Manifestationen i Umeå mot anmälningsplikt samlade mycket folk.
Till startsidan
Lillemor Malmbo, Sveriges Lärare, talar under manifestationen mot anmälningsplikt.
Anmälningar
Sveriges Lärare ställde sig bakom Kommunal – och manifesterade mot anmälningsplikten i Umeå.
Läraren Lillemor Malmbos tal var tydligt: lärarna vill inte bli gränspoliser.
LÄS ÄVEN: Lärarnas oro för aingsplikten: Drabbar hela arbetsplatsennmäln
Här är Lillemot Malmbos hela tal:
”Jag tänker på dem ganska ofta. Syskonparet som en dag försvann. Storasystern med bekymmersrynkan och de sorgsna, trötta ögonen. Lillebror med skiter-i-det-här attityden men med leendet i mungipan och glittret kvar i blicken. Skolan kom de till varje dag trots utvisningshot hängande över dem. Tills en dag när deras stolar stod tomma i klassrummet.
Nu, när regeringen och SD går vidare med förslaget om informationsplikt, tänker jag ännu oftare på syskonen. Om jag var lärare i ett annat klassrum och de kom dit, papperslösa men med önskan om att lära och behov av trygghet och tillit – skulle jag då tvingas enligt lag – att ange dem? Det, det kommer inte hända.
Sällan har ett förslag mötts av så skarp kritik och enormt motstånd och det med rätta. Vi som arbetar i välfärden har tillräckligt att göra i underfinansierade, underbemannade och svältfödda verksamheter – vi behöver inte mer samvetsstress – känslan av att inte räcka till är för stor som den är. Säg inte till oss att också vara gränspoliser!
Manifestationen i Umeå mot anmälningsplikt samlade mycket folk.
De som driver på och lobbar för informationsplikt och angiveri vill låtsas om som att lärare och vägledare som inte anger inte tar sitt ansvar. De menar att vi i skolan redan idag har anmälningsplikt kring barn och elever som till exempel riskerar att fara illa. Det är sant och riktigt, men det är en milsvid, avgrundsdjup skillnad på att anmäla oro för ett barn och att ange ett barn för att det saknar rätt dokumentation i sin och familjens förhoppning om ett tryggt och säkert liv i Sverige.
Ett skuggsamhälle blir inte mindre eller ljusare genom att samhällets svagaste och utsatta får färre och färre platser där de vågar söka hjälp och stöd.
Att kräva av oss att ange våra elever riskerar att urholka respekten och förtroendet för vår profession.
Som lärare har jag och mina kollegor, från förskolan till vuxenutbildning, genom vår yrkesetik förbundit oss att alltid skydda våra elever mot skada. Vi har också förbundit oss att aldrig sprida information vidare om det inte är för elevens bästa. Elever ska känna sig trygga i skolan, kunna lita på personalen de möter och att jag som lärare alltid vill dem väl.
Sveriges Lärare är partipolitiskt obundet, vi bedriver varken partipolitik eller migrationspolitik men inget av det jag säger idag handlar i grunden om det. Det jag säger är att vi lärare och vägledare inte har i uppgift att vara instrument för att verkställa politik inom andra områden än utbildning och skola.
Lärare arbetar med och ansvarar för elevers utbildning och fostran, inget annat. Att kräva av oss att ange våra elever är oanständigt och riskerar att urholka respekten och förtroendet för vår profession.
Barnkonventionen är lag i Sverige och slår fast att alla barn som befinner sig i Sverige har samma rättigheter utan åtskillnad. Det innebär också i alla beslut och åtgärder som rör barn ska barnets bästa alltid beaktas. Deras rätt till utbildning tillsammans med lärares yrkesetiska principer gör frågan glasklar:
Vi är Sveriges Lärare – och vi anger inte!”
LÄS ÄVEN:
Öppnar för anmälningsplikt – men inte för lärare
Debatt: Vad är egentligen moraliskt rätt i att ”ange”?
Här manifesterar lärarna mot anmälningsplikt: ”Ska inte visa ut”
Göteborg stad: ”Här slipper lärare anmälningsplikten”
Facken protesterar i gemensam manifestation
Regeringens angiverikris – skolministern lämnar besked till lärarna
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.