Källa: Skolverket
Till startsidan
Bodil Lövgren, till vänster, är ordförande i Sveriges matematiklärarförening. Helena Car, till höger, är enhetschef på Skolverket.
Betyg
Flickornas betyg fortsätter att försämras i matematik, visar nya siffror från Skolverket. En grupp som pekas ut är svenskfödda lågpresterande flickor.
– Vi behöver kraftsamla och på djupet komma åt orsakerna, säger Bodil Lövgren, ordförande i Sveriges matematiklärarförening.
Förra året var det första gången sedan A–F-skalan infördes som flickorna hade lägre genomsnittligt betygspoäng i matematik jämfört med pojkarna. Ny statistik från Skolverket visar att flickornas resultat försämrades ytterligare i våras. Totalt hade 13,1 procent av flickorna underkänt, streck eller F, i matematik i årskurs 9 i våras. Och deras genomsnittliga betygspoäng i ämnet har försämrats något till 11,9 – jämfört med pojkarnas 12,1.
Bodil Lövgren, ordförande i Sveriges matematiklärarförening, betonar att det krävs grundläggande förutsättningar för att fler ska lyckas i ämnet.
– Grunden för bra resultat är att eleverna får högkvalitativ matematikundervisning med kompetenta och engagerade lärare. Så ser det inte ut överallt på grund av brist på behöriga lärare, säger Bodil Lövgren.
En rapport från Skolverket visar att flickor har sämre självförtroende när det gäller matematik och att de skattar sin förmåga lägre än pojkar. Totalt 62 procent av flickorna i årskurs 8 uppger att de har dåligt självförtroende i matematik jämfört med 47 procent av pojkarna.
Bodil Lövgren menar att flickorna behöver stärkas genom att erbjudas en breddad syn på ämnet.
– Det handlar om att visa på deras förmåga och att jobba utforskande. Matematik har en tradition av rätt eller fel men vi kan ha matematiska samtal i ett tillåtande klassrumsklimat. Det är väldigt viktigt att variera sin undervisning med att arbeta laborativt, jobba i par och med den viktiga problemlösningen. I dag brister det ofta i taluppfattning.
Källa: Skolverket
Helena Car, enhetschef på Skolverket, berättar att den nedgång vi ser i matematik framför allt beror på att svenskfödda, lågpresterande flickor försämrar sina resultat.
I ett mejl till Ämnesläraren förklarar hon det så här:
– Flickor upplever att de får mindre stöd i skolan och vi ser också i statistiken att det är vanligare att pojkar får särskilda stödinsatser i grundskolan. Vi ser att flickor känner mer stress än pojkar över skolarbetet generellt och att flickors mående har försämrats.
Bodil Lövgren berättar att Sveriges matematiklärarförening med stor oro tagit till sig statistiken att svenskfödda lågpresterande flickor försämrat sina resultat.
– Här behöver vi kraftsamla och på djupet komma åt orsakerna till att den här gruppen presterar sämre i flera ämnen. En del som skolan behöver ta tag i tidigt är psykisk ohälsa, som så klart bidrar till att det är svårare att prestera i allt skolarbete.
Bodil Lövgren betonar att alla behöver stimuleras i matematik. De som har svårt för ämnet, de som är i mitten och de som behöver extra utmaningar.
– För de som har det tufft är det viktigt att jobba med deras självförmåga och självförtroende för att bygga upp en positiv matematisk identitet. Att känna att jag är en matteperson som kan lära mig matematik. En viktig del är även hur samhället ser på matematik. Faktum är att matematik finns i allas vardag.
En utmaning för lärarna är att undervisa i stora heterogena elevgrupper där eleverna behöver stimulans på olika nivåer.
– Vissa elever har behov av mindre grupper. Här måste det finnas bra forskningsstöd om vilka elever som ska vara i mindre grupper och vilka som klarar sig bra i helklass. Självklart ska det även finnas kompetenta lärare i både den stora och lilla gruppen.
Bodil Lövgren känner hopp inför framtiden. En del är en ny läroplan, som har aviserats, med ökat fokus på grundläggande kunskaper i matematik.
– Det är bra att det blir tydligare kursplaner i matematik som visar vad eleven ska kunna. Viktigt är att jobba med progression och att peppa eleven och visa vart den är på väg.
Totalsiffran blir sämre
Den genomsnittliga betygspoängen i matematik för niondeklassarna har fallit från 12,3 till 12,0 de senaste tio åren.
Flickorna rasar mest
Flickornas betygsras ligger bakom förändringen: För tio år sedan, våren 2016, var flickornas genomsnittliga betygspoäng 12,8 i matematik – i våras hade siffran fallit till 11,9.
Pojkarna har höjt sig
Pojkarna har gått i motsatt riktning. 2016 var pojkarnas genomsnittliga betygspoäng 11,8 i matematik – i våras var den 12,1.
Allt fler flickor får F …
Andelen underkända flickor ökar kraftigt i matematik – från 8,9 procent våren 2016 till 13,1 procent våren 2025.
… tvärtom för pojkarna
Andelen underkända pojkar i matematik har under motsvarande tidsperiod minskat från 14,3 procent 2016 till 12,9 procent 2025.
LÄS ÄVEN
Matteresultaten på nationella proven störtdyker – igen
Mattelärare sänker nivån när kunskapsklyftan ökar
Lektionstipset Så enkelt kan du artbestämma växter ute på fältet: ”Ett bra stöd”.
Kursplaner ”Ingen av dem kunde ta på sig uppdraget.”
Matematik no teknik Ny rapport: Eleverna blir både mer intresserade och får ett starkare självförtroende.
Matematik no teknik Ny rapport: Svårt att motivera och hålla kvar intresset för alla elever samtidigt.
Debatt Matteläraren: ”Upplever en ökad tilltro till sin matematiska förmåga”.
Reportage Matteläraren: Jag kan sitta med en elev tills den förstår.
Forskning Forskaren: Eleverna testar sig fram på samma sätt som ingenjörer gör.
Krönika Matteläraren: Varför kan de inte delas upp på flera dagar?
Betyg 6 av 10 lyckas inte höja sitt F i matematik.
Forskning Ny studie identifierar flera hinder för metoden.
Matematik Två av tre elever negativt inställda till matematik.
Undervisning NO-läraren: ”Jag håller på att fasa ut skriftliga prov”.
Matematik no teknik Skolinspektionen: ”Vi kan inte ge en generell bild av hur det ser ut.”
Forskning Forskaren: De klarar inte av att använda proportionalitet i verkliga sammanhang.
Matematik no teknik Professorn: Tydlighet gör det lättare för lärare att jobba självständigt.
Matematik no teknik Teknikläraren: Givande för eleverna att försöka komma på nya tekniska lösningar.
Forskning Forskaren: Flickorna har oftast en större rädsla att säga fel.
Krönika Matteläraren: Rädslan för att göra fel minskar när stämningen är avslappnad.
Forskning Forskaren: Lärarna pressas att sträva efter mycket men ytligt ämnesinnehåll.
Debatt Kemiläraren: De stryper det viktigaste riktmärket vi har när vi sätter betyg.
Panelen ”Det kan vara lite ledsamt att ta avsked.”
Pedagogiska tips Här är forskarens fem bästa tips.
Reportage ”De ger upp mycket snabbare och vill att det ska gå fort.”
Lärarpriser Matteläraren: Jag är stolt som en tupp.
Debatt Läraren om Skolverkets svar: Det kan inte vara så.
Matematik no teknik Initiativet applåderades av många, men det skapade också en del spänningar i klassen.
Forskning Forskaren: Eleverna blev mer delaktiga i matematiken.
Matematik no teknik Läraren: Tack vare den extra tiden hinner vi reda ut missförstånd.
Skolinspektionen Skolinspektionen om de omfattande bristerna: ”Anmärkningsvärt”
Nationella prov Ny statistik: Hela listan – ämne för ämne.
Böcker Ämneslärarens bokredaktör tipsar om massor av inspirerande läsning.
Betyg Matematik sticker ut negativt i nya statistiken.
Gymnasieskola Här är gymnasielärarnas bästa tips.
Matematik no teknik ”Vi vill stimulera elever som är intresserade av forskning och fysik.”
Forskning ”I slöjden var han tvungen att tänka på ett helt annat sätt.”
Läxor Högstadie- och gymnasielärare i matematik och naturvetenskapliga ämnen ger sina bästa tips.
Skolinspektionen Betygsexperten: Ett flagrant exempel på när skolor missbrukar systemet.
Betyg ”En käftsmäll på oss lärare.”
Reportage Häng med på ett av besöken som ska lyfta framtidens tekniklärare.
Lektionstipset ”När elever blir nyfikna är halva jobbet gjort.”
Sexualundervisning Forskaren om hur man utmanar elevernas föreställningar.
Reportage ”I dag arbetar jag mer med boken som ett uppslagsverk med metoder i fokus.”
Lektionstipset Matteläraren: Jag tror på att nöta in grundkunskaperna ordentligt.
Debatt Läraren: Det är dags att prioritera teknikundervisningen i grundskolan!
Skriva för hand Matteläraren: Det händer något med minnet.
Reportage Så fungerar hennes intensivmatte i praktiken
Matematik no teknik ”Vi kan absolut ge yngre elever utmanande komplexa uppgifter.”
Reportage ”Läraryrket lär mig att utvecklas som människa.”
Nationella prov ”Det måste vara obligatoriskt för skolorna.”
Pedagogik ”Förskräckt när jag får höra att en del elever inte får möjlighet att laborera.”