Skolinspektionen ska kontrollera kvalitén under coronakrisen

Skolinspektionen kommer återuppta sina inspektioner efter påsk – men i begränsade former, berättar Helén Ängmo.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Skolinspektionen återupptar sina inspektioner av skolor efter påsk men fysiska besök kommer bara att ske i undantagsfall.
– Vi kommer att göra mer telefonintervjuer och intervjuer via Skype av allt från huvudmän till elever, säger Helén Ängmo, generaldirektör på Skolinspektionen.

https://open.spotify.com/episode/2uFxhRnLiQG09T4JnvJy9i?si=-6hTFafKSVCTLjckZ_raBw


Den stora skillnaden med Skolinspektionens mer digitala inspektioner är att man inte kommer att göra lektionsobservationer.

Helén Ängmo säger att man inte heller kommer att delta i de digitala lektionerna på gymnasierna, åtminstone inte till en början.

– Vi kommer även på gymnasiet göra inspektionerna via telefon och Skype. Men vi kommer att fokusera på att gymnasieskolorna nu jobbar på distans när vi ställer våra frågor. De får berätta hur de säkerställer bästa kvalité i den här situationen, säger hon.

Skolinspektionen kommer inte att bry sig om vilka digitala verktyg som gymnasieskolorna arbetar med utan hur skolorna ser till att kvaliteten upprätthålls. Man vill också veta hur lärarna har fått fram allt underlag de behöver för att kunna betygsätta eleverna.

På grundskolorna kommer Skolinspektionen inte ha samma fokus på distansundervisning utan ställa mer frågor om rektors ledarskap, vilka krisåtgärder man vidtagit, betygsättning och bedömning och hur man säkrar rutiner för trygghet. Hela kvalitetsarbetet går bra att inspektera på distans. Men klassrumsobservationerna uteblir då man normalt tittar på hur strukturerad undervisningen är och hur lärarstödet fungerar. Den delen blir svår att göra utan att vara plats.

– Om det kommer allvarliga signaler om otrygghet för eleverna på någon skola, där det exempelvis är stor frånvaro av personal, så kommer vi att göra undantag och göra platsbesök. Men våra inspektörer ska vara sparsamma med resandet precis som alla andra, säger hon.

Varför begär ni inte tillträde att vara med på skolans digitala plattformar på gymnasierna så ni kan vara med digitalt på gymnasiets lektioner?

– Jag tror att vi skulle ha tekniska begränsningar ifall vi skulle vara med i någon sorts digital miljö för att se att interaktionerna fungerar som vanligt. Jag måste passa lite på frågan eftersom vi håller på att utveckla våra nya metoder, säger hon.

Det finns vissa riskområden vid betygsättningen när det gäller gymnasieskolan som inspektionen kommer att titta extra på. Det handlar bland annat om ifall skolorna hinner få fram ett allsidigt underlag för alla elever och om eleverna får möjlighet att visa vad de kan på olika moment. En annan kritisk punkt kan, enigt henne, vara det arbetsplatsförlagda lärandet inom yrkesutbildningarna. Hon poängterar också att inspektörerna kommer att undersöka om stödet till elever fungerar även när de får digital undervisning.

– Vi kommer fokusera våra inspektioner på de punkter där vi vet att det kan finnas utmaningar och fråga hur man gör, säger hon.

Skolinspektionen kommer alltså att avgränsa sina inspektioner och tittar på det som är möjligt att undersöka. Även vuxenundervisningen, SFI och andra skolformer kan vänta sig att bli granskade.

De kommer också att göra mer riktad tillsyn och granska skolor där de fått signaler om att det finns problem. Det kan handla om skolor där elever kan ha fått kraftigt reducerat stöd eller där undervisningstid begränsats i stor omfattning.

–  Den typen av signaler kommer vi undersöka och ifall skolor har inskränkt både tid, undervisning och stöd så kommer vi att reagera på det, säger Helén Ängmo.

Har ni fått många anmälningar om detta?

– Det har kommit en del coronarelaterat men jag tror också att många föräldrar har mycket kontakter nu med sin skola och rektorn när det finns frågor. Kanske i högre grad än att de anmäler till oss, men vissa signaler har vi fått, säger hon.

Har anmälningarna ökat under den senaste tiden i samband med coronautbrottet?

– Nu har det gått lite för kort tid ännu men inom någon månad kommer vi se om det ökat. Men det kan finnas anledning att tro att det kan komma fler anmälningar nu om det här fortsätter. Om exempelvis skolor begränsar stöd för barn med särskilda behov, som är vana vid att få en viss typ av stöd, så kan det skapa mycket oro hos föräldrar, säger hon.

Förutom inspektioner kommer Skolinspektionen också att arbeta med att försöka kartlägga läget på skolorna och skaffa sig ett bredare underlag för sina framtida granskningar men även för att kunna ge regeringen en aktuell lägesbild. De kommer ringa runt till skolhuvudmän för att se hur de hanterar situationen just nu.

– Vi kommer också fokusera på huvudmän som sedan tidigare har haft brister för där kan det finnas anledning att tro att det är ännu svårare nu än tidigare att upprätthålla ett bra arbete. Det är viktigt för att inte elever med stora behov ska råka ännu värre ut i den här krisen, säger hon.