De senaste åren har antalet inskrivna mellanstadieelever stadigt ökat på Sätraskolans fritidsklubb.
Till startsidan
Hög personaltäthet öppnar för relationsskapande, säger verksamhetsutvecklaren Niklas Bulduk, omgiven av Samaa, Malin, Ariam och Lia.
Mellanstadieraset
För att få fler mellanstadiebarn på fritidshemmen har Stockholm stad tagit bort avgiften. Sätraskolan i Skärholmen tjuvstartade redan häromåret. Och antalet barn ökade.
– Men det krävs mycket mer än så för att locka hit dem, säger läraren i fritidshem Lasse Ragnarsson Karlsson.
Det är samling inför mellanmålet i matsalen på Sätraskolans fritidsklubb en tisdag i september och eleverna strömmar till. Fritidspedagogik räknar till 50, till 60, ja till närmare 70 barn. Och till sist kommer ytterligare ett drygt tiotal – det är sexorna, vars skoldag slutar sist.
Några tjejer i sexan passerar förbi på vägen mot mackorna:
– Varför vi är här? Det är ju självklart. För att det är kul här!
Läraren i fritidshem och bild Mubina Abedin tar till orda när borden fyllts med elever:
– Okej, allihop, flera saker på gång i dag. Lasse håller i en frågesport på temat ”figurer i filmer och sagor”, Ivan har styrketräning i idrottshallen, skriv upp er på det. Eller så kan ni göra mosaikplattor med mig.
Och så lägger hon till:
– Ni bestämmer själva, det går bra att lira pingis eller biljard också, eller bara hänga i lokalerna.
Att eleverna får betydligt mer ansvar än i lågstadiet är en nyckel till att fritidshemmet fått fler att komma. Och att de har egna, tilltalande lokaler skilda från lågstadiets fritidshem.
Sätraskolan samarbetar med Skärholmens stadsdelsförvaltning som driver fritidsgården i samma lokaler. Eftersom bägge aktörerna bidrar med personal, varav vissa jobbar kvällstid, kan de ha en stor arbetsstyrka på eftermiddagen.
– Personaltätheten har bidragit till framgången. Vissa i personalen har hand om samma elever från fjärde klass till trean på gymnasiet. Sådana långvariga relationer till trygga vuxna är oerhört viktiga, säger verksamhetsutvecklaren Niklas Bulduk.
Liksom många andra skolor i Storstockholm har Sätraskolan en klubbmodell där man blir inskriven för en termin – men kan komma och gå som man vill. Läraren i fritidshem och föreståndaren Lasse Ragnarsson Karlsson kallar det ett ”lyckat mellanting mellan lågstadiefritids och fritidsgård”:
– Det ger både eleverna och deras föräldrar en större frihet.
De senaste åren har antalet inskrivna mellanstadieelever stadigt ökat på Sätraskolans fritidsklubb.
Vissa är här varenda dag, andra några gånger i veckan.
– Men vi är väldigt noga med att de skriver upp sig när de kommer och när de går, säger han och pekar på namnlistorna som ligger på ett bord i entrén till deras lokaler.
Barnen är redan igång med att klura ut svaren på frågesporten (Vad heter nu det elaka lejonet i Lejonkungen?) och bakom en glasvägg är rundpingisen i full gång. Franska poptoner hörs ur högtalaren.
– Eleverna har själva satt ihop spellistan, ofta det som trendar på Tiktok, säger Mubina Abedin medan hon handleder 13 elever i produktionen av mosaikplattor inne i aulan intill.
Lasse Ragnarsson Karlsson kom till skolan för tre år sedan. Med en bakgrund som biträdande rektor ansågs han lämplig att skapa struktur och kontinuitet i verksamheten. Under hans tid har det totala antalet inskrivna mellanstadieelever stadigt ökat, men det har varierat mellan årskurserna.
– För drygt ett år sedan var kullen fyror ganska liten, där tror jag att skolans beslut i fjol att avskaffa terminsavgiften kan ha spelat in. När de sedan började femman så fördubblades antalet inskrivna. 800 kronor per termin är mycket för en del familjer, vi är liksom inte i Danderyd här.
Personaltätheten gör att de kan vara flexibla i val av aktiviteter, berättar han.
– När en av oss går till konstgräsplanen och lirar fotboll med ett 20-tal ungar kan en annan baka med en handfull barn. Och jag kan gå till Snickis med fyra stycken, säger Lasse Ragnarsson Karlsson.
V: Lasse Ragnarsson Karlsson, lärare i fritidshem. H: Alex Augar med Olena, Markus och Lia.
Personaltätheten gör också att det finns tid att stötta barn som har det tufft. Fritidsledaren Alex Augar berättar att de ibland deltar när barn träffar socialtjänsten:
– Vi är både deras ledare och vänner, de får förtroende för oss, de vågar berätta hur de har det därhemma.
Ytterligare en framgångsfaktor är den nära relation som de byggt med föräldrarna i området. Delar av Skärholmen, där skolan ligger, har drabbats av gängvåld på senare år. Många familjer är oroliga, risken finns att deras barn dras in i våldet. Fler och fler inser att fritidsklubben har en roll att spela.
Två gånger per termin bjuder de in föräldrar till träffar, ibland är också polisen med för att tala om riskerna när barn drar runt i området i stället för att ha aktiviteter på eftermiddagarna.
Rektor Margareta Grahn Forsman kom till skolan för tio år sedan och med tiden har hon i än högre grad insett fritidshemmets betydelse:
– När jag började här såg samhället annorlunda ut, då var det inte speciellt problematiskt att de flesta mellanstadiebarn inte var på fritidshemmet. I dag skulle jag vara orolig om de hängde i Sätra centrum istället för att vara hos oss.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.
Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.
Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.
Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.
Krönika Åsikterna om hur mycket lärare ska styra leken går isär, skriver Sara Djurberg.
Fokus Slut på bråk och utdragna konflikter på fotbollsplanen.
Fokus Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek på fritidshemmet, enligt läroplanen och forskning.
Fokus Mindre bråk och gladare elever med styrda aktiviteter.
Fritidshem I dag firas Fritidshemmens dag över hela landet. På Fjärås Bräckaskolan i Kungsbacka kommer det att gå undan – för där ordnas lådbilsrace i år igen.
Debatt Att införa reglerad planeringstid för lärare i fritidshem är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten på undervisningen, skriver Hadar Nordin.
Debatt Under sommaren går många fritidshem på sparlåga. Personalstyrkan är reducerad, vikarier sätts in med kort varsel och pedagogisk tanke saknas, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Behörighet När vi utbildade oss sa de att vår framtid skulle bli ljus, men så känns det inte nu, säger läraren i fritidshem.
Pedagogiska tips I skrivarverkstaden på Bryggans fritidshem på Hanvikens skola i Tyresö gör eleverna egna böcker och får tips av läraren i fritidshem Helén Englund Dock.
Lärarpriser Vi lärare i fritidshem utgör första linjen för att motverka konflikter och skapa trygghet i skolan, säger Gustav Sundh, som tilldelas en fint pris.
Undervisning Vilket av läroplanens områden är roligast att undervisa om i fritidshemmet – och vilket är knepigast? Vi bad tre lärare svara.
Forskning Mellanmål och andra rutinsituationer på fritidshemmen måste utgå från en pedagogisk idé, framhåller forskaren Karin Lager i en ny studie.