Peter Bragner, Stockholms stads grundskoledirektör.
Till startsidan
”Det vore uppseendeväckande om kommunen inte avskedar honom”, säger Nils Funcke, yttrandefrihetsexpert, om den dömde rektorn på Engelbrektsskolan.
Arbetsmiljö
Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
– Att inte göra det sänder signalen till alla anställda att arbetsgivaren inte tar grundlagsskyddade rättigheter på allvar, säger Nils Funcke, yttrandefrihetsexpert.
Efter den fällande domen i yttrandefrihetsmålet mot rektorn Tomas Hultqvist på Engelbrektsskolan i Stockholm kommer nu krav på hans avgång.
Sveriges Lärares huvudskyddsombud Simon Sandström har återkommande argumenterat för att rektorn skulle stängas av från sin tjänst eller omplaceras under utredningarna om misstänkta brott. Efter domen upprepar han sitt krav.
– Man kan inte tulla på yttrandefriheten. Den är ett grundfundament i demokratin. Jag har under hela processen varit varit tydlig med det varit anmärkningsvärt att han inte tagits ur tjänst. Jag tycker inte att han kan vara kvar.
Efter att ha läst förundersökningen och domen reagerar yttrandefrihetsexperten Nils Funcke starkt på att rektorn fortfarande är i tjänst.
– Det vore uppseendeväckande om kommunen inte avskedar honom. Att inte göra det sänder signalen till alla anställda att man inte tar grundlagsskyddade rättigheter på allvar.
Och enligt Nils Funcke räcker det inte med att omplacera rektorn i väntan på att han ska gå i pension.
– Ett tydligt avsked och inte bara att man låter honom gå i pension kan tyckas hårt men är nödvändigt för att upprätthålla respekten för meddelarfriheten, säger Nils Funcke.
Vårdnadshavare från Engelbrektsskolan har återkommande uppvaktat rektorns arbetsgivare Stockholms stad med krav att han tas ur tjänst.
– Trots att rektorn förklarats skyldig till brott mot arbetsmiljölagen, förtroendemannalagen och yttrandefrihetsgrundlagen kvarstår han i tjänst. Genom att acceptera ett ledarskap som motverkar utveckling av undervisningen och elevernas lärande, sviker huvudmannen sitt ansvar för skolans grundläggande uppdrag, skriver Anna Malmqvist, vårdnadshavare och initiativperson.
Peter Bragner, Stockholms stads grundskoledirektör.
Vi Lärare har upprepade gånger sökt rektorns chef, Stockholms stads grundskoledirektör, Peter Bragner, för att få klarhet i hur arbetsgivaren resonerar när de låter Tomas Hultqvist jobba kvar trots polisutredningar, åtal och fällande dom.
Här är frågorna Vi Lärare vill ställa:
Peter Bragner har inte svarat på Vi Lärares frågor men skriver på sms:
– Det enda jag kan säga idag är att jag ser allvarligt på det [sic] hänt och att frågan är prioriterad och under hantering.
Tomas Hultqvist har ingen kommentar till avgångskraven utan hänvisar till ett tidigare uttalande han gjort på plattformen Infomentor:
”Jag kommer nu att gå igenom domen från Tingsrätten med min advokat. Den rättsliga processen pågår dock då domen kan komma att överklagas till Hovrätten, så det dröjer ytterligare en tid till dess den har vunnit laga kraft.”
LÄS MER:
Rektorn fälld i tingsrätten för brott mot grundlagen
Rättegången mot rektorn: ”Han luskade 4–5 gånger”
Experten: Frågorna din rektor inte får ställa
Rektorn åtalas för brott – riskerar fängelse
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Krönika ”Man ska nog följa pengarna för att förstå varför vi har det här systemet.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.