Om vikten av att få knyta an
Fackbok
Se barnet inifrån – att arbeta med anknytning i förskolan – är skriven av Guro Øiestad, psykolog och universitetslektor, Ida Brandtzæg och Stig Torsteinson, psykologer. De två sistnämnda håller utbildningar i ”Trygghetscirkeln” som är grunden som de utgår från i boken.
Trygghetscirkeln bygger på flera års forskning kring barns anknytning och visar hur de grundläggande behoven hänger samman. I nedre delen av cirkeln finns barnets behov av skydd, där den vuxna måste finnas som en trygg och säker hamn för stöd och tröst. I övre delen av cirkeln finns barnets behov av självständighet och utforskande, där den vuxna är en trygg bas för positiv bekräftelse. Ju yngre barnet är desto större är behovet att bli omhändertaget och ha en trygg vuxen. Dock är det viktigt att förstå att barn i samma ålder kan vara väldigt olika med olika temperament och erfarenheter hemifrån. Det kan vara en svår utmaning att möta allas olika behov.
I boken finns exempel på hur vuxna hanterar olika situationer i förskolan. En viktig del är när en vuxen tappar kontrollen över sina känslor och handlingar. I dessa situationer är det en fördel om man kan skapa en reflekterande kultur på förskolan. Att prata med varandra om besvärliga relationer i stället för besvärliga barn.
Boken har ett bra upplägg eftersom den beskriver många exempel från vardagen i förskolan, ett bra underlag att ha i arbetslagen för att reflektera och diskutera kring. Jag kan tycka att det som står i den egentligen är ganska självklart men tror dessvärre att det i dagens samhälle med många barn i grupperna på förskolan gör att man inte alltid hinner reflektera över barnens socioemotionella utveckling och de vuxnas bemötande i den grad som skulle behövas.