Hon saknar rektor i debatten om specialpedagoger

Finansieringen avgör hur specialpedgogiken fungerar på skolan, skriver Erja Luukkonen.

Det är finansieringen som är grunden till hur det specialpedagogiska arbetet fungerar på skolan. Saknas pengar blir arbetet endast dokument och de specialpedagogiska inslagen uteblir. Det skriver Erja Luukkonen, som svar på ministrarnas utspel om att specialpedagoger ska arbeta direkt med undervisningen.

Snälla Lotta och Simona! Specialpedagoger kan undervisa. De kan undervisa i de ämnen de har legitimation. 

Tyvärr tittar varken rektorer eller ministrar på vilka kompetenser deras specialpedagoger har. Därav rekryteras fel personer.

Ett porträtt av Erja Luukkonen

Erja Luukkonen

”Var är rektorerna?”

Skolan behöver speciallärare, absolut! Men skolan behöver också specialpedagoger med det övergripande ansvaret. Elevhälsoteamet (EHT) behöver specialpedagoger. Rektorer behöver specialpedagoger!

Skolministrarnas förslag att avskaffa specialpedagogen har fått flera ledande forskare och specialpedagoger att reagera. Men var är rektorerna?

Kan saknaden av inlägg från rektorer ha göra med att de saknar kunskaper om vad skillnaden är mellan en specialpedagog och en speciallärare?

”Söker speciallärare”

Detta kan man se i flertalet annonser där skolor söker speciallärare. Arbetsuppgifterna omfattar självklart arbete i elevgrupper, men också handledning av lärare, EHT, utredningar, åtgärdsprogram och så vidare. En kombination av både specialpedagogens och speciallärarens arbetsuppgifter.

En speciallärare utbildar sig (oftast) till att kunna ge specialpedagogiskt stöd i svenska eller matematik. Medan en specialpedagog (oftast) riktar in sig på organisationsfrågor, EHT och övergripande planering.

”Saknar djupare kunskaper”

Många rektorer tänker kanske att ”det är mina uppgifter så jag behöver ingen specialpedagog”, men sanningen är att rektorerna (oftast) saknar fördjupade kunskaper om komplicerad inlärning och hur den ska hanteras.

Skolministrarna verkar också tycka att det är ett superbra förslag att göra en ny utbildning som kombinerar alla specialpedagogiska uppgifter.

”Alla som söker är lärare”

Denna nya utbildning ska vara mer didaktisk och minska forskningsinslagen. Har de glömt bort att specialpedagogisk utbildning är en påbyggnadsutbildning? Alla som söker är redan lärare!

Och varför beslöt man att ta bort legitimeringen, där specialpedagogen även blev speciallärare i ämnen där de hade utbildning? Borde fokuset vara på vad läraren behöver kunna innan de går en påbyggnadsutbildning i specialpedagogik? 

”Stressad”

En rektor som inte reagerar på skolministrarnas förslag är troligen stressad i sin arbetssituation.

De utreder och beslutar om åtgärder men saknar pengar att sätta in specialpedagogiska åtgärder.

Då är det lätt att tänka att ”vi tar bort alla utredningsinslag och skriver endast beslut”. I stället för att utveckla undervisningens metoder, uteblir de specialpedagogiska inslagen – vilket i sin tur medför att eleverna inte får den undervisning de har rätt till.

Skolan behöver specialpedagoger

Jag har haft förmånen att arbeta i en skola där rektorn använde sitt elevvårdsteam till att säkerställa skolresultaten. En skola där alla blev behöriga till gymnasiet.

Men jag har också arbetat i skolor där rektorn arbetade för att bli av med alla med specialpedagogisk kompetens.

Endast två gånger har jag fått uppdrag att utreda det specialpedagogiska behovet i skolan och ge förslag på hur bemanningen bör se ut följande läsår.

”Finansieringen är grunden”

Hur än ministrarna tänker så är det själva finansieringen av det specialpedagogiska uppdraget som grunden till hur arbetet fungerar på skolan. En rektor är som en VD för ett företag, där inget fungerar utan en meriterad ledningsgrupp (EHT med skolledare, specialpedagog, skolpsykolog, skolsköterska, kurator, syv) ochvälbetalda, kunniga arbetare (lärare och speciallärare).

Erja Luukkonen, fil mag, fd lärare, specialpedagog/-lärare, biträdande rektor

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se

LÄS ÄVEN:

Extra anpassningar skrotas: ”Enklare få särskilt stöd”

Sveriges Lärare efter ministrarnas utspel: ”Båda rollerna behövs”

”Specialpedagoger ska arbeta direkt med elever”

”Klyftan” efter ministrarnas utspel om specialpedagoger

”Risk för feltolkning utan specialpedagog”

Debatt: ”Skolministern får mig att vilja reklamera min specialpedagog-utbildning”