Det duger inte att bara bolla tillbaka frågeställningar, sitta och läsa innantill ur någon manual eller presentera obegripliga utredningar för mottagaren. Det är hårt arbete där det utkrävs spetskompetens och en lyhördhet, skriver specialpedagog Eva Augustsson.

Det var en gång strax efter jul och dags att tänka ut en lämplig födelsedagspresent. Båda döttrarna hade länge så hett önskat sig ett husdjur – helst en hund, men med en allergisk mamma så fick de hålla till godo med ett akvarium.

Nu tyckte jag att jag hade kommit på en genial lösning. Jag hade sett i reklambladet att den lokala leksaksaffären saluförde små batteridrivna hund­valpar som både kunde gå och skälla. Inte samma som en levande hund, men jag tänkte att den yngsta dottern skulle älska det. Så jag styrde stegen till den lilla leksaksbutiken, där handlaren stod bakom en disk, och bad om att få köpa en batteridriven hundvalp.

”De är tyvärr slut”, svarade ägaren. ”Jag sålde alli­hop i julhandeln.”

”Men det står ju en på hyllan där bakom dig”, sa jag och pekade på en liten hundvalp.

”Den här, förstår du …” sa handlaren, vände sig om, lyfte ner hunden och ställde den på disken, ”… den fungerar inte.”

”Men jag kan väl få köpa den ändå”, envisades jag. ”Du kanske kan sänka priset lite då?”

Jag tänkte på att jag ville ha ett paket – det där att den inte fungerade fick bli en senare fråga.

”Nej, det får du inte”, svarade han. ”Det blir problem för dig och det blir problem för mig om jag säljer den till dig. Du får vänta på nästa leverans.”

"Hans kärnfulla ord har följt mig genom åren"

Jag blev nog svarslös och alldeles tagen av hans ord den gången. För det första inför något så exceptionellt ovanligt som en handlare som inte ville sälja. För det andra för att jag insåg att han hade alldeles rätt. Jag föreställde mig den första glädjen hos barnet som öppnade paketet och sedan besvikelsen när leksaken inte fungerade.

Det blir problem för dig och det blir problem för mig. Hans kärnfulla ord har följt mig genom åren. Jag har många gånger fått anledning att återvända till deras innebörd när det gäller skolans vardag. Det kan gälla personer som arbetar inom skolan som inte fungerar i den funktion som man de är satta till. Det kan vara en skolledare, en förvaltningschef, en pedagog eller kanske en specialpedagog. Fungerar man inte i sitt uppdrag och saknar kompetens eller förmåga att utföra de förväntade arbetsuppgifterna blir det problem. Det blir problem för personen själv och det blir stora, ibland förödande problem för verksamheten. Och i slutändan drabbas de barn och ungdomar som inte får den undervisning eller stöd de har rätt till.

"Rädslan gällde att inte vara lämpad för sitt ämbete"

H.C. andersen visste vad som var känsligt för den tidens ämbetsmän när han skrev ”Kejsarens nya kläder”. Den stora rädslan gällde att inte vara lämpad för sitt ämbete. Därför spelade alla med. Och jag kan lova att en erfaren och kunnig pedagog genomskådar direkt om vi inom det specialpedagogiska området inte har fördjupad kompetens eller är yrkesskickliga. Det duger inte att bara bolla tillbaka frågeställningar, sitta och läsa innantill ur någon manual eller presentera obegripliga utredningar för mottagaren. Det är hårt arbete där det utkrävs spetskompetens och en lyhördhet för de barn, lärare, föräldrar och skolledare vi möter och ska samspela med. Omvänt menar jag att varje välfungerande pedagog är som en dyrbar pärla som ska vårdas och värderas så den inte mister sin fina glans. Och varje väl fungerande speciallärare eller specialpedagog är guld värd i det superviktiga elevhälsoarbetet.

Just nu!

PLUS  Äntligen ett nytt förbund för alla lärare. Tillsammans blir vi superstarka.

MINUS Virus och bakterier som envist virvlar runt igen och angriper alla åldrar.

LÄS ÄVEN

”Digitaliseringen har ­införts helt bakvänt”

Lågaffektivt bemötande: ”En auktoritet sänker rösten och tar kontroll”

Skolbiblioteket som det digitala navet