Distansundervisning nu även i Stockholm

Foto: Adobe Stock

Stockholm startar distansundervisning för hemmasittare. I ett första steg kommer 50 platser att erbjudas men det kommer att trappas upp successivt till 200 elever.

LÄS MER Distansundervisning som särskilt stöd – Uppsala och Göteborg först

Till hösten lanserar Stockholms stad en ny satsning för elever i årskurs 4–9 med allvarlig skolfrånvaro: under namnet Stockholm Distans får så kallade hemmasittare möjlighet till distansundervisning – en form av särskilt stöd som nu blivit möjlig sedan Skolinspektionen i höst godkänt staden som utförare.

Verksamheten ska rikta sig till elever som inte kan delta i den ordinarie undervisningen på grund av en dokumenterad medicinsk, psykisk eller social problematik, och där alla andra möjligheter till särskilt stöd är uttömda eller bedöms olämpliga.

Vi har flera hundra elever med över 50 procents frånvaro i Stockholms stads skolor och vi behöver fler verktyg för att få tillbaka dem till skolbänken.

– Jag vet att många vårdnadshavare länge kämpat för att få rätt till distansundervisning för sina barn, säger skolborgarrådet Emilia Bjuggren (S) i ett pressmeddelande, och fortsätter:

– Stockholms stad har länge haft både viljan och förmågan att bedriva distansundervisning som särskilt stöd, men fått nej från Skolinspektionen på grund av ett krångligt regelverk. Det känns otroligt bra att vi nu äntligen får välkomna de första eleverna till den här viktiga undervisningen som för den enskilde individen kan betyda skillnaden mellan ett skolmisslyckande och en väg framåt i livet.

I ett första steg kommer 50 platser att erbjudas – till en början enbart till elever inom stadens kommunala grundskolor. Därefter planerar kommunen att successivt bygga ut verksamheten, så att även fristående huvudmän får tillgång till platserna.

Målet är att Stockholm Distans till läsåret 2026/2027 ska kunna ta emot 100 elever, varav 75 från stadens kommunala skolor. 2027/2028 ska verksamheten vara fullt utbyggd och ha kapacitet för 200 elever.

– Vi har flera hundra elever med över 50 procents frånvaro i Stockholms stads skolor och vi behöver fler verktyg för att få tillbaka dem till skolbänken. När en elev är frånvarande från skolan så länge ökar risken dramatiskt för ett skolmisslyckande och psykisk ohälsa. Distansundervisning är inte hela svaret, men kan vara ett sätt att vända en negativ spiral, säger Emilia Bjuggren.

LÄS ÄVEN

”Det som funkar för eleverna måste funka för skolan”

Diskriminerande skola? HD prövar mål för elev med autism

Fler hemmasittare kan omhändertas

Succé för npf-projektet Pusselfamiljen