
”Vi behöver en nationell strategi där lärarna är med i varje led av utvecklingen och implementeringen”, säger Robin Smith.
”Provplattformen och mobilförbudet är politiska beslut som fattats över huvudet på lärarna”, säger Robin Smith, vice ordförande för Sveriges Lärare.
Sett 25
Sverige står utan digitaliseringsplan och i den nya läroplanen stryks de övergripande målen ner till förmån för restriktiva ämnesplaner. Mobiltelefonerna är utdömda.
Samtidigt ökar den digitala klyftan mellan eleverna.
– Vi behöver en nationell strategi, säger Robin Smith, förste vice ordförande för Sveriges Lärare.
SETT-mässan är ett flerpartssamarbete som blandar lärarna med forskarna, försäljarna med myndigheterna.
Bland arrangörerna finns Sveriges Lärare, Skolverket, Swedish Edtech Industry och Internetstiftelsen.
På scenen samlas de svenska, finska och norska lärarfacken tillsammans med Sveriges Skolledare och Internetstiftelsen för att diskutera den senaste ICILS-undersökningen, som visar ökande digitala kunskapsklyftor mellan eleverna.
– Det är väldigt grundläggande kunskaper, både i arbetslivet och för samhället, säger Jaako Salo, chef för utbildningspolicy vid finska lärarfacket OAJ.
Fyra av tio svenska åttondeklassare saknar grundläggande kunskaper i dator- och informationskunnighet och datalogiskt tänkande, visar International Computer and Information Literacy Study (ICILS) där totalt 33 länder deltar.
Lägst är kunskaperna bland elever från socioekonomiskt utsatt bakgrund.
– Vuxenvärlden måste vara mer involverad i barns värld än någonsin tidigare. Det är fackets synpunkt. Vi kan inte ersätta lärare med teknik, säger Robin Smith.
”Vi behöver en nationell strategi där lärarna är med i varje led av utvecklingen och implementeringen”, säger Robin Smith.
Learning designer, vd, affärsutvecklare, styrelseledamot – på SETT-mässan verkar det finnas fler deltagare med tuffa titlar på namnbrickan än vad det finns lärare.
– Techföretagen har fått för stor roll i finska skolor. Vi satsar på hårdvara och mjukvara, samtidigt som resultaten sjunker. Men det är inte där problemet ligger. Vi behöver satsa mer på lärarna, säger Jaako Salo.
– Det krävs en större medvetenhet från samhället som helhet om hur viktig fristående forskning är. Det krävs systematisk forskning om hur vi undervisar barn om det här, säger Thomas Nordgård, norska Utdanningsförbundet.
Skolverkets förslag till digitaliseringsstrategi brändes på bål av skolminister Lotta Edholm (L) 2023. Tunga remissinstanser anklagade den för ovetenskaplighet.
Regeringen säger att barnen ska läsa böcker i stället, och i läroplansutredningen ”Kunskap för alla” står det att digitaliseringen visserligen sker snabbt och att läroplanerna måste uppdateras kontinuerligt, men att skolan ska vara restriktiv med digital teknik.
”Vi som arbetar med digitala verktyg har pratat i tio år om att det behövs balans”, säger läraren Sara Bruun.
Läraren Sara Bruun suckar. Hon är ingen flaggbärare för regeringens, och därmed läroplansutredningens, hållning ”från skärm till pärm”.
Hon kommer precis från ett mycket analogt seminarium om hur läsning förebygger utanförskap, om lässjälvkänsla som väg till integration.
– Orka hålla på ... De digitala verktygen är en tillgång, och de finns där. Elever som har NPF, elever som behöver uppläsning på annat språk – det slår undan benen på dem, säger Sara Bruun.
– Vi som arbetar med digitala verktyg har pratat i tio år om att det behövs balans. Nu har pendeln slagit över. Det behövs både skärm och pärm, säger Sara Bruun.
Från fåtöljen på scenen i stora seminarierummet levererar finska lärarfacket liknande åsikter.
– Den politiska diskussionen är väldigt förenklad. Risken är att vi förbjuder de goda sidorna, säger Jaako Salo.
Och får norskt medhåll.
– Det finns också ett kunskapsglapp mellan politiker. Diskussionen handlar om quick-fixes, telefoner, tid för undervisning. Lärares röster måste höras, säger han.
Vi Lärare fångar Robin Smith efter seminariet.
– Vi behöver en nationell strategi där lärarna är med i varje led av utvecklingen och implementeringen. Provplattformen och mobilförbudet är politiska beslut som fattats över huvudet på lärarna, säger han.
LÄS MER:
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.