Stödet till lågpresterande elever brister

Brister i stödet till lågpresterande elever visar en ny enkätstudie bland niondeklassare. Foto Colourbox
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Enklare uppgifter i stället för hjälp att klara samma saker som de andra i klassen. Så ser skolan ut för många lågpresterande elever, enligt en enkätstudie.

I studien har drygt 1 700 niondeklassare svarat på frågor om bland annat vilket stöd de får av läraren i NO-ämnena.

Elever som har svårt att nå kunskapsmålen har rätt att få särskilt stöd för att klara skolan. Men även om de lågpresterande eleverna i studien tycker att de får stöd, handlar det ofta om att läraren sänker kraven och delar ut enklare uppgifter i stället för att hjälpa dem att klara de vanliga uppgifterna.

"Konsekvenserna av förenklande uppgifter är dels att eleverna inte ges samma möjligheter att lära sig, eftersom kraven är lägre och uppgifterna enklare, dels att elevernas akademiska självförtroende inte byggs upp", säger Alli Klapp, docent i pedagogik vid Göteborgs universitet, i ett pressmeddelande.

Av studien framgår även att elever på skolor med en hög socioekonomisk status tycker att de får bättre stöd, samt att skillnaden mellan hur pojkar och flickor upplever stödet är stor.

LÄS MER Flickorna har gått om pojkar i alla ämnen

"Det är framför allt pojkar som upplever att de får stödjande åtgärder oavsett om de är hög- eller lågpresterande. Både vår och andra studier pekar på att lågpresterande flickor inte får det stöd de upplever att de behöver i skolan, säger Anders Jönsson, som är professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad.

Enkätstudien skickades till 5 203 niondeklassare på 79 olika skolor varav 1 731 elever svarade.

LÄS ÄVEN

Sju av tio lärare är kvinnor – är det en förklaring?

Skolministern: ”Sluta skylla på pojkarna”

Forskaren: ”Pojkar behöver mer styrning”

Enkät: Så ska fler pojkar lyckas i skolan