”Pricka burken” var en av aktiviteterna.
Till startsidan
Fritidshemsläraren Sofia Högström är popcorn-försäljare och rektorn Cecilia Björklund får ”tigerbajs” på sig, med hjälp av Johan Axelsson. Hela skolan deltar när Fritidshemmens dag firas på Köpingebro skola. Foto: Vanessa Ferguson
Fritidshemmens dag
På Köpingebro skola firades Fritidshemmens dag stort. I år var temat nöjesfält och den populäraste aktiviteten var utan tvekan ”dunk tank” med skolans rektor.
– Hela skolan jobbar tillsammans på fritidshemmet den här dagen, säger läraren i fritidshem Sofia Högström.
Fritidshemmens dag bjöd på strålande sol i Ystad. Strax utanför ligger Köpingebro skola, där fritidspersonalen för tredje året i rad ordnade festligheterna. De anställda på fritidshemmet har planerat dagen, men såväl klasslärare som kökspersonal och vaktmästare hjälper till under firandet.
– På eftermiddagen sluter alla i personalen upp och gör det här för fritidsbarnen, säger läraren i fritidshem Sofia Högström.
På nöjesfältet fanns popcorn-hjul, spådam och aktiviteter som lindans på ”slack line”, ”what’s-in-the-box”(stick ner handen i en låda och gissa vad som är inuti), pricka burkar, ansiktsmålning och pilkastning på ballonger.
Ett stående inslag på Fritidshemmens dag på skolan är ”dunk tank” med rektorn. Barnen kastar en handboll och om de träffar skylten över rektorn får hon en dunk vatten över sig.
– I år hade vi en extra överraskning, ett snurrande hjul som gjorde att rektorn även kunde få snor, i form av slime, eller tigerbajs (chokladpudding) på sig.
Det var populärt att försöka träffa skylten ovanför rektorn.
– Det är väldigt uppskattat både bland personal och elever, och inte minst av rektorn själv, säger Sofia Högström och skrattar.
För att barnen skulle sprida ut sig på de olika aktiviteterna fick de varsin bingobricka med alla aktiviteter. De fick också titta på en film som informerade om hur eftermiddagen skulle gå till innan de gick in på nöjesfältet. För att få sitt mellanmål behövde barnen göra minst tre aktiviteter och få ”tre i rad” på bingobrickan.
– Vi delade ut olika bingobrickor för att få barnen att prova på olika aktiviteter, det var inte säkert att man kunde gå med bästa kompisen på alla, säger Sofia Högström.
”Pricka burken” var en av aktiviteterna.
Varje station var bemannad med personal som prickade i aktiviteten på bingobrickan. Hamburgerservering och glassbord – med glass på tallrik och chokladsås – fanns också på nöjesfältet.
– I år sa vi att vi struntar i om de tar glass före hamburgaren, de får göra som de vill! säger Sofia Högström.
Hon tycker att det är viktigt att fira Fritidshemmens dag eftersom fritidshemmen ofta har dåliga förutsättningar, och tvingas göra sitt bästa utifrån det.
– Det är jätteviktigt att vi visar framfötterna, och vad fritidspedagogik är, genom att styra upp en sådan här dag. När skolan anordnar heldagar kring exempelvis avslutningar så tycker vi ofta att det skulle kunna göras lite bättre, nu visar vi hur vi gör det på fritids sätt. Genom att ha bingobrickor så flyter exempelvis aktiviteterna smidigt, utan en massa regler. Det blir fritt och barnen får röra sig som de vill.
Vid popcorn-hjulet kunde man vinna popcorn.
Vilka är dina bästa tips för en lyckad dag?
– Börja planera tidigt, det är A och O! Vi avsatte tid redan på påsklovet för att gå ifrån och måla, sy och fixa. Ha en dialog med ledningen så att man tidigt lägger in Fritidshemmens dag i kalendern och inte planerar något annat då. Om alla i personalen är med blir det ett gemensamt firande, säger Sofia Högström.
Köpingebro skola har cirka 360 elever, varav 200 är inskrivna på fritidshemmet. De flesta brukar vara med på Fritidshemmens dag.
Får barn som inte är inskrivna på fritidshemmet komma?
– Vi har dragit gränsen vid dem som är inskrivna, men vi ska lyfta det till nästa år och kanske starta tidigare på dagen. Om det är någon som nyss fått syskon och vill komma så är vi inte stenhårda, förstås.
LÄS OCKSÅ
Fritidshemmens dag firades med ”Bäst-i-test”
Gästkrönika Nästa gång någon frågar ”Vad lär man sig egentligen på fritids?” kanske svaret är: ”Man lär sig att ställa frågor. Att undersöka. Att tänka. Och att se världen i en bubbla”, skriver Maria Ljung.
Debatt I många skolor innebär samverkan bara att fritidspersonal placeras i klassrummet för att ge resursstöd, skriver Osman Jama, fritidshemslärare och förstelärare i fritidshem i Tyresö.
Krönika Det är så viktigt att vi vänder blicken mot vårt sätt arbeta och organisera verksamheten, skriver Sofia Grimm.
Kompetensutveckling ”En fyrkantig tolkning som straffar lärare i fritidshem. Vi ska kontakta Skolverket och regeringen”, säger Hanna Almcrantz hos Sveriges Lärare.
Vår metod De skapar gemenskap på skolgården med styrda aktiviteter.
Debatt Eftersom vi är en välfärdsprofession åligger det faktiskt oss att driva frågor som rör våra förutsättningar att arbeta med barns fritid, skriver Jesper Nilsson, lärare i fritidshem och universitetsadjunkt, Malmö universitet.
Debatt Fritidshemmen har en enorma potential att bidra till språkutveckling och motverka klyftor, skriver Magdalena Bull, chef för lågstadiet och fritidshem på Engelska skolan.
Krönika Alfred i ”Emil i Lönneberga” hade en barn- och människosyn som var human. Jag tror att det är viktigare än någonsin att vi funderar på det, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Krönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Mellanstadieraset Slopad avgift, egna lokaler och ökat ansvar är några av nycklarna på Sätraskolan i Skärholmen.
Mellanstadieraset Förväntas locka fler barn samtidigt som resurserna minskar. ”Ohållbart” menar Sveriges Lärare.
Mellanstadieraset Forskaren: ”10–12-åringarna är bortglömda – vi vet inte vad de vill”
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.