
Runt 2500 personer slöt upp i manifestationen som avslutades på Mynttorget utan för Riksdagen. Foto: Sven Lindwall
Maria Wimans tal rev ner stora applåder under manifestationen på Mynttorget i Stockholm. Foto: Sven Lindwall
Nedskärningar
Vi Lärares krönikör Maria Wiman var en av avslutningstalarna under lärarprotesterna i Stockholm.
Här är hela talet – ord för ord – som rev ner stora applåder och bifallsrop.
LÄS ÄVEN:
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
Maria Wiman: Det ligger en hisnande urkraft i att kroka arm tillsammans
Tusentals lärare i protest – ”Står inför en katastrof”
”Kära kollegor!
Vi är på knäna. Vi har under så ofattbart lång tid räddat upp och räddat upp. Vi har lappat och lagat. Vi har förtvivlat försökt plåstra om en halspulsåder som blöder.
Det får vara slut på det nu.
Idag har vi samlats för att visa att nog är nog. Det måste bli ett slut på sömnlösa nätter, det måste bli ett slut på att jobba när man är sjuk, att göra vikarieplaneringar på natten, att vikariera på planeringstid.
Det måste bli ett slut på gränser som hela tiden flyttas, på ett mentorsuppdrag som svämmar över och det måste bli ett slut på känslan av att hur mycket man än jobbar räcker man aldrig riktigt till.
Vi är här idag för alla våra kollegor med utmattningssyndrom. Vi är för alla som fått veta att de plötsligt är övertaliga. Och vi är här för alla våra barn.
För alla hemmasittare som inte förmår att ta sig till en skola som gjort dem sjuka.
För alla de 15000 tonåringar som varje år spottas ut från vår obligatoriska grundskola utan behörighet till gymnasiet. Vi är här för alla barn med behov som vi ser men inte hinner möta.
För den satans samvetsstress vi känner när vi maktlöst bevittnar att våra unga mår allt sämre i den skola som de av plikt förväntas gå till varje dag.
Hit men inte längre, kära kollegor. Det räcker nu. Vi kan inte rädda upp mer. Vi kan inte kompensera mer för ett skolsystem som är så i grunden trasigt att det snart är bortom räddning.
Nu får det bära eller brista. Vi kan inte täcka upp för fler tjänster. Vi ska inte pressa våra scheman mer, vi ska sluta tillverka egna läromedel. Vi ska sluta vara administratörer, elevassistenter, skolkuratorer, vaktmästare, föräldrastödjare, rastvakter och skolsköterskor samtidigt.
Runt 2500 personer slöt upp i manifestationen som avslutades på Mynttorget utan för Riksdagen. Foto: Sven Lindwall
Det är slut på det nu.
Vi är inga superhjältar.
Inte Moder Teresa.
Inte Florence Nightingale.
Vi är för tusan lärare. Vi är samhällsbärare. Vi ska undervisa barn.
Jag hoppas att våra beslutsfattare förstår att om vi lärare slutar klippa och klistra,
om vi slutar att vända ut och in på oss själva,
om vi slutar att jobba oss utmattade – då kommer allt att falla.
Då kommer svensk skola att rasa.
Så: låt den i så fall rasa. Vi lärare kan inte göra mer nu. Vi kan inte slå fler knutar på oss själva. Det är slut på att självuppoffrande släcka vilda bränder i sista minuten. Inga fler desperata plåsterlösningar på gigantiska systemfel. Vi orkar inte mer. Vi ställer inte upp. Nu låter vi det brinna.
Det går inte att effektivisera bort våra barns behov av trygghet och utbildning.
Och den meningen är så viktig att jag upprepar den igen: Det går inte att effektivisera bort våra barns behov av trygghet och utbildning.
Det räcker nu. Att spara ännu mer på skolan är inte värdigt vårt yrke. Våra barn förtjänar bättre. Vi förtjänar bättre.
Om våra politiker inte förstår vikten av att satsa på skolan – låt oss handfast visa dem. Låt oss tillsammans sluta med att upprätthålla fasaden. Låt skolan i så fall rämna.”
Sveriges Lärare protesterar mot att kommunen gjort nedskärningar i skolan på 200 miljoner kronor från 2017 till 2021 – och att det i budgeten för 2023 ska sparas ytterligare 46,4 miljoner kronor.
Dessutom ser Sveriges Lärare att budgeten för 2024 kommer bli ett stålbad för skolan och kräver att Örebro kommun:
LÄS ÄVEN:
”Det dyraste ett land kan göra är att spara på sin skola”
12 miljarder saknas – därför protesterar lärarna idag
Lärarna i stor enkät: Så slår sparkraven mot oss i skolan
Budgetkaoset bubblar över skolorna – här bantas det
Lärare hotas av uppsägning efter sparkraven
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Krönika ”Nu kavlar vi upp ärmarna, biter ihop käkarna och ber en stilla bön att vi ska räcka ett år till.”
Arbetsmiljö På måndag kommer eleverna – och förhoppningsvis även lärarnas scheman.
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Arbetsmiljö Paul Carlbark tillbaka i klassrummet – släpper bok om maktmissbruk i skolan.
Lön & avtal Nya unika siffror: ”En skillnad på över 1 100 kronor i månaden går inte att acceptera”.
Hoten mot lärarna Ett halvår efter skolattacken i Örebro – så har Sveriges Lärare jobbat.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik ”Styrkan finns i kombinationen mellan tydlig lärarledd undervisning och socialt, likvärdigt lärande”, skriver Johanna Lüddeckens.
Skolbudget Donation på 20 miljoner till skola – kommun ber om fallfrukt till eleverna.
Replik ”Lärare ska inte ha något som helst utrymme att använda ineffektiva och dåliga undervisningsmetoder”, skriver Linnea Lindquist.
Skolpolitik Elever med problematisk skolfrånvaro kan omfattas av nya närvarokraven.
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk