Skolverket: ”Medvetna om förvirringen kring begreppet”
Det förbjudna ordet
På Skolverket känner man till förvirringen som råder kring begreppet bedömning. Anna Westerholm, chef på avdelningen Läroplaner, understryker att det inte finns några uppnåendemål för barnen i förskolan.
– Däremot måste man få koll på om man arbetar mot förskolans mål, säger hon.
Ges barnen möjligheter och förutsättningar för det de har rätt till enligt förskolans läroplan? Den frågan är central enligt Anna Westerholm som uppmanar förskolans arbetslag att diskutera och reflektera kring detta.
– Om man märker att vissa barn inte är delaktiga i en undervisningssituation måste man fundera över hur man ska få med även dem. Rektorer och förskollärare måste få koll på om de arbetar mot förskolans mål. Blev det som vi hade tänkt eller lyckades vi inte fånga några barns intresse? Det handlar om det systematiska kvalitetsarbetet, att få syn på det man gör, säger hon.
Handlar inte om betygsättning
Anna Westerholm tror att det är själva begreppet bedömning som ställer till det, att vissa uppfattar det som någon slags betygsättning. Men så är det inte formulerat i läroplanen. Faktum är att begreppet bara finns med två gånger och då i andra sammanhang; ”… kunna bedöma om arbetet sker i enlighet med målen…, och ” Utbildningen ska därför utgå från vad som bedöms vara barnets bästa …”. Däremot står det att arbetslaget kontinuerligt och systematiskt ska följa, dokumentera och analysera varje barns utveckling och lärande.
– Hur mycket och hur ofta är frågor som ofta dyker upp. Men här får man försöka hitta en rimlig nivå så att det inte blir övermäktigt, det ska vara rimligt, säger hon.
Anna Westerholm säger också att vi får en likvärdig förskola när man har ett fungerande systematiskt kvalitetsarbete där läroplanens mål är i fokus, och när förskolläraren och arbetslaget reflekterar över vilka förutsättningar barn får för att utvecklas och lära.
– Men likvärdighet betyder inte att alla måste göra exakt lika, tillägger hon.
Svårt område för förskollärarna
Att det här med att kontinuerligt och systematiskt följa, dokumentera och analysera varje barns utveckling och lärande kan vara svårt för förskollärarna är något Skolverket känner till, och på myndighetens sajt finns flera forskarartiklar i ämnet. Det finns även en ny Skolverket-podd som belyser begreppet bedömning.
– Det finns inga uppnåendemål för barn i förskolan så det handlar inte om att bedöma barnen utan om att spegla utbildningens innehåll i barnen för att få syn på utvecklingsområden för just den egna förskolans måluppfyllelse. Om det finns något mer vi kan göra som myndighet för att få ner axlarna på förskollärarna så ska vi göra det, säger Anna Westerholm.