
”Att främja läsande är ett helt annat arbete än att säga att man måste läsa”, menar Anne-Marie Körling. Foto: Samuel Unéus
I augusti kommer Anne-Marie Körlings nya bok ”Pojkars läsande och lärande” ut. För Vi Lärare delar hon sina tankar kring betydelsen av läsförmåga för barn. Foto: Samuel Unéus
Porträtt
Ingen har längre och ihärdigare än Anne-Marie Körling arbetat för och missionerat om läsförmågans betydelse för barn – och därmed för skolan och hela samhället.
Nu vill hon med en kommande ny bok förklara varför vi måste fokusera extra på pojkars lärande.
Alla tyckte att åttondeklassaren var stökig i klassrummet. Och han höll med. ”Men jag är aldrig stökig när läraren berättar något”, bedyrade han för Anne-Marie Körling, som handledde lärare i skolan.
När pojken kände att läraren talade till honom så tog lusten att lära överhanden. Men hans bild av sig själv och framtiden var mörk.
– Han kunde inte läsa, säger Anne-Marie Körling. Därmed fanns inte mycket som väntade honom utanför skolan, det visste han. Men hur stökiga pojkar än kan tyckas vara vill de inte stå utanför. De har också drömmar om framtiden. De vill ingå i samhällsgemenskapen, men den kommer att vara stängd för dem om inte skolan kommer till rätta med deras lärande och socialisering.
Att så många unga pojkar döms till en begränsad samhällsgemenskap och ett vuxenliv i utanförskap är något som upptagit en stor del av läraren och författaren Anne-Marie Körlings tid de senaste åren. I augusti kommer hennes nya bok ”Pojkars läsande och lärande”.
Vi Lärare fångar henne mitt i ett kryssande mellan lärarhandledningar och genomläsning av ett snart tryckfärdigt manus.
– Det är en allvarlig bok om hur det står till i skolan. Jag både bävar och hejar inom mig. Jag har mött så många pojkar som inget hellre vill än att fungera i klassrum, vara med sina klasskamrater, ingå i det som pågår.
– Att känna att skolan är ett slags tomrum är inget jag önskar barn i dag. Men många uttrycker sig så när jag samtalar med dem. Jag har träffat så många pojkar som sitter i korridorer eller i små rum avskilda från sina klasskamrater och får allt svårare att klara av en skoldag i ett klassrum.
”Att främja läsande är ett helt annat arbete än att säga att man måste läsa”, menar Anne-Marie Körling. Foto: Samuel Unéus
Att vända pojkars skolgång är ett tungt arbete, särskilt initialt. Anne-Marie Körling beskriver hur de lever ut sin besvikelse över skolan och hur man som lärare måste möta deras motstånd.
– De är inte beredda att lita på mig i första taget. De är inte heller säkra på att jag kommer stå pall för dem. Så under några månader måste man stå ut med att inte ha dem med sig. Men så en dag vänder det. Prövningen är över. Och när det vänder måste man fortsätta med insatsen. Man är inte i mål bara för att man har eleverna med sig. För att resultaten ska börja komma krävs ännu mer envishet, tålamod och kontinuitet.
– Det är viktigt att vända och vrida på perspektivet och inte bara se skolan som har det besvärligt med pojkar utan fokusera mer på pojkar som har det besvärligt med skolan.
”Jag har mött så många pojkar som inget hellre vill än att fungera i klassrum.”
Hon berättar om ett uppdrag hon fick av en skola att integrera två pojkar i klassrummet – bygga förtroende, reparera det som inte fungerat, värna tillhörigheten med de ordinarie lärarna och klasskamraterna.
Tillsammans med två förstelärare hon handledde på en annan skola upptäckte Anne-Marie Körling varför pojkar överger undervisningen och varför de utvecklar en sådan strategi. Det ledde till en rad förändringar i arbetssätt – och att pojkarna hittade tillbaka till klassen.
– Det är viktigt att iaktta hur pojkarna är även i andra sammanhang än i klassrummet. Jag glömmer aldrig vilka goda kamrater eleverna var. Som när de spelade kort, lade en hand på den som inte kunde, lotsade dem in i hur man gör. Det finns så många bilder att framkalla av eleverna och frågan är om skolan låter framkalla dem? Den alltför ensidiga bilden av eleverna vi beskriver och förklarar måste brytas upp.
Som av åttondeklassaren i inledningen. Anne-Marie Körling menar att om vi inte breddar vår syn på eleverna riskerar vi att gå miste om sådant som verkligen kan göra skillnad.
– I dag instruerar vi. Men instruktioner berättar bara hur vi ska göra, inte vad eller hur vi ska lära oss. Jag förespråkar en berättande undervisning. En berättare värnar om berättelsen genom att se till att bli hörd och förstådd. Därför inbjuder den berättande läraren till elevernas frågor och funderingar. Det är då pojkarna är med.
– Det är mycket diskussion om anpassningar nu, och vi förstår dem som att vi ska dra ner på saker. Men jag gör tvärtom. Jag begär mer, uppmuntrar till fler svar, fler ord och längre lässtunder. Det avgörande är att pojkarna får betraktas mer som lärande, mindre som störande.
Läslusten är central för Anne-Marie Körling, som legat bakom mängder av stora lässatsningar genom åren. Foto: Samuel Unéus
Du står på inkluderingssidan i frågan om anpassningar?
– Anpassningen är inte för att förenkla skolan, den ska se till att det som lärs ut också går att lära in. Elever vill inte känna att de inte tillhör sin klass, de är känsliga för att pekas ut som mindre kunniga. Därför anser jag att alla insatser som ges ska vara i direkt anslutning till klassrummet, helst i det, och bara i enstaka fall med en specialpedagog eller speciallärare och i enskildhet.
Det är enligt Anne-Marie Körlings synsätt viktigt att komma ihåg att skolan är organiserad för grupper, även när vi talar om individerna. Det är i klassen vi lär oss att vara tillsammans. Inte genom tillsägelser utan genom att få en bild av hur man kan göra och hur man kan vara:
– Skolan är ett litet miniatyrsamhälle, och det måste vi ta vara på. Det är svårt att förstå skolans och klassrummets kultur. Regler må vara tydliga men normer och bemötanden är diffusa. Det behöver vi utbilda våra barn i. Jag tänker alltid att inne i den där stökige killen sitter en vetgirig elev. Och jag hittar honom förr eller senare.
Barn från hem där man läser lite måste komma till en skola där man läser mycket.
Hur kan en lärare förbättra situationen i det egna klassrummet, här och nu, även om de strukturella organisatoriska förutsättningarna inte är de bästa?
– De flesta lärare jag möter berättar att de vill undervisa, de vill vara med sina elever och utforska hur de ska lägga upp undervisningen. Detta medan skolan talar om åtgärder, enskilda elever och hur resurser ska fördelas, och skickar lärare på möten som inte alltid främjar deras möjlighet att göra ett bra arbete. Varför fokuseras inte mer på undervisningen?
– Läraryrket är svårt och utmanande i sig, och direkt tröttsamt när man inte får den tid och tilltro man behöver. Men det är också alldeles underbart roligt, kreativt och hoppfullt – det skulle vi tala mer om. Lusten att undervisa, lusten att främja vetgirigheten. Och lusten att högläsa när författare skriver så att eleverna ryser till av något läskigt eller lär känna en figur i boken som en nära vän.
”Att känna att skolan är ett slags tomrum är inget jag önskar barn i dag”, säger Anne-Marie Körling. Foto: Samuel Unéus
Läslusten är central för Anne-Marie Körling, som ligger bakom mängder av stora lässatsningar genom åren, var Sveriges läsambassadör 2015–2017 och i höstas tilldelades Eldsjälspriset av Barnboksakademien. Hon har också utformat kursplaner i svenska för grundskolan. Även här visar engagemanget för pojkarna just nu vägen.
– Under många år har pojkars resultat i skolans läsämnen försämrats utan att det lett till några egentliga åtgärder. I stället har det blivit en ordningsfråga. Men stöket är bara ett symptom på pojkars bristande möjligheter att kunna delta i undervisningen och utveckla sitt lärande.
– Enligt en rapport från Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin har pojkar från början ett intresse för skolans ämnen som sedan släcks när läsförmågan inte fungerar. Om läsförmågan inte är utvecklad vågar eleven inte ge sig i kast med nya, okända texter. Då krävs omedelbara insatser för att stävja ett utanförskap.
Anne-Marie Körling var Sveriges läsambassadör 2015–2017 och i höstas tilldelades hon Eldsjälspriset av Barnboksakademien. Foto: Samuel Unéus
Det kan låta som två olika diskussioner när Anne-Marie Körling pratar om lärandet i skolan – en om att skolas till ämneskunskaper, en om att skolas till människa. Men båda är skolans uppgifter och de sitter ihop. Det är därför hon menar att skolan inte får misslyckas med läsandet.
– Barn från hem där man läser lite måste komma till en skola där man läser mycket. Barn från hem som saknar böcker måste få komma till en skola med ett bemannat skolbibliotek och där hela skolans organisation är orienterad mot att främja barn och ungas läsande.
– Att främja läsande är ett helt annat arbete än att säga att man måste läsa. Ingen läser för att man måste. Barn och unga är svältfödda på berättelser, sagor, bildäventyr, noveller och poesi, litteratur som kan ge livet konturer, förhöja livskänslan och spegla öden men också lära oss om hur människor fungerar tillsammans.
– Det fantastiska med att läsa är att man också är en medskapare och tillför berättelserna tankar och känslor som är läsarens. Därför ska vi inte kritisera de böcker barn vill läsa eftersom vi inte vet något om den berättelse de själva väver in i det som står.
”Stöket är bara ett symptom på pojkars bristande möjligheter att kunna delta i undervisningen och utveckla sitt lärande”, enligt Anne-Marie Körling. Foto: Samuel Unéus.
Anne-Marie Körling målar upp en bild av en fiskare som står i en ström av hoppande fiskar utan att hinna fånga någon, och konstaterar att ”det blev inget napp”. En lärare med 28 elever kan uppleva något liknande, men med en avgörande skillnad: läraren får faktiskt napp hela tiden. Kanske bara inte på det sätt läraren tror eller önskar.
Elever lyssnar på sin lärare även när det inte ser så ut. Och kanske är det den berättande läraren, som med tillförsikt vet att det kommer att bli napp i berättelsens nät, som når den där åttondeklassaren från inledningen.
Körling: Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Körling: Att banna en bok är att banna ett barn
Körling: Min förvåning får eleven att lysa av iver
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Lärarlegitimation Skolverket kontrollerar inte registerutdrag – olämpliga att undervisa kan bli legitimerade.