Vänder upp och ner på gamla strukturer

Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Social learning var året buzzword på mässan Edtech Sweden.

Det är inte konstigt att debatten blivit polariserad när det gäller digitaliseringen i skolan, tycker Ulf Skarin:

– Jag tror alltid den blir det när en radikal förändring sker. Men oavsett vad man tycker så har en maktförskjutning skett i riktning ner mot den enskilda individen.

<strong>The Dig, 80 x 70 cm, 2014. ©Kristoffer Zetterstrand.

Ulf Skarin är ekonomijournalist, som bland annat varit chefredaktör för Veckans Affärer. För fem år sedan var han en av grundarna till Edtech Sweden, en årlig mässa, som i dag är såld till Stockholmsmässan.

– Det har hänt otroligt mycket på bara de här fem åren. Det är en helt ny bransch som skapats med över 100 startups bara här i Sverige och många investerare.

I slutet av oktober hölls årets upplaga av mässan. Från starten riktade man sig till vuxenutbildning av olika slag, inklusive högskola och universitet. I år var hela skolan i fokus för första gån­gen.

– Det händer så mycket. Utbildning har gammalmodiga strukturer kring hur saker ska göras och med ett upp­ifrån och ner-perspektiv. Den snabba teknikutvecklingen bryter ner dessa gamla hierarkiska system. Det blir alltmer upp till den enskilda individen att söka kunskap.

Han tar som exempel att söka på Youtube efter instruktionsfilmer.

Sverige tvåa i världen

Sverige har utsetts till världens främsta edtech-hub, utvecklingskluster för startupföretag som skapar digitala utbildningsverktyg. När det gäller antalet startups är Sverige tvåa i världen per capita, efter Silicon Valley.

– Årets buzzword på mässan kan man säga var just social learning, att lära sig genom att se hur andra gör och att dela med sig av sin egen kunskap.

Hur ser du på frågorna kring källkritik på nätet?

– Detta har många aspekter men det är alltid så att när gamla monopol rasar blir det utmanande för dem som haft makt. Det skapar mycket rädslor. Men visst kan jag i viss mån förstå rädslor när det gäller barn och källkritik. Men när det gäller oss vuxna vet vi ändå för det mesta vad som är sant och riktigt.

Han menar att förändringen vi befinner oss i mycket handlar om en inställning, ett mindset. Och att förändringen är en följd av att skola och universitet misslyckats när det gäller resultaten av inlärningen.

– Ett annat ämne på mässan i år var hur vi kan göra utbildningen underhållande på ett bra sätt. Det finns mycket här att lära från spelindustrin. Kanske katederundervisningen inte är den enda lösningen.

Skolan kan också bli mer effektiv genom digitaliseringen, exempelvis när det gäller administration, menar Ulf Skarin.

– Utbildning är en bransch som and­ra branscher. Det är hela havets stormar först när något nytt kommer. Det är klart att det finns mycket dåligt i starten men det finns också mycket som är riktigt bra. Men klart det skapar förvirring. Den gamla strukturen håller på att rasera, säger han.