
Jonas Tjäder och Kevin Blomberg går i trean på VVS- och fastighetsprogrammet med inriktning kyl- och värmepumpsteknik. De har båda valt att läsa kursen Svenska 3 som individuellt val. Foto: Linnéa Tammerås
Läskrisen
Martin Ahlstedt är svenskläraren som får de mest läsovana yrkeseleverna att vilja läsa. Hur han väcker deras läslust?
– Jag gillar inte det begreppet. Jag kan inte begära att mina elever ska tycka att det är kul, men jag kan begära att de läser i alla fall, säger han.
Martin Ahlstedt har jobbat på Lindholmens tekniska gymnasium i Göteborg i 15 år. Han undervisar i svenska på VVS- och fastighetsprogrammet och beskriver sina elever som läsovana.
– Jag har nog den elevkategori som läser minst. Jag har alltid jobbat med yrkeselever och i ärlighetens namn så läste inte den här kategorin av elever speciellt mycket för 15 år sedan heller. Många som börjar här trodde nog aldrig att de skulle läsa en bok, ännu mindre att de skulle gilla det.
Lösningen för Martin Ahlstedt är att skapa tid för läsning som del av undervisningen. Läsningen ska ske i klassrummet.
– När jag var ny som lärare kunde jag ge eleverna läsläxa och trodde att de skulle läsa hemma, men jag har insett att det inte funkar. Det är för svårt för dem. Den tid som jag kan styra över är tiden i klassrummet. Jag kan inte styra över vad de gör hemma men jag kan styra lektionerna. Det är där jag kan påverka.
Han menar att två saker är avgörande för att lyckas med läsningen: Mycket lästid i klassrummet och att ha gemensamma böcker.
– Det är viktigt att grupper i klassen läser samma bok och att jag hjälper dem med inledningen. Det är viktigt att prata om starten så att alla kommer in i boken. Det är en tröskel för många att ta sig över. Många av eleverna är vana vid att allt ska gå så fort, men i en bok så kan det ta tid att komma in i handlingen. Därför måste de få lektionstid till detta.
Finns det något i skolan du skulle vilja förändra för att få elever att läsa mer?
– Det behöver komma in i betygskriterierna. Jag tycker att det skulle kunna stå med som ett tydligt definierat mål att man faktiskt måste läsa minst en hel roman under svenska 1 på gymnasiet. Det står faktiskt inte någonstans och det finns ingenting som säger att jag måste göra detta men jag gör det ändå.
Martin Ahlstedt har alltid jobbat med yrkeselever och säger att han älskar det.
Hur väcker du elevernas läslust?
– Jag gillar inte det begreppet för det bygger på att det finns en lust. Det är bra om man kommer dit men det gör man inte med alla, och de ska väl läsa ändå? Jag kan inte begära att mina elever ska tycka att det är kul men jag kan begära att de läser i alla fall. Jag brukar säga till dem att nu ger jag er chansen att upptäcka hur det kan vara att läsa en bok. En del har ju inte gjort det sedan de var små. En del elever vill läsa mer och andra vill inte det men då har de i alla fall gjort det som en del av undervisningen. Men det är fel ingång att tänka att det ska vara lustfyllt för alla.
För Martin Ahlstedts yrkeselever är det bara obligatoriskt med svenska i ettan. Ämnet är frivilligt i tvåan och trean men det här året har det varit ovanligt många som har valt att fortsätta.
– Jag har ett nytt rekord i år! Nu har jag 34 av 54 elever som har valt svenska även i tvåan och det har aldrig tidigare varit så många. Det är fantastiskt roligt. Nu vet de ju att det innebär att läsa fler böcker och att läsa mer. Och de har själva valt det. Det tyder ju på att jag har lyckats.
Jonas Tjäder och Kevin Blomberg går i trean på VVS- och fastighetsprogrammet med inriktning kyl- och värmepumpsteknik. De har båda valt att läsa kursen Svenska 3 som individuellt val. Foto: Linnéa Tammerås
Flera av hans elever har även börjat läsa på fritiden.
– Det händer faktiskt att elever hör av sig och ber om boktips. Nyligen hörde en kille som tog studenten för tre år sedan av sig och ville ha boktips av mig. Det känns ju rätt häftigt!
Vad gav du för boktips då?
– Jag gillar att koppla böcker till olika platser och det visade sig att min före detta elev just skulle resa till Tallinn. Så jag tyckte att han borde läsa Sofi Oksanens ”Utrensning”. Den är otrolig.
Drastiskt ras för läsningen i skolan
Läsforskaren: Många elever förstår inte vad de läser
Hjärnforskaren: Gammellärare, kom tillbaka!
Läroboken har bytts ut – mot kopieringskaos
Svaga läsare halkar efter även i matten
Ny rapport: 6 av 10 elever saknar tillgång till ett skolbibliotek
Så får han de mest läsovana att vilja läsa
Skolan som får hela byn att läsa
Krönika ”Massor att vinna och absolut ingenting att förlora!”
Krönika ”Samtalet om elevens ansträngning och ansvar känns bortglömt.”
Debatt Debattörerna: Vi blir närmast idiotförklarade av Skolverket.
Reportage ”Allt som vi försöker förklara kan vi koppla till geografin.”
Läsning ”Fem stora författare som hjälper oss att känna den svenska sommaren, starkare och skönare.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Komvux SFI-läraren: Gör det svårt att planera en hållbar undervisning.
Guiden Expertens fem bästa tips.
Krönika Svenskläraren: Osäkerheten och rädslan för att misslyckas är stor.
Lektionstipset Svensklärarens uppgift får eleverna att gräva djupare i texten.
Debatt Läraren: ”Formativ bedömning har faktiskt visat sig fungera för många.”
Pedagogiska tips Svenskläraren: ”Det kan vara ett tufft klimat och krav från sociala medier.”
Debatt Läraren: Henrekson har gravt missförstått en av problemets viktigaste lösningar.
Läs och skriv Svenskläraren: ”Jag trodde inte mina ögon.”
Bedömningshetsen Läraren: ”Jag är chockad över hetsen.”
Bedömningshetsen Läroplansutredaren: ”Går emot själva idén med skolan.”
Bedömningshetsen ”Man slänger kunskap åt sidan och lärarna under bussen.”
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Lärare blir redan i dag hudflängda för elevernas resultat.”
Bedömningshetsen ”Mängden bedömningar skapar en väldig osäkerhet hos eleverna.”
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Mina elever utvecklas och de utvecklas snabbt.”
Bedömningshetsen ”Vore ju underbart om det kunde bli så, men…”
Bedömningshetsen Högstadieeleven: Till slut tror vi att vårt värde går att mäta i en bokstav.
Debatt Lärarstudenten: ”Rejäl klyfta mellan utbildning och arbetsmarknad.”
Läsning Lektorn: Finns en ytterst rik litteratur att lyfta fram.
Debatt Debattörerna: Sverige når inte upp till EU:s flerspråkighetsmål.
Debatt Expertrådet: Diskriminerande att inte låta elever utveckla sina färdigheter som läsare.
Krönika ”Inte diskriminerande att kämpa för att någon ska lära sig att läsa.”
Läsning ”Kerstin Thorvall är en föregångare i den moderna svenska litteraturen.”
Moderna språk ”Enbart negativa konsekvenser för moderna språk.”
Krönika Svenskläraren: Vi biter oss själva i svansen på flera sätt.
Krönika SO-läraren: Tjatet om kortare lektioner står som spön i backen.
Pedagogik Svensklärarföreningen: ”Jag ser allvarligt på vår situation”.
Läsning ”Om inte vi i skolan tar upp de här svåra ämnena, vem ska då göra det?”
Läsning Så firar lektorn världsbokdagen.
Forskning Professorns fem bästa tips.
Debatt Per Måhl: ”Fortfarande en blind fläck i Sverige.”
Debatt ”AI är ett värdefullt redskap som kan avlasta läraren från rutinuppgifter.”
Undervisning ”Att kunna uttrycka sig formellt är ett viktigt vapen.”
Krönika Svenskläraren om att vi alltför ofta tenderar att hoppa på det nya och kasta bort det gamla.
Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?
Pedagogiska tips Vardagsnära case gör juridiken meningsfull för eleverna.
Debatt Gymnasieläraren: Deras lösningsförslag kokar i realiteten ner till önskedrömmar.
Debatt Friends: Nu behöver vi gemensamt stå upp för demokratiuppdraget.
Debatt Forskarna: Försvagat elevinflytande kan få ödesdigra konsekvenser.
Krönika Svenskläraren: Vi lärare behöver få möjlighet att diskutera våra bedömningar.
Forskning Elever glömmer att vara källkritiska när de blir upprörda.
Fokus Stor enkät: 7 av 10 lärare kräver att de återfår makten i klassrummet.
Fokus ”Tonåringar som äter chips till frukost kan inte bestämma vad vi ska göra på lektionerna.”
Fokus ”Alla är förlorare på detta, precis alla.”
Fokus ”Det är en myt att eleverna har ett stort behov av inflytande.”