Lina kämpar för att vägleda tillsammans med rektor och lärare

Den här artikeln publicerades ursprungligen på Skolvärlden

Lina Hading har lösningen på ett stort problem som få vet att de har – men att erbjuda hjälp till kollegor som inte efterfrågat den är en delikat balansgång.
– Ibland vill man bara sitta och slita sig i håret, säger hon.

Lina Hading har en heltidstjänst som syv på Rödebyskolan i Karlskrona och därutöver 20 procent som samordnare för syv i kommunen. I den rollen sitter hon med i regionala syv-rådet och hennes chef för samordnarrollen är även hennes kontakt på förvaltningen. Hon har också varit ordförande för LR:s studentförening det senaste året.

Med väskorna fulla av verktyg för att motivera elever och få dem att förstå syftet med vad de lär sig skolan kastade sig nyutexaminerade studie- och yrkesvägledaren Lina Hading ut i yrkeslivet.

Backad av Skolverkets styrdokument som slår fast att hennes specialkompetens ska genomsyra allt skolarbete systematiskt och kvalitetssäkrat med kontinuerlig utvärdering blev verkligheten något av ett stoppblock.

Kunskapen om syvarnas syfte var ofta lika obefintlig som lärarkollegornas tid till annat än sitt eget jobb. De vackra orden i styrdokumenten till trots skuggas syvarna fortfarande av bilden av den gamla sortens syo-konsulenter.

Lärarnas Riksförbund: Inför maxtak för syv

Hösten 2020 slog Lärarnas Riksförbund larm om studie- och yrkesvägledarnas arbetsbelastning och krävde ett maxtak på 400 elever. LR slog också fast att det skulle behöva utbildas 200 fler syvare per år de närmaste åren för att möta behovet på skolorna. Fler åtgärder som behövs, enligt LR, är bland annat:
  • reglering av lägsta antal timmar studie- och yrkesvägledarutbildningen som respektive elev ska få under sin skoltid med start tidigt i grundskolan.
  • skärpta behörighetskrav för studie- och yrkesvägledare där Skollagen ska kräva SYV-examen för anställning som syv.
  • en tydligare uppföljning av verksamheten från statens sida.
  • en likvärdig studie- och yrkesvägledning i landet som kompenserar för elevers olika bakgrund, förutsättningar och behov.
  • att en SYV-legitimation på sikt ska kunna bli verklighet.