Specialläraren Josephine Karlsson är en av de drivande krafterna bakom den tvärdisciplinära syv-satsningen på Lärcenter Falköping.
Till startsidan
Specialläraren Jospehine Karlsson med eleven Linda Holmström.
Vuxenutbildning Lärcenter i Falköping är en spännande plats. Här arbetar man tvärdisciplinärt med specialpedagogik och ett studie- och yrkeslivsförberedande utbildningspaket, med fokus på entreprenörskap och studieteknik.
En av eleverna som har gått på de nya studie- och yrkeslivsförberedande kurserna på Lärcenter är 50-åriga Linda Holmström, som just nu praktiserar på en dagverksamhet för äldre i Floby utanför Falköping.
− Jag har inte varit ute i arbetslivet tidigare, förklarar hon. Mina enda erfarenheter av riktiga arbeten är från praoveckorna på högstadiet.
Linda Holmström har en lättare intellektuell funktionsnedsättning som gör att hon kan ha svårt att minnas eller lätt blir stressad om det händer mycket på en gång. I hela sitt vuxna liv har hon varit inskriven på olika typer av dagliga verksamheter, bland annat har hon skött sysslor på kaféer.
Entreprenörskap utvecklar kompetenser som är bra för alla.
Under hela förra terminen gick Linda Holmström på Lärcenter i Falköping.
− Jag upptäckte vilka mina styrkor var under kurserna. Jag är en social person som tycker om att hjälpa människor och göra deras vardag bättre. Jag skulle passa för att jobba i vården och med äldre personer.
Den här terminen kombinerar hon praktiken inom äldrevården med fortsatta studier inom social omsorg på Lärcenter en dag i veckan.
− Vi har anpassat kurser efter Lindas behov, säger specialläraren och yrkesläraren Josephine Karlsson. Hon behöver tid för att komma in i arbetsuppgifterna på praktikplatsen och får därför göra en längre praktik på 20 veckor. På skolan gör vi teoretiska kopplingar och fördjupar de kunskaper som hon behöver ute på sin praktik.
Under de senaste lektionerna har Josephine Karlsson gått igenom de basala hygienrutiner som används i vård och omsorg, och Linda Holmström har gjort ett kunskapstest som visar att hon uppfyller kraven.
− Vi vill att fler människor ska få möta sina möjligheter! säger Josephine Karlsson. Det är en förlust för samhället att människor utesluts ur arbetslivet och det är tufft för de individer som känner att de står utanför och inte har hittat sin plats.
Specialläraren Josephine Karlsson är en av de drivande krafterna bakom den tvärdisciplinära syv-satsningen på Lärcenter Falköping.
Tillsammans med sin lärarkollega Lotta Robinsson har Josephine Karlsson under många år funderat över hur de kan hjälpa fler elever att klara av sina vuxenstudier och närma sig arbetslivet. Så småningom har de utifrån sina erfarenheter som lärare och med hjälp av olika forskningsresultat identifierat områden som det är extra viktigt att eleverna har kunskaper inom för att klara sina studier. Detta gäller framför allt för de elever som söker till komvux som anpassad utbildning, det vill säga personer över 20 år som har en förvärvad hjärnskada eller intellektuell funktionsnedsättning. Men det kan även vara viktiga kunskaper att ha för elever som ska läsa kurser och yrkesprogram på komvux.
Inför två kursstarter på vård och omsorgsprogrammet gjorde Josephine Karlsson tillsammans med specialpedagogen Anki Blennow kartläggningar av elevernas läsförståelse. Testerna, som var avsedda för årskurs nio, visade att majoriteten av eleverna hade svåra eller stora svårigheter beträffande läsförståelse, avkodning och ordförståelse. Endast 8 av 16 elever hade resultat som visade att läsningen inte var ett hinder för att ta till sig kunskap.
− Vi fick bekräftat det som vi under flera års tid hade sett – att många elever inom vuxenutbildningen saknar fungerande lässtrategier, vilket påverkar deras möjligheter att tillgodogöra sig utbildning.
Genom att lära ut studieteknik och olika lässtrategier, till exempel att låta eleverna återberätta texter med egna meningar, använda ledord och tankekartor vid läsning eller att eleverna får kunskaper om hur de kan söka i böckers innehållsförteckningar och register kan de förbättra vuxna elevers möjligheter att klara sina studier.
Alla människor kan behöva vägledning kring sin kompetens och ta reda på vad de vill. Tyvärr har många personer med funktionsnedsättningar aldrig ens fått frågan.
Utöver studieteknik och lässtrategier ingår även kurserna digitalkompetens, arbetslivets villkor och entreprenöriella kompetenser i det nya studie- och yrkeslivsförberedande kurspaket som tagits fram av Josephine Karlsson och Lotta Robinsson.
− Det är inte meningen att eleverna ska bli egna företagare, men vi har upptäckt att entreprenörskap utvecklar olika kompetenser. Det kan handla om att lösa problem, pröva och omsätta idéer i verkligheten eller att reflektera kring sig själv och sina mål. Det är kompetenser som är bra för alla, men som kan vara svåra att utveckla på egen hand för personer med intellektuella funktionsnedsättningar, säger Josephine Karlsson.
Undervisningen är förlagd till två heldagar i veckan. Den första kursomgången startade förra hösten och vände sig enbart till sökande som hade en förvärvad hjärnskada eller intellektuell funktionsnedsättning. Men nytt inför nästa kursstart kommande höst är att paketet är öppet för alla att söka. Det kan finnas många orsaker till att någon först behöver vissa kunskaper för att klara av att börja studera eller närma sig arbetsmarknaden.
− Man kanske har varit hemmasittare under lång tid, haft tuffa hemförhållanden eller haft en anhörig som varit svårt sjuk som gjort att det inte har fungerat med skolarbete.
Frida Mellström är studie- och yrkesvägledare på Lärcenter Falköping.
Frida Mellström arbetar som studie- och yrkesvägledare både på Lärcenter och på kommunens arbetsmarknadsenhet. Hon fångar upp personer som kan ha nytta av det nya kurspaketet och informerar om innehållet i utbildningen. I sitt arbete på kommunens arbetsmarknadsenhet möter hon människor som står utanför arbetsmarknaden och som blir nyfikna på kurspaketet. Men en del är rädda för att börja studera.
− Många har skolmisslyckanden bakom sig. Då fungerar jag som en brygga. Man kan först komma på vägledningssamtal hos mig på arbetsmarknadsenheten. Sedan bjuder jag in den intresserade till Lärcenter och om personen vill bokar jag in ett samtal med Josephine och Lotta i klassrummet. Jag kan även följa med dit om det känns lättare.
Frida Mellström berättar att hon ibland får negativa reaktioner från utomstående när de hör att hon arbetar som studie- och yrkesvägledare på komvux för personer med intellektuella funktionsnedsättningar.
− Det är oerhört sorgligt att höra. Alla människor kan behöva vägledning kring sin kompetens och ta reda på vad de vill. Tyvärr har många personer med funktionsnedsättningar aldrig ens fått frågan om vad de vill göra eller arbeta med, säger Frida Mellström.
Josephine Karlsson har liknande erfarenheter. I klassrummet brukar de därför fokusera på elevernas styrkor och förmågor. Hennes elever vet alldeles för väl vad de inte kan.
− Lektionerna är noga planerade för att eleverna ska lyckas, säger hon. Vi anpassar kursmaterial och lektionsinnehåll till elevernas förkunskaper. Alla elever ska ha med sig ny kunskap när de går härifrån.
Lärcenter är en kommunal vuxenutbildning i Falköpings kommun som inrymmer komvux som anpassad utbildning, SFI, kurser på grundläggande och gymnasial nivå, yrkesutbildningar, yrkeshögskola samt möjligheter att studera mot högskola och universitet. Lärcenter i Falköping har 79 anställda och 1 898 registrerade elever.
På dagcentret för äldre i Floby dukar Linda Holmström fram eftermiddagsfika. Hon tar hänsyn till vem som ska ha en viss typ av mugg och vem som har specialkost. Både hon och hennes handledare Anette Arvidsson tycker att praktiken fungerar bra.
− Linda är social och bra på att ta hand om våra gäster. I vården är det värdefullt med en extra hand och någon som har tid att sitta ner och prata.
Anette Arvidsson hoppas att Linda Holmström ska få möjlighet till någon form av arbete eller praktik inom äldreomsorgen framöver.
− Vi måste ta tillvara människor som är viktiga resurser. Och ge alla chansen att hitta sin plats!
Från Skolverket: ”Entreprenöriella kompetenser och EU:s kompetensramverk”
Forskningsrapport om att få och behålla ett arbete för personer med intellektuell funktionsnedsättning: ”Att få och behålla ett arbete.” Forskarrapport 2024, Försäkringskassan
LÄS ÄVEN
Mer hands-on som spec i resursskolan
Lärarnas slutreplik: ”Övertygade om att Linnea håller med oss”
Debatt ”Liberalerna som en gång kämpade för individens frihet mot statens förmynderi vill nu tvinga våra barn att lyda och följa utan att bli lyssnade på, det är så ironiskt att det gör ont”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Debatt ”Utan en vision om en bättre skola blir varje reform bara en reaktion. Rör vi oss framåt? Eller begår vi samma misstag igen?” Här är specialläraren Niclas Fohlins egen skolvision, i tio punkter.
Mitt jobb Ny på anpassad skola – då måste läraren lära om på nytt. Nu ska Kajsa Ottosson vidareutbilda sig till specialpedagog.
Krönika När lobbykampanjen om No Excuses drivs av Svenskt Näringsliv och skolkoncerner, vilket incitament är troligast – barnen eller pengarna? Det undrar specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Fackböcker Från skrivande och matematik till fysisk lärmiljö och relationsbyggande – här finns de praktiska exemplen som inspirerar till nytänk.
Krönika ”Något har gått snett när vi i skolan börjar se på varandra som motståndare i stället för samarbetspartners.” Specialläraren Niclas Fohlin varnar för en valrörelse som kommer att föra skolan allt längre ifrån verkliga lösningar.
Panelen ”Våra vägar korsas i klassrummet.” Så ser två speciallärare och en specialpedagog på deras inbördes rollfördelning – nu och i framtiden.
Krönika ”När vi romantiserar det förflutna riskerar vi att upprepa det som inte fungerade.” Dagens skoldebatt låter som South Parks små lila ”nostalgibär”, tycker specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Vi lärare förväntas klara oss själva, som om utbildning bara handlade om att förmedla fakta och inte om att möta hela människor i deras mest formbara år”, skriver Niclas Fohlin, och visar en annan väg.
Krönika ”I verkligheten fungerar kombinationen skärm och pärm ypperligt, det finns ingen motsättning mellan ett rofyllt klassrum och trygga relationer, och det fungerar utmärkt att både anpassa i och utanför klassrummet”, skriver Elin Zlatanovski.
Relationsbyggande Forskningen är entydig – lärande, motivation och skolframgång hänger ihop med relationer, tillit och förtroende, skriver specialläraren Davor Delic.
Npf Efter nya skolrapporten – Attention kräver kraftfulla reformer, fler vuxna i skolan och en Lex-lagstiftning som gör brister synliga och anmälningspliktiga.
Särskilt stöd Plötsligt blev det omöjliga möjligt och skolor fick fart på anpassningarna. En ny studie visar att många föräldrar till barn med funktionsnedsättningar upplevde en ljusning under pandemin.
Distansundervisning Stockholm startar distansundervisning för hemmasittare. I ett första steg kommer 50 platser att erbjudas men det kommer att trappas upp successivt till 200 elever.
Krönika Det blir allt vanligare att elever avstår från slutfirandet på grund av ekonomi. Hur ska skolan tackla det? frågar sig specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Mitt jobb Specialpedagogen John Oskarsson har hittat sitt kall – att stötta både lärare och elever i det läsutvecklande arbetet.
Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.
Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.
Tema Det unika med undervisningen i anpassad skola är att den hela tiden måste balanseras med exakt rätt nivå av omsorg.
Tema I anpassade skolformer är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!
Specialpedagogik Anpassade skolformer ägnas extra fokus i det nya numret av Specialpedagogik.
Npf Att dyslexiutredningar remitteras till annan region innebär inte att vårdgarantin bryts, anser Region Norrbotten i ett genmäle till specialläraren Niclas Folhlin, som svarar direkt.
Panelen Vi bad specialpedagoger kommentera regeringens syn på elevhälsan, rollfördelningen speciallärare/specialpedagoger och en framtid med AI.
Mitt jobb På Östersunds kommuns nya resursskola erbjuds 18 elever flexibla lösningar för att klara av skolarbetet. Här har specialpedagogen Christer Jakobsson varit med och byggt upp verksamheten från grunden.
Slutreplik Alla professioner i elevhälsan ska samverka, men premissen måste vara att skolan bedriver undervisning, inte vård. Det skriver specialpedagogerna Helena Wallberg och Maja Lindqvist i en slutreplik i debatten med skolläkaren Josef Milerad.
Vi lärare debatt Det finns ingen anledning att vara rädd för ett ökat vårdfokus i skolan, anser skolläkaren Josef Milerad.
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Ska vi på allvar knäcka gängkriminaliteten måste politikerna inse att skolan inte bara är en kostnad, utan kanske den mest lönsamma investeringen för ett tryggare samhälle”, skriver Elin Zlatanovski, ämneslärare och specialpedagog.
Debatt ”Den stora förvirringen i svensk skola handlar om att den saknar fundamentalt stöd för vad som står i skollagen”, skriver Kristina Dahlström, en av många specialpedagoger och lärare som gett upp och lämnat skolan på grund av den omöjliga behov- och resurs-ekvationen.
Vi lärare debatt Gymnasielärarna och specialpedagogerna Maja Lindqvist och Helena Wallberg sällar sig till kritikerna av regeringens vilja att ge elevhälsan ett rent vårduppdrag.
Npf AI-analys av EEG-data är en metod för att diagnostisera adhd som i en tidig svensk studie träffar rätt nio gånger av tio.
Debatt Trygga elever lär sig mer. Men nu vill regeringen ta bort en av skolans viktigaste skyddsfaktorer. Specialläraren Davor Delic kritiserar utredningen som vill demontera sexualundervisningen.
Krönika ”Jag vill inte ha några kuvade, utantill-lärande tonåringar. Jag vill att de ska vara fria, tänkande, ifrågsättande.” Ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om vikten av elevinflytande.
Särskilt stöd ”Vad som föreslås är att byta en byråkrati mot en annan.”
Anpassad grundskola Barnrättsorganisationen Treskablinoll har lanserat skolmaterialet Grundskolebrevet, ett omfattande stöd för att förebygga sexuella övergrepp mot barn.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin ber alla parter att sätta sig in i ämnet.
Debatt Speciallärarna Denice Sverla och Davor Delic reagerar starkt på skolministerns utspel om elevinflytande.
Tema elevhälsa Riksföreningen för Skolsköterskor ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Mia Göransdotter Hammar förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolledare ger regerings elevhälsoutredning tummen ner. Lena Linnerborg, utbildningspolitisk chef, förklarar varför.
Tema elevhälsa Svenska Skolläkarföreningen ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Pernilla Gudmundsson förklarar varför.
Tema elevhälsa Psykologer i Förskola och Skola ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Lena Svedjehed förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolkuratorers Förening ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Caroline Bergh förklarar varför.
Tema elevhälsa Skolministern vill att pedagogiken ska brytas ut så att elevhälsoteamen får ett rent vårduppdrag. Skarpa varningar om konsekvenserna har framförts till utredaren.
Krönika Mobilförbudet i skolan borde vara självklart, skriver specialpedagogen Elin Zlatanovski, ”men var det inte någon annan utredare som lovade färre arbetsuppgifter på våra redan överfulla skrivbord?”
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Npf Det är orimligt att Sverige skulle ha tre gånger så många elever med adhd som andra länder. Nu ger regeringen Ivo i uppdrag att granska privata aktörer som säljer adhd-utredningar.
Krönika Utredningarna är fulla av fraser alla kan skriva under på, men det är något som saknas, menar specialläraren Niclas Fohlin: klassrummets och elevernas verklighet.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.