
Julia Lång, Mia Andersson och Lisa Svensson är ett sammansvetsat team med en gemensam syn på lek och rörelse.
Rörelseraset Pedagogledda aktiviteter och trygghet på skolgården är bästa metoden för att få flickor att röra på sig under rasterna, enligt Julia Lång, Mia Andersson och Lisa Svensson, som alla är lärare i fritidshem.
Musiken ljuder ur högtalarna när mellanstadieeleverna på Skoftebyskolan i Trollhättan kommer ut på skolgården för att ha förmiddagsrast. Fritidshemslärarna Julia Lång, Mia Andersson och Lisa Svensson har delat upp sig och står redo vid Kingbanorna i ena änden av skolgården och vid gymnastik- och akrobatikredskapen i andra änden.
King har blivit populärt hos de äldre eleverna under våren och därför erbjuder de tre fritidslärarna bollspelet som en återkommande rastaktivitet. Musiken lockar till sig barnen och gör det lättare för dem som först kanske bara vågar titta på att ta steget till att delta i spelet, förklarar Julia Lång, som själv är med på planen.
– När jag är med och har ansvaret för spelet känner de att det är en trygg plats. Vi har ”fair play”-regler i King, vilket gör att det blir ett bra klimat och eleverna vet vad de säger ”ja” till när de ställer sig i kön, säger hon.
Forskning visar att flickor rör sig betydligt mindre under skoltid än pojkar. En orsak skulle kunna vara att skolgårdar och aktiviteter är mer anpassade för pojkar, enligt idrottsforskaren Gisela Nyberg.
Fritidshemslärarna på Skoftebyskolan ser flera sätt att motverka detta. Bland annat brukar de själva delta i aktiviteterna – då vill fler tjejer vara med, berättar de. En plats där närvaron spelar stor roll är fotbollsplanen.
– Om ingen vuxen är med byggs det upp andra hierarkier och informella ledare bland barnen, som inte alltid är så gynnsamma. Då ser vi att det oftast är pojkar som äger spelet. Flickorna tar sig inte dit, dels för att det blir för hårt spel, dels för hårda ord. När vi är där tillåter vi inte den jargongen, säger Lisa Svensson.
Julia Lång, Mia Andersson och Lisa Svensson är ett sammansvetsat team med en gemensam syn på lek och rörelse.
Lyhördhet inför vad som intresserar eleverna är en annan viktig pusselbit. De tre pedagogerna är alltid ute på rasterna och observerar vad eleverna gör, för att kunna utveckla rastverksamheten utifrån det.
– Det händer ofta att de äldre flickorna kommer till oss med egna önskemål och då gäller det att fånga upp det intresset. Det kan vara limbo, att spela dodgeball eller att anordna aktivitet inomhus vid dåligt väder. Det gör att det blir ett högre deltagande – genom att lyssna på dem skapas goda relationer och de känner att de blir hörda, säger Mia Andersson.
Rastaktiviteterna startades efter att trygghetsenkäter visat att delar av skolgården upplevdes som otrygga av eleverna. Nu är de en del av skolans hälsofrämjande arbete där begreppet ”Kasam” (känsla av sammanhang) är ett ledord.
– Klassrummet har tydliga ramar, men för en del elever är det otroligt svårt att komma ut på rast om de inte vet vad som förväntas av dem och om det inte finns något meningsfullt sammanhang för dem att delta i, säger Lisa Svensson.
Alla arbetslag på skolan är involverade i det hälsofrämjande arbetet, som bland annat innebär att rörelseaktiviteter läggs in under hela skoldagen.
– Elever som vill får delta i ”morgonfys” på morgonfritids i idrottshallen före frukost. Sedan har de rastaktiviteter under skoldagen och efter skolan på fritids. Idrottslektionerna är upplagda på samma sätt, vilket skapar förutsägbarhet för eleverna, säger Mia Andersson, som också undervisar i idrott och hälsa på lågstadiet.
Julia Lång deltar i tjejernas Kingomgång.
Fritidslärarna har märkt att äldre flickor blir förebilder och ledare för yngre elever när de spelar King på fritids. Men flickor i årskurs sex kan vara svåra att få med på rörelseaktiviteter, berättar Julia Lång. Ett knep är att skapa roliga utmaningar som åtminstone får dem att gå till andra delar av skolgården. Ett annat är att förbereda Kingplaner till sexornas rörelsepauser, då flickor i årskurs sex gärna spelar King när de är ensamma med sina klasskompisar.
Skoftebyskolan har inlett ett samarbete med Fritidsbanken, en ideell förening som lånar ut sport- och fritidsutrustning, för att ytterligare motivera äldre elever.
– De som inte vill delta i en aktivitet kanske vill låna skateboards eller sparkcyklar i låneboden, säger Julia Lång.
Fritidslärarna betonar att rastverksamheten kräver tid till observationer, planering och analys av insatser.
– Ibland tar skolor lättvindigt på det här och tänker att ”vi kan väl gå ut och köra några lekar”. Men en ogenomtänkt lek som får några att känna sig utpekade eller exkluderade kan ge motsatt effekt. Vi skulle exempelvis aldrig tillåta att barnen delar in sig själva i lag, säger Lisa Svensson.
Bonus: Ännu mer inspiration finns på pedagogernas Instagramkonto @skoftebyskolans_rastkul!
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.
Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.
Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.
Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.
Krönika Åsikterna om hur mycket lärare ska styra leken går isär, skriver Sara Djurberg.
Fokus Slut på bråk och utdragna konflikter på fotbollsplanen.
Fokus Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek på fritidshemmet, enligt läroplanen och forskning.
Fokus Mindre bråk och gladare elever med styrda aktiviteter.
Fritidshem I dag firas Fritidshemmens dag över hela landet. På Fjärås Bräckaskolan i Kungsbacka kommer det att gå undan – för där ordnas lådbilsrace i år igen.
Debatt Att införa reglerad planeringstid för lärare i fritidshem är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten på undervisningen, skriver Hadar Nordin.
Debatt Under sommaren går många fritidshem på sparlåga. Personalstyrkan är reducerad, vikarier sätts in med kort varsel och pedagogisk tanke saknas, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Behörighet När vi utbildade oss sa de att vår framtid skulle bli ljus, men så känns det inte nu, säger läraren i fritidshem.
Pedagogiska tips I skrivarverkstaden på Bryggans fritidshem på Hanvikens skola i Tyresö gör eleverna egna böcker och får tips av läraren i fritidshem Helén Englund Dock.
Lärarpriser Vi lärare i fritidshem utgör första linjen för att motverka konflikter och skapa trygghet i skolan, säger Gustav Sundh, som tilldelas en fint pris.
Undervisning Vilket av läroplanens områden är roligast att undervisa om i fritidshemmet – och vilket är knepigast? Vi bad tre lärare svara.
Forskning Mellanmål och andra rutinsituationer på fritidshemmen måste utgå från en pedagogisk idé, framhåller forskaren Karin Lager i en ny studie.
Så gör vi Det är många barn som är osäkra i dag, så vi måste jobba för att alla ska vara trygga, säger Marie Estéen, lärare i fritidshem.
Särskilt stöd Personal på fritidshem har kunskap om elever som skolan saknar, kunskaper som behövs för att ge barnen stöd – men många skolor är dåliga på att ta tillvara dessa kunskaper. Det slår Skolinspektionen fast.
Debatt Fritidshemmet är en arena där barn kan utveckla sitt ledarskap, något som borde lyftas fram mer, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lokaler som inte är ändamålsenliga påverkar verksamheten, säger Forskaren Christina Grewell.
Krönika Varför ses inte emotionell sensitivitet som något positivt, frågar sig Irina Eriksson.
Reportage Lugnare och gladare barn när fritidsavdelningen går till skogen fyra dagar i veckan.
April, april Det kan droppa färg från taket i matsalen, eftersom det är nymålat. Så sätt skoskydd på huvudet så att ni inte får färg i håret!
Elevhälsa Det känns lyxigt att ha ett nära samarbete med elevhälsan. Det säger Malin Tärnklint, lärare i fritidshem på Svanetorpskolan i Burlöv. Kuratorn eller specialpedagogen deltar i möten med fritidshemmets personal varje vecka och besöker verksamheten då och då.
Gästkrönika Jag älskar att lyssna på barns samtal och få en inblick i deras värld, allt från prat om kärlek, vem som bäst av Ronaldo och Messi till det hemska som hände i Örebro. När vi har fem tysta minuter på lunchen eller mellis dödar vi lite de samtalen, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Fackböcker Matematik i fritidshemmet är ett ”görande”, menar Anna Wallin. ”Den blir en del av spelet som spelas eller leken som leks.”
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Pedagogiska tips Det bästa är att eleverna kan vara delaktiga och aktiva i hela processen och att de får skriva, beskriva och förklara, säger läraren i fritidshem Bobby Svensson.
Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.
Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.
Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Fritidshem Tre lärare i fritidshem om fritidspedagogikens speciella glädjeämnen och hinder.
Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.
Pedagogiska tips Med frågekort i nyckelringen är Åsa Anevik alltid redo för samtal om högt och lågt.
Krönika Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.
Planeringshaveriet Planeringstid för lärare i fritidshem ska regleras. I en statlig utredning om lärares dokumentation filas nu på ett förslag om hur många timmar per vecka som minst krävs.
Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare vill se en reglering av planeringstiden. Kravet är centralt i yrkandet som lämnats över till SKR.
Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.
Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.
Planeringshaveriet Det krävs tid för att komma in djupare i de pedagogiska frågorna, säger läraren i fritidshem Cathis Williams.
Debatt I stället för att begränsa fotbollen på raster och fritidstid behöver vi som pedagoger vägleda och stötta barnen när de spelar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Du som är rektor, var rädd om de få lärare i fritidshem du har, framför allt de som brinner för fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.