Ny satsning: De svarar på dina frågor om lärarnas historia

Sara Backman Prytz, Esbjörn Larsson och Johanna Ringarp är forskarna som svarar på frågor om lärarnas historia i Lärarstiftelsens satsning Historielådan.

Nu är det slut på gissandet kring utbildnings- och skolhistoria.
På Lärarstiftelsens nya sajt sitter tre jourhavande utbildningshistorier med svar på alla frågor.

Lärarstiftelsens nya satsning kallas Historielådan.

Malin Tufvesson.

– Vi har tre jourhavande skolhistoriker beredda på frågor från alla, lärare, elever eller allmänheten, säger Malin Tufvesson, generalsekreterare för Lärarstiftelsen.

Forskarna är:

  • Johanna Ringarp docent i historia och i pedagogik vid Stockholms universitet. Hon är verksam vid Stockholms och Uppsala universitet. Hennes forskningsintressen rör bland annat svensk och tysk utbildningspolitik, utbildningshistoria och professionsteorier.
  • Sara Backman Prytz, lektor i barn- och ungdomshistoria vid Uppsala universitet och forskar om utbildningshistoria. Hon avslutar just nu ett stort projekt om sexualundervisningens historia i Sverige.
  • Esbjörn Larsson, dekan vid fakulteten för utbildningsvetenskaper och professor i utbildningshistoria vid Uppsala universitet.

Får svar direkt

Den som skickar in en fråga garanteras svar inom tre dagar.

– Ja, vi garanterar svar inom tre dagar men det kommer sannolikt att gå fortare, säger Malin Tufvesson.

Historielådan startades den 22 maj och frågorna kom direkt – liksom svaren.

”När startade folkhögskolan i Sverige?”

”När infördes skolplikt i Sverige?”

”Vilket år fick kvinnor börja utbilda sig till lärare?”

”Öppna för dialog”

Svaren är utförliga.

– Vi vill öppna för dialog med forskarna och sätta fokus på utbildningshistoriska skeenden. Vad kan historien berätta för oss i olika frågor? Vad hände då som påverkar oss nu? Kan historien vara en del av nutiden, säger Malin Tufvesson?

Alla frågor och svar är tillgängliga för alla men den som ställer frågan förblir anonym.

– Ja, allt är offentligt och öppet för alla eftersom vi tror att tidigare frågor och svar kan vara värdefulla för fler än de som skrivit dem, säger Malin Tufvesson.

LÄS MER:

”Här är ett sjunde förslag till Expertrådet för att vända lästrenden”

Ny sajt om vetenskap och forskning – för alla lärare