Lärarnas hårda sågningar av Skolverkets läslistor

Lärarna är inte nådiga i sina sågningar av Skolverkets läslistor.

Här vittnar 15 lärare om varför deras litteraturval inte har påverkats av myndigheternas läslistor. Citaten är hämtade från Ämneslärarens enkät som besvarats av 864 lärare.

  1. De flesta titlarna är intetsägande och mest ett slöseri med tid och papper.
  2. Det är gamla, föråldrade verk som inte är elevnära eller väcker läslust. Hur tänkte ni?
  3. Varken regering eller Skolverket ska detaljstyra vilken litteratur och vilka texter jag arbetar med. Det är tondövt och dödar lusten att arbeta med litteratur.
  4. Majoriteten av titlarna är valda utefter vad utomstående tycker att elever ska vilja läsa, men det stämmer inte med verkligheten.
  5. Många av böckerna är läsdödande i stället för läsfrämjande.
  6. Jag rädd att listorna blir ett facit, det enda rätta att läsa.
  7. Ska vi kunna konkurrera med sociala medier och TikTok behövs andra typer av böcker.
  8. Jag kan inte engagera elevernas läsning med böcker som går över huvudet på dem.
  9. Eftersom skolorna inte fått dessa böcker skickade till oss utan kostnad så kan vi inte bli styrda. Vill ni ha en läskanon, så stå för kostnaderna.
  10. Listorna känns i min mening spretiga, saknar en samordnande tanke och verkar inte ha utgått från verksamma svensklärare.
  11. Ärligt talat känns titlarna mossiga och kräver elever som redan är läsvana.
  12. Konceptet är fånigt och ett hån mot lärares yrkeskompetens.
  13. Tycker inte där finns så många titlar som kan få elever med motstånd till läsning att övervinna det.
  14. Jag älskar skönlitteratur och behöver inga kryckor för att utföra min profession.
  15. Vi har inte tillgång till litteraturen, vilket såklart borde ha ingått i Skolverkets uppdrag.