Manifestationen i Umeå mot anmälningsplikt samlade mycket folk.
Till startsidan
Lillemor Malmbo, Sveriges Lärare, talar under manifestationen mot anmälningsplikt.
Anmälningar
Sveriges Lärare ställde sig bakom Kommunal – och manifesterade mot anmälningsplikten i Umeå.
Läraren Lillemor Malmbos tal var tydligt: lärarna vill inte bli gränspoliser.
LÄS ÄVEN: Lärarnas oro för aingsplikten: Drabbar hela arbetsplatsennmäln
Här är Lillemot Malmbos hela tal:
”Jag tänker på dem ganska ofta. Syskonparet som en dag försvann. Storasystern med bekymmersrynkan och de sorgsna, trötta ögonen. Lillebror med skiter-i-det-här attityden men med leendet i mungipan och glittret kvar i blicken. Skolan kom de till varje dag trots utvisningshot hängande över dem. Tills en dag när deras stolar stod tomma i klassrummet.
Nu, när regeringen och SD går vidare med förslaget om informationsplikt, tänker jag ännu oftare på syskonen. Om jag var lärare i ett annat klassrum och de kom dit, papperslösa men med önskan om att lära och behov av trygghet och tillit – skulle jag då tvingas enligt lag – att ange dem? Det, det kommer inte hända.
Sällan har ett förslag mötts av så skarp kritik och enormt motstånd och det med rätta. Vi som arbetar i välfärden har tillräckligt att göra i underfinansierade, underbemannade och svältfödda verksamheter – vi behöver inte mer samvetsstress – känslan av att inte räcka till är för stor som den är. Säg inte till oss att också vara gränspoliser!
Manifestationen i Umeå mot anmälningsplikt samlade mycket folk.
De som driver på och lobbar för informationsplikt och angiveri vill låtsas om som att lärare och vägledare som inte anger inte tar sitt ansvar. De menar att vi i skolan redan idag har anmälningsplikt kring barn och elever som till exempel riskerar att fara illa. Det är sant och riktigt, men det är en milsvid, avgrundsdjup skillnad på att anmäla oro för ett barn och att ange ett barn för att det saknar rätt dokumentation i sin och familjens förhoppning om ett tryggt och säkert liv i Sverige.
Ett skuggsamhälle blir inte mindre eller ljusare genom att samhällets svagaste och utsatta får färre och färre platser där de vågar söka hjälp och stöd.
Att kräva av oss att ange våra elever riskerar att urholka respekten och förtroendet för vår profession.
Som lärare har jag och mina kollegor, från förskolan till vuxenutbildning, genom vår yrkesetik förbundit oss att alltid skydda våra elever mot skada. Vi har också förbundit oss att aldrig sprida information vidare om det inte är för elevens bästa. Elever ska känna sig trygga i skolan, kunna lita på personalen de möter och att jag som lärare alltid vill dem väl.
Sveriges Lärare är partipolitiskt obundet, vi bedriver varken partipolitik eller migrationspolitik men inget av det jag säger idag handlar i grunden om det. Det jag säger är att vi lärare och vägledare inte har i uppgift att vara instrument för att verkställa politik inom andra områden än utbildning och skola.
Lärare arbetar med och ansvarar för elevers utbildning och fostran, inget annat. Att kräva av oss att ange våra elever är oanständigt och riskerar att urholka respekten och förtroendet för vår profession.
Barnkonventionen är lag i Sverige och slår fast att alla barn som befinner sig i Sverige har samma rättigheter utan åtskillnad. Det innebär också i alla beslut och åtgärder som rör barn ska barnets bästa alltid beaktas. Deras rätt till utbildning tillsammans med lärares yrkesetiska principer gör frågan glasklar:
Vi är Sveriges Lärare – och vi anger inte!”
LÄS ÄVEN:
Öppnar för anmälningsplikt – men inte för lärare
Debatt: Vad är egentligen moraliskt rätt i att ”ange”?
Här manifesterar lärarna mot anmälningsplikt: ”Ska inte visa ut”
Göteborg stad: ”Här slipper lärare anmälningsplikten”
Facken protesterar i gemensam manifestation
Regeringens angiverikris – skolministern lämnar besked till lärarna
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Förskola Diplomerad av Folkhälsomyndigheten för bland annat akuthink och portade mjukisdjur.