![På den kommunala högstadieskolan har 46,3 procent av eleverna utländsk bakgrund och bara 38,2 procent har föräldrar med eftergymnasial utbildning.](/contentassets/8aec39b7cfcf42f483b7a3f99058f2e6/bollnas-kommunal-skola-hogstadie.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
På den kommunala högstadieskolan har 46,3 procent av eleverna utländsk bakgrund och bara 38,2 procent har föräldrar med eftergymnasial utbildning.
I bostadsområdet Gärdet i Bollnäs ligger några av Sveriges mest segregerade skolor. Marcus Larsson åkte dit.
Vi lärare debatt
Marcus Larsson besökte ett av Norrlands fattigaste bostadsområden och fick en tankeställare.
”Visste ni att Bollnäs är mer segregerat än Malmö? Jag hade ingen aning”, skriver han.
Trots att jag lämnade Göteborg tidigt på morgonen hade det redan hunnit bli mörkt när tåget rullade in på Bollnäs centralstation. Företagsloggan på bandyhallen lyste därför extra tydligt. ”SBB-arena”. Den före detta S-politikern Ilija Batljans samhällsfastighetsbolag SBB har hittat till bandymeckat i Hälsingland för att flytta pengar från kommunens budget till aktieägarna.
Själv hade jag kommit för att föreläsa om hur andra aktiebolag flyttar pengar från kommunens skolor och hur det påverkar elever och lärare och i förlängningen hela samhället.
Eftersom man inte kan lita på tågen hade jag åkt upp en dag i förväg. Den lediga kvällen tillbringade jag ihop med ett par öl och Hannes Snabb, ordförande för Liberala studenter, förtroendevald i Bollnäs kommun och lärare på en kommunal skola. Vi pratade såklart om Liberalernas nya skolpolitik men också om Bollnäs, samhället och om livet som lärare.
Hannes Snabb.
Visste ni att Bollnäs är mer segregerat än Malmö? Jag hade ingen aning, men ju längre jag pratade med Hannes Snabb desto mer slog det mig hur inskränkt jag varit i mina granskningar av skolsverige. På andra sidan järnvägen, bara några hundra meter från den hotellbar där vi satt, fanns nämligen Norrlands fattigaste bostadsområde – Gärdet – och några av landets mest segregerade skolor.
Nästa dag fick jag föreläsningsarrangören att ta med mig på en guidad tur genom Gärdet. Första stoppet blev en kommunal högstadieskola där 46,3 procent av eleverna har utländsk bakgrund och bara 38,2 procent har föräldrar med eftergymnasial utbildning.
Några minuter senare kom vi till Friskolan Lust & Lära där 7,3 procent av eleverna har utländsk bakgrund och hela 63 procent av eleverna har föräldrar med eftergymnasial utbildning.
På den kommunala högstadieskolan har 46,3 procent av eleverna utländsk bakgrund och bara 38,2 procent har föräldrar med eftergymnasial utbildning.
Sedan var det bara ett par steg till en kommunal F–6 skola där 65,9 procent av eleverna har invandrarbakgrund och 38,2 procent av eleverna har föräldrar med eftergymnasial utbildning.
Om det är något vi vet om undervisning så är det att bakom de här siffrorna döljer sig enormt olika förutsättningar för lärare och elever.
Den kommunala grundskolan i Bollnäs dras med stora underskott som förvärras i nästa års budget eftersom där finns nya effektiviseringskrav. För att göra läget värre innebär underskottet att kommunen måste betala extra skolpeng till de fristående skolorna, eftersom de har rätt till kommunens genomsnittskostnad per elev.
Den enes död, den andres bröd. Friskolan Lust & Lära i Bollnäs AB har en vinstmarginal på nästan nio procent och de senaste fyra åren har aktieägarna plockat ut 9,6 miljoner kronor i form av aktieutdelning och utköp av delägare. De närmaste åren lär ägarna kunna ta ut ännu mer pengar. Kommunens skolor står nämligen inför en nationellt tickande bomb: kraftigt minskade elevkullar.
Friskolan Lust & Lära i Bollnäs.
Tyvärr innebär inte minskade elevkullar att kommunerna kan minska sina kostnader för skolan. En rektor har till största delen fasta kostnader som inte kan anpassas till färre skolpengar. Färre elever kommer därför garanterat att leda till ännu större underskott i de kommunala skolorna vilket innebär ännu mer pengar till Friskolan Lust & Läras ägare.
Hannes Snabb och de andra lärarna i Bollnäs kommunala skolor gör förstås så gott de kan, men systemet är riggat till deras nackdel. De kommunala skolornas elever behöver mycket hjälp för att klara skolan. Hjälp kostar pengar men pengar kommer det alltså att bli mindre av.
Men enligt politikerna ska inte nedskärningarna göra att den kommunala skolan blir sämre. De skriver i budget att ”minskade resurser kommer leda till att effektiviseringar och omprioriteringar behöver göras samtidigt som kvaliteten för elevernas lärmiljö och studieresultat inte får påverkas.”
Politikerna känner nog att de måste skriva så här för att lugna föräldrar, men lärare är inte trollkarlar. Självklart kommer lärmiljön och studieresultaten bli sämre och risken finns att fler socioekonomiskt starka föräldrar vill byta skola för sina barn.
Några lediga platser hos Lust & Lära lär det dock inte bli på många år. Bolaget skriver i sin årsredovisning att de har en kö som sträcker sig fram till läsåret 2036/37. Men de kan ju utöka verksamheten eller så kan någon annan som också vill tjäna pengar på de kommunala skolornas situation starta en ny skola. Ilija Batljans SBB hjälper säkert till. Att det inte finns något behov av nya skolor brukar inte hindra dem.
På den kommunala högstadieskolan har 46,3 procent av eleverna utländsk bakgrund och bara 38,2 procent har föräldrar med eftergymnasial utbildning.
Samtidigt som Bollnäs har de här problemen så är det en fantastisk plats med underbar natur bara några hundra meter från stadskärnan. Och när vi går genom Gärdet känns det som vilket bostadsområde som helst. Husen är inte nedgångna och miljön är allt annat än hotfull.
Arrangörs-Jocke pratar om allt som är bra med Bollnäs – föreningslivet, travet, somrarna, nybyggda boenden för äldre och investeringarna i en ny kommunal låg- och mellanstadieskola. Och det finns långtgående planer på att bygga nya bostäder på Gärdet som kan minska segregationen. Men folk måste kunna få jobb och skolan måste funka.
”Den före detta S-politikern Ilija Batljans samhällsfastighetsbolag SBB har hittat till bandymeckat i Hälsingland”, skriver Marcus Larsson.
Jag ser ett klipp om Gärdet från SVT Gävleborg där Bollnäs socialdemokratiska kommunalråd säger att samhället inte kan lösa alla problem med fattigdomen, att någonstans måste invånarna ta sitt ansvar.
Det stämmer nog, men det finns ett samhällsansvar som landet Sverige tycks ha glömt bort: alla elever har rätt till en bra skolgång. Idag ligger det ansvaret på kommunerna men de kan inte ta det fullt ut på grund av växande skolsegregation och ett skolsystem som ställer sig på skolägarnas sida.
Kommunerna måste få ett större mandat att säga nej till friskoleetableringar och lagstiftningen måste förändras så att kommunen kan satsa på skolor i behov utan att behöva överkompensera skolägare. Och det här behöver ske nu för tiden är knapp.
Jag lämnar Norrland medveten om att jag måste skärpa mig och inte bara beskriva marknadsskolans effekter i storstäderna och deras kranskommuner. Problematiken är större än utlandsägda IES och Academedias våldsamma expansion och värst drabbade av den kommunala skolans dödsdans är kanske bortglömda kommuner som till exempel Bollnäs.
Men det finns faktiskt några som har ännu större anledningar att skärpa sig: rikspolitikerna!
Marcus Larsson, Tankesmedjan Balans
Forskning: Skolvalet ökar segregationen
Barnen som saknar språket – ”Ett stort misslyckande”
Forskarna: Så påverkas undervisningen av klassens sammansättning
Vi lärare debatt Så påverkar täta rektorsbyten lärarnas arbete.
Replik ”Debatten om kognitionsvetenskap visar på okunskap och felaktigheter”.
Vi lärare debatt Lärarfacket bör ansluta sig till Skolledarnas förslag om rapporteringsskyldighet, skriver debattörerna.
Vi lärare debatt Inte okej att utsätta forskare för personangrepp i sociala medier efter debattinlägg, skriver Sofia Hort, biträdande lektor i svenska.
Våld i skolan Gick emellan den misstänkte gärningsmannen och en elev.
Våld i skolan Skolchefen: ”Vi måste utgå från att folk mår väldigt dåligt”
Slutreplik ”Lärarens professionella frihet är en central del av undervisningens kvalitet” skriver Oscar Björk i en slutreplik.
Våld i skolan Till sjukhus med ambulanshelikopter efter attack på skolgården.
Vi lärare debatt ”Om inte arbetsgivarna tar tar nödvändiga steg idag, är framtidens lärare redo att strejka imorgon” skriver Adam Kedert, ordförande Sveriges Lärarstudenter.
Läromedel Från 394 kronor till 2 270 – så mycket lägger din kommun på läromedel
Replik ”Oscar Björks avsikt verkar vara att misskreditera evidensbaserade praktiker”, skriver debattörerna.
Npf För lite resurser till npf-elever – bland annat till utbildning av lärare.
Replik Kritiken mot kognitionsvetenskap avslöjar en oförståelse för vikten av grundläggande träning och repetition, skriver debattören i en replik.
Replik Ingen risk att kognitionsvetenskap gör så att sociala och kulturella dimensioner försvinner ur svensk utbildningsvetenskap, skriver debattörerna.
Lärarutbildning Utbrett missnöje mot ledningen på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Lärarlegitimation Sveriges Lärares tuffa förslag på åtgärder: Böter för obehöriga lärare.
Vi lärare debatt Varningen om nya forskningstrenden: ”Riskerar tränga undan lärares röster och erfarenheter.”
Vi lärare debatt Lärarens oro för skärmberoendets effekter på eleverna.
Vi lärare debatt Högstadieläraren: ”Förhoppningsvis kan det få någon elev att sträcka ut en hand och be om hjälp”.
Vi lärare debatt Glädjande att lärare förstår konsekvenserna av att man tog bort skolhälsovården, skriver Sophie Ekman Wretlind, skolöverläkare emerita.
Krönika ”Vi lärare kanske ska sluta att vara självplågande helgon”, skriver Maria Wiman.
Hoten mot lärarna Forskarna: Starkt lärarfack en framgångsfaktor.
Replik Göteborgs universitet ser över VFU-placeringarna efter lärarstudenternas kritik.
Våld i skolan Kraftig ökning av våld och hot på låg- och mellanstadieskolor.
Krönika ”Inget kan trycka till en lärare mer än lite gammal hederlig lag och ordning.”
Föräldrakrav ”De kan dyka upp utan att vara anmälda i förväg”.
Lärarlegitimation "Svårt för domstolarna att identifiera" enligt Lärarnas ansvarsnämnd
Inkludering Anna Olskog: 90 procent av lärarna behöver mer tid för att ge elever stöd.
Sveriges lärare Uppsägningar när Sveriges Lärare bantar kansliet för att spara 50 miljoner kronor.
Krönika ”Julledigheten kommer att bli rena rama mirakelmedlet för mitt falnande yttre.”
Hoten mot lärarna 250 miljoner ska öka trygghet i klassrummen: ”Ett hån – räcker till mandariner på jul”.
Betyg Huvudmännen ska avgöra hur lärare ska arbeta med betygskatalogen, enligt nytt förslag.
Läsinlärning ”Vi lärare ser tidigt vilka elever som behöver extra hjälp men vägen dit är lång.”
Skolpolitik Utredaren: Skolan har behov av att få mer information än man får idag.
Skolinspektionen Professorn: ”Kritiken kan tolkas som tomma hot.”
Krönika ”Här har vi något vi måste reda ut. Ärendet är akut och kan inte vänta.”
Gif-lista Vi Lärare lyfter några typiska ögonblick från skolans värld – med glimten i ögat.
Vi lärare debatt ”Om vi verkligen vill hjälpa våra elever att lyckas, måste vi börja med att lära dem hur man lär sig.”
Vi lärare debatt ”Administratörers ovilja för pappersarbete ska inte påverka vår yrkesidentitet och våra framtida elevers skolgång”.
Vi lärare debatt ”Skolhistorisk kunskap är inte onyttig lyx – det är avgörande för lärares självförståelse” skriver fem forskare.
Arbetsmiljö Domen om drunkningsolyckan på Tångvallaskolan
Våld i skolan Eleven inte får befinna sig på skolan – samtidigt ska alla barn garanteras skolgång.
Vi lärare debatt ”Saco ska gå sina egna medlemmar ärenden – inte näringslivets”.
Arbetsmiljöarbete Läraren: ”I skolan är det nog bättre att de privata skärmarna är avstängda.”
Vi lärare debatt ”Terminens sista dagar är ett bra tillfälle att låta eleverna reflektera över sitt lärande”
Krönika ”Det strålar en stjärna, nu tändas tusen juleljus och stoffträngseln ligger vit på taken.”
Särskilt stöd Skolinspektionen sågar läsa-skriva-räkna-garantin i ny utvärdering.
Hot och hat ”Skolan håller på att rämna, situationen är akut.”
Arbetsmiljö ”Även när eleverna har låg samtalston så låter det mycket”.
Vi lärare debatt Sverige måste hinna ikapp andra länder som ligger före, skriver läraren Marija Zdjelar.