorna med deras val av mellanårskurser. Dessutom hjälper jag eleverna när det är dags att söka jobb.

Min dörr är den första på våningsplanet, det är alltid någon elev här.

Egentligen var det tänkt att Sofia Gustafsson skulle lägga matematik­undervisningen helt åt sidan och börja som syv och administratör. Men bristen på mattelärare satte käppar i hjulet för det tänkta upplägget. I stället fortsätter hon att undervisa eleverna samtidigt som hon axlat de nya rollerna.

– Det administrativa får stryka på foten det här läsåret, det hinns inte med fullt ut, säger Sofia Gustafsson. Men jag gillar att göra olika saker även om det ibland kan vara svårt att få tiden att räcka till, i synnerhet nu när jag undervisar som mattelärare. Men jag hinner i alla fall inte tröttna på mitt jobb, och det här är en rolig kombination. Jag trivs så himla bra här, med alla – elever, kollegor, chefer.

Eftersom det är ett yrkesgymnasium är det få av de i dagsläget drygt 300 eleverna som pluggar vidare på högskola. Men det finns en hel del annat som Sofia tar itu med. Bland annat är det hon som ansvarar för att ordna de återkommande arbetsmarknadsdagarna som arrangeras i samarbete med Värmlands Handelskammare. Där får eleverna i årskurs tre träffa företag och rekryterare inför det kommande arbetslivet. I samband med detta får eleverna även hjälp av Sofia att skriva cv och personligt brev att ta med sig.

Sofia Gustafsson, numera SYV.

På Praktiska gymnasiet finns sju olika program: barn/fritid, bygg/anläggning, el/energi, försäljning/service, fordon/transport, industriteknik samt vård/omsorg, och till hösten tillkommer ytterligare ett program, hotell/turism. Alla elever har gott om praktik under studietiden, minst 15 veckor APL på tre år – även om de flesta har mycket mer än så och kommer upp i 15 veckor per läsår. Praktiken varvas med en, två dagar per vecka i skolan.

– Vi har olika årskurser inne olika dagar, det gör att man kan ägna sig åt en årskurs i taget vilket är bra, säger Sofia Gustafsson.

På sikt är planen att skolan ska växa ytterligare, men fler än 350–370 elever blir det inte, och att skolan inte är så stor gör att Sofia har bra koll på dem som går där. Dessutom är det hon som lägger deras schema.

Min dörr är den första på våningsplanet och det är alltid någon elev som är här. Men det finns inget utrymme för dem att sitta av tiden eller smita, jag har ju full pejl på var de ska vara och när, säger hon och skrattar.

Sofia har arbetat på Praktiska gymnasiet sedan 2018 men blev färdig lärare redan 2007. Genom åren har hon arbetat i både grund- och gymnasieskolor, och har även varit rektor under en period. Nu ska hon utbilda sig och bli behörig studie- och yrkesvägledare för att kunna jobba som det vid sidan av de administrativa uppgifterna.

Fotnot: Artikeln är uppdaterad.

LÄS ÄVEN

Viktigt med inkluderande APL: ”Trepartssamtal måste prioriteras”

Industrin är okänd i gymnasievalet

Spak: Vägledare har höga kvalifikationer men kan inte söka karriärtjänster