I Varberg ser skolnämnden Inkluderande undervisning och digitala läromedel som en räddning när 23 miljoner ska sparas.
”Toppen – det handlar ju bara om att lärarna ska hitta nya effektivare undervisningsmetoder och inkludera mera”, skriver Maria Wiman.

Jag sitter på tåget på väg hem från Bokmässan när jag nås av de glada nyheterna att politikerna i Varberg har löst skolans alla problem. Vilken lättnad! Här har jag gått och oroat mig över utmattade lärare, söndertrasade elever och en utbildning som är mer barnförvaring än faktisk skola.

Men nu är mina orosmoln skingrade! I Varberg är risken stor att kommunen måste spara in 23 miljoner på skolan men det är tydligen ingen fara på taket! Grundskolenämndens ordförande låter nämligen meddela att detta inte behöver påverka verksamheten nämnvärt. Det handlar ju bara om att lärarna ska hitta nya effektivare undervisningsmetoder och inkludera mera! Toppen toppen! Tänk att det hela tiden har varit så enkelt! Och här har jag skrivit knytnävssmockor till krönikor, här har jag demonstrerat och höjt rösten. Det är nästan så att man skäms över hur naiv man har varit. 

Det blir effektivare

Jippi och tjoho, vem korkar upp champagnen? Jag känner redan inspirationen flöda. Effektivare undervisningsmetoder alltså. Som det är nu tillverkar många lärare egna läromedel, de undervisar i knökfulla klasser i brist på speciallärare och resurspersonal. Jäklar så ineffektivt! Här har vi sannerligen ett utvecklingsområde. 

Jag föreslår att vi tar bort exakt all elevhälsa på skolan. Det är ju mycket effektivare om läraren passar på att vara kurator, psykolog, specialpedagog och skolsköterska när man ändå håller på liksom. Och läromedel – hrmpf – gud så ineffektivt! Om vi bara ger eleverna varsin högteknologisk digital enhet och skriver “GOOGLA” på tavlan så kan de ju skapa sina ega läromedel. Differentierat, inkluderat och klart liksom.

Sluta rulla tummarna!

Nä hörrni era sabla latmaskar! Nu får ni lägga av med att rulla tummarna där ute i klassrummen. I Varberg är risken stor att det blir mindre kompetensutveckling, färre lärare och stopp för vikarier men det är väl för höge Farao ingenting att göra någon stor grej av? Lärare liksom? Hur viktigt är det ens att ha så himla många sådana på en skola? Jag tycker gott att man kan effektivisera bort en hel drös av dem också när man ändå håller på. Det viktiga är ju egentligen att eleverna har ett rum att förvaras i på dagarna så att föräldrarna kan jobba och så kan vi kalla det skola om vi tycker att det är så himla viktigt. 

Städpersonal tycker jag är onödigt. Om alla lärare städar sitt eget klassrum slipper vi den kostnaden. Och elkostnader är ofantligt dyrt. Låt oss effektivisera bort uppvärmningen av skolan. Om eleverna bara rör på sig mer, om de klär sig i tjocka kläder och gör regelbundna åkarbrasor så håller vi säkert värmen hyfsat under vinterhalvåret. Kölhala mig längs Riddarfjärden - jag tror bestämt att skolan kommer att bada i pengar efter dessa små obetydliga åtgärder.

Nu börjar vi effektivisera

Det måste vara härligt att sitta på den mjuka kontorsstolen på Utbildningsnämndens kontor i Varberg. Där jobbar man säkert så föredömligt effektivt att man ibland har tid att ta rast, kanske får man äta luncher där man har tid att samtala med kollegor, kanske går man ibland hem från jobbet med känslan av att man har jobbat klart. Vilka ledstjärnor! Kanske borde vi bjuda in dem till skolan så att de själva får demonstrera exakt hur lite påverkan dessa besparade miljoner kommer att göra? Det vore ypperligt spännande att se dessa högeffektiva arbetsmyror i arbete!

Med dessa tröstande ord dansar vi nu in i helgen, slashasar och sölmånsar! Vi kan sluta bekymra oss över nedskärningar, sjukskrivningar och förtvivlade barn som halkar efter. Den tiden är förbi! På måndag börjar vi effektivisera!

LÄS MER: Kommunen: Inkluderande undervisning ska rädda budgeten