Läraren Erik Johansson tecknar sin skolvardag

Premiär i Läraren för serietecknaren Erik Johansson .
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Läraren Erik Johansson tecknar seriestrippar för att ”pysa ut” lite frustration när det blir för mycket som surrar runt i huvudet. Händelserna, som är lite tillskruvade, hämtar han från sin skolvardag. Nu gör han premiär i Läraren.

Ny tecknad serie om corona i skolan – läs här!

I vanliga fall nålar Erik Johansson upp en kopia av sin nytecknade serie på anslagstavlan i personalrummet på Bergagårdsskolan, som ligger på skärgårdsön Hönö i Öckerö kommun. Nu kommer fler lärare att få ta del av Erik Johanssons ironiska humorserier här i Läraren.

– Man behöver ibland få garva lite tillsammans när det känns lite tufft. Även om jag skruvat till situationerna rejält så känner mina kollegor igen sig och det känns skönt att ventilera saker som vi upplevt illsammans, säger han.

Hobbykonstnär och uppfinnare

Erik Johansson är 48 år och har varit 1–7 lärare i över 20 år. Tecknat har han gjort sedan barnsben. Han beskriver sig som en fantasifull hobbykonstnär med en lite naivistisk stil med mycket detaljer i sina bilder. Erik Johansson är också besjälad av att uppfinna saker och programmera robotar. Hans programmerande och tecknande korsbefruktar ofta varandra när han undervisar.

Erik Johansson bygger även robotar Foto: Privat

På fritiden ritar han inte bara serier utan större tavlor med bland annat rymdskepp i genomskärning fyllda av spännande händelser. De har blivit något av hans signum. Han har ställt ut sina tavlor vid några tillfällen på utställningen Konstvågen i kommunen och har även gjort illustrationer till en del tidningar.
– Jag har alltid varit fascinerad av fysik och universum. De flesta barn ritar men jag har aldrig slutat. Jag har tittat på mina teckningar från när jag var barn och de ser i princip likadana ut om än lite bättre tekniskt, säger han och ler.

Blev varken stridspilot eller polis

Egentligen ville Erik bli stridspilot för att få flyga ”fort och galet” men så blev det inte. Han genomförde samtliga inträdesprov till polisutbildningen men i sluttestet tyckte psykologen att han inte var riktigt mogen ännu. ”Kom igen om några år” löd rådet. Efter det kände han sig lite vilsen. När Eriks syster, som gick på lärarutbildningen, talade varmt om den började han tänka på om det kunde vara något för honom.

– Jag hade aldrig ens funderat på att bli lärare eftersom jag inte gillade skolan. Jag förstod inte meningen med vad vi gjorde där utan föredrog att spela fotboll. De flesta lärare från min skolgång mindes jag som tråkiga, säger Erik Johansson.

Men det fanns ett undantag - NO-lärare Arne Johansson - på högstadiet i Karlstad.

– Arne tyckte om sina ämnen och hade sån lust när han förklarade och kunde göra det på många olika sätt. Hans lektioner gillade jag, säger han.
Erik Johansson säger att vissa av Arnes praktiska exempel hade varit otänkbara i dagens skola och redan då var de nog lite utanför boxen. Men Arnes undervisning satte igång Eriks tankar. Ett något extremt exempel som Erik aldrig glömmer var när Arne frågade om någon elev i klassen rökte:

– En tjej räckte upp handen och fick sätta sig i katedern. Där satt hon sedan och rökte medan Arne bland annat mätte blodtrycket. Med experimentet ville han visa hur rökningen påverkade oss och hur skadlig den var för våra kroppar - och det förstod vi alla efter det experimentet, säger han och skrattar.

Mer ljus än mörker

När Erik Johansson var i 20-årsåldern beslöt han sig för att testa och sökte in på lärarutbildningen i Uppsala.

– Första året tyckte jag att det var jätteflummigt. Jag hade legat i lumpen och var van vid hårda tag och struktur, men efter ett tag föll allt på plats. Det kändes perfekt. Det här var ett yrke där jag fick använda min kreativitet och träffa massor av människor, säger han.

Och när Erik gifte sig några år senare så konstaterade hans morbror Gunnar, som också är lärare:

– Du ville bli stridspilot men valde något som är ännu svårare.
Att läraryrket kan vara tufft kan Erik Johansson hålla med om och hans teckningar visar ofta en smått absurd lärarvardag, som kan kännas väldigt mörk. Ändå älskar han sitt arbete. Trots att han varit lärare i över 20 år så är han fascinerad över hur olika vi alla tänker och lär oss. Erik Johansson gör vad han kan för att variera och anpassa sin undervisning i matematik, NO, teknik och programmering för att det ska fungera för olika elever. Däremot har han bestämt sig för att inte skriva ned och utlova anpassningar till elever och deras föräldrar som han inte kan uppfylla. Där tycker han att lärare måste bli tydligare och våga skicka problemet uppåt om man inte får förutsättningar att lösa anpassningarna för eleverna.

– Jag ser oftast vad ett barn behöver men har inte alltid fått förutsättningarna att lösa anpassningarna. Visst har jag haft stunder då jag har vacklat och känt att skolan är ett sjunkande skepp som jag velat hoppa av. Det är en stor utmaning att undervisa i skolan. Eleverna har ofta en väldigt rolig fritid utanför klassrummet. Som lärare konkurrerar vi med medier och trender som eleverna matas med på fritiden, men ingenting blir bättre för att jag hoppar av. Att vara lärare innebär för mig mer ljus än mörker så jag kommer inte ge upp. Däremot kommer jag att fortsätta teckna vardagen i skolan och just nu har jag huvudet fullt av uppslag, säger Erik Johansson.

Ny tecknad serie om corona i skolan

Erik Johansson självporträtt.

Fakta: Erik Johansson

Namn: Erik Johansson
Arbete: Lärare 1–7 i matematik, NO och teknik samt programmering. Jobbar på Bergagårdsskolan på Hönö i Öckerö kommun.
Bor: I ett hus på skärgårdsön Öckerö 2,5 mil nordväst om Göteborg
Familj: Fru, fyra barn 8, 9, 13 och 16 år, hund, höns och karpfiskar i en damm.
Intressen: Tecknar i tusch och målar i akryl. Uppfinner gärna saker och tycker om att lösa kluriga problem och programmera robotar.