Att leka är lika roligt som livsnödvändigt. Foto: Lina Alriksson
Till startsidan
Reportage På Handskerydsskolan i Nässjö har lågstadieeleverna fritidspedagogik på skoltid. Lärarna i fritidshem fokuserar på att utveckla barnens lekkompetens – och nu syns tydliga resultat.
Klockan slår 10.00 och eleverna droppar in. De är rosiga om kinderna efter rastens utomhuslekar och redo för fris, fritidspedagogik i skolan. På whiteboarden sitter bildstödet som visar vad som är planerat för dagens fris. Barnen tar en snabb titt på bildstödet och söker sedan upp önskvärda aktiviteter. Varje rum har bestämda lekar. I blå rummet har lärarna i fritidshem förberett med pärlor och pärlplattor, i gula rummet väntar bilbanan medan legosugna barn söker sig till gröna rummet. Barnen slår sig ned och sammanstrålar omedelbart i de olika aktiviteterna. Snart sänker sig ett koncentrerat lugn över avdelningen Jupiter.
– Barnen älskar frisen och är väldigt självgående, säger läraren i fritidshem Anna Löfgren.
Så har det inte alltid varit, men det ska vi snart återkomma till.
Under pandemin har leken blivit ännu viktigare, eftersom många elever inte träffar varandra efter skoltiden.
På Jupiter går 47 barn i årskurs ett. Tillsammans med kollegan Louise Widell ansvarar Anna Löfgren både för fritidshemmet och fris på Jupiter. Avdelningen förfogar över en egen byggnad med flera olika rum. Där vistas barnen hela dagarna, från morgonens fritids till skollektioner, fris och efterföljande fritidsverksamhet.
Eleverna har fris minst tre och en halvtimme i veckan. Medan halva gruppen har skolundervisning har den andra halvan fris. Det här läsåret har avdelningen strävat efter att ha minst 60 minuter per gång. Gärna mer, för att leken ska kunna pågå under en längre och sammanhängande tid. Frisens innehåll och miljö varierar. Just för dagen är det inomhusaktiviteter. Men ibland sker undervisningen i skogen, på skolgården eller i andra närmiljöer.
När Anna Löfgren och Louise Widell började jobba med elevgruppen i augusti förra året rådde inte samma lugn som när Fritidspedagogik är på besök. Det blev ofta konflikter i leken.
Att leka är lika roligt som livsnödvändigt. Foto: Lina Alriksson
– Flera lekar hamnade på samma ställe, och barnen kunde kliva in med utklädningskläder i ett rum där några andra pärlade, vilket ledde till att barnen störde varandra. Vi såg att de behövde träna sig på att leka och ta hänsyn till varandra, säger Louise Widell.
Bildstödet har varit ett sätt att få barnen att snabbt landa i leken, i stället för att personalen inleder med att prata och ge instruktioner. Bildstödet visar färgerna på rummen och bredvid sitter leksymboler som visar vilka aktiviteter som ska ske i de olika rummen. Ett annat sätt att hjälpa barnen in i leken är att lärarna i förväg förberett lekarna och lagt fram material i de olika rummen.
De båda lärarna i fritidshem har också arbetat med kompisrelationerna. Under en period delade de in barnen in lekgrupper för att de skulle få pröva på att leka med olika personer.
– Vi observerade samspelet och gjorde sociogram utifrån intervjuer med eleverna om vad de ville göra på fritids och vem de var sugna på att leka med, men kanske inte vågat fråga. Ibland satte vi ihop lekgrupper med elever som hade konflikter, men där vi såg att de skulle kunna komma överens. Då satte vi ihop dem i en aktivitet som de hade ett gemensamt intresse för. Om man får en positiv lekerfarenhet tillsammans så tar man med sig det ut på rasten, säger Anna Löfgren.
Fris står för fritidspedagogik i skolan. Syftet är bland annat att eleverna ska få skapa och upprätthålla goda relationer och samarbeten utifrån demokratiska och empatiska förhållningssätt. Grunden för fris lades i den statliga SIA-utredningen (”Skolans inre arbete”) från 1974. Där fastslogs vikten av en samlad skoldag, med en kombination av undervisning och fria aktiviteter. 1994 avskaffades regleringen. I Nässjö har den samlade skoldagen behållits och alla skolor har schemalagd fris i årskurs ett och två.
Om en grupp behövde stöd i leken så var pedagogerna med och handledde eleverna.
– Det gör inget att det blir konflikter. Då får man träna sig på att lösa dem, eller att respektera varandras åsikter även om man tycker olika. Man kanske kan fortsätta även om man inte är överens, säger Anna Löfgren.
Under dagens frisundervisning samlas några elever i kapprummet, som används som ytterligare ett rum att ha aktiviteter i. Eleverna är mitt uppe i en diskussion om vad som blir nästa steg i ett stort stallbygge när Louise Widell slår sig ner och lyssnar. Efteråt säger hon:
– Alla elever går ju inte på fritids. För oss blir frisen därför en fantastisk möjlighet att arbeta med hela gruppen, att observera och handleda eleverna i lekar och aktiviteter.
Ebba Lindström får hjälp av Louise Widell. Foto: Lina Alriksson
Hon förklarar att även om bildstödet styr vilka aktiviteter som eleverna har att välja på, så bygger urvalet på elevernas intressen. Eftersom skolan har samlade skoldagar och de båda lärarna i fritidshem har all sin undervisningstid knuten till klassen, så kan de fånga upp elevernas intressen och anpassa fris-schemat efter det.
– Samtidigt tillmötesgår vi de elever som är sugna på att göra något annat. Allt beror på vad vårt syfte är, säger Anna Löfgren.
Fris har ibland ifrågasatts då det enligt vissa finns en risk för ”skolifiering” och att fokus flyttas till skoldagen på fritidshemmets bekostnad. Anna Löfgren och Louise Widell upplever inte det som en risk.
– Vi har valt att inte skolifiera frisen. Vi vill värna leken och tror att den är viktigare än någonsin i dag. Under pandemin har det blivit ännu viktigare, eftersom många elever inte träffar varandra alls efter skoltiden, säger Anna Löfgren medan hon fixerar en färdig pärlplatta med det varma strykjärnet.
Under skoltid arbetar Anna Löfgren och Louise Widell tillsammans i ett arbetslag med tre klasslärare. På fritidshemmet arbetar de tillsammans med en elevassistent. De försöker alltid förlägga frisen i anslutning till en rast, så att eleverna kan fortsätta sin lek även efter frisen.
– Lekar och aktiviteter som sker på fritidshemmet kan tas med i frisen och tvärtom. Vi kan introducera lekarna på fritidshemmet. Då är det några elever som får förkunskapen och kan hjälpa sina kamrater vid nästa fris. När eleverna får möjlighet att välja lek som utgår från deras intressen ser vi att de stannar kvar längre i sin lek, säger Anna Löfgren.
Den samlade skoldagen gör att Anna Löfgren kan följa barnen hela dagen. Foto: Lina Alriksson
Men har frisen några nackdelar? Ja, möjligtvis att den har ett slut. Eleverna brukar nämligen tycka att det är tråkigt när de måste avsluta frisen. En elev säger:
– Frisen är rolig för då får man leka och det är ju det man vill på dagarna.
Dagens fris på Jupiter börjar gå mot sitt slut och ett behagligt sorl vilar över avdelningens olika rum. En del elever har alternerat mellan olika aktiviteter. Andra har försjunkit i den lek de började med.
– Vi kan se att eleverna utvecklat sina lekstrategier under läsåret. Det är häftigt att få vara en del av de sociala processerna. Det känns också som en jätteförmån att få fortsätta följa dem i tvåan också, säger Louise Widell.
Gästkrönika Nästa gång någon frågar ”Vad lär man sig egentligen på fritids?” kanske svaret är: ”Man lär sig att ställa frågor. Att undersöka. Att tänka. Och att se världen i en bubbla”, skriver Maria Ljung.
Debatt I många skolor innebär samverkan bara att fritidspersonal placeras i klassrummet för att ge resursstöd, skriver Osman Jama, fritidshemslärare och förstelärare i fritidshem i Tyresö.
Krönika Det är så viktigt att vi vänder blicken mot vårt sätt arbeta och organisera verksamheten, skriver Sofia Grimm.
Kompetensutveckling ”En fyrkantig tolkning som straffar lärare i fritidshem. Vi ska kontakta Skolverket och regeringen”, säger Hanna Almcrantz hos Sveriges Lärare.
Vår metod De skapar gemenskap på skolgården med styrda aktiviteter.
Debatt Eftersom vi är en välfärdsprofession åligger det faktiskt oss att driva frågor som rör våra förutsättningar att arbeta med barns fritid, skriver Jesper Nilsson, lärare i fritidshem och universitetsadjunkt, Malmö universitet.
Debatt Fritidshemmen har en enorma potential att bidra till språkutveckling och motverka klyftor, skriver Magdalena Bull, chef för lågstadiet och fritidshem på Engelska skolan.
Krönika Alfred i ”Emil i Lönneberga” hade en barn- och människosyn som var human. Jag tror att det är viktigare än någonsin att vi funderar på det, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Krönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Mellanstadieraset Slopad avgift, egna lokaler och ökat ansvar är några av nycklarna på Sätraskolan i Skärholmen.
Mellanstadieraset Förväntas locka fler barn samtidigt som resurserna minskar. ”Ohållbart” menar Sveriges Lärare.
Mellanstadieraset Forskaren: ”10–12-åringarna är bortglömda – vi vet inte vad de vill”
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.