
Laura läser boken om björnen Mur för Edith.
Likvärdighet Laura Paasio pendlar mellan förskolor över hela Göteborg – som ambulerande finsktalande förskollärare. Uppdraget: att ge barn lagstadgat språkstöd.
Buss 17 stannar på hållplatsen i Björkekärr. Laura Paasio klämmer sig ut i strömmen av passagerare med ryggsäcken i ena handen och gitarren över axeln. På Studiegångens förskola väntar Amy Vitikka, 4,5 år. När dörren öppnas studsar hon fram och drar ivrigt i tröjan.
– Jag har Mumin på mig! Och i går ramlade jag. Så nu har jag Muminplåster, säger hon och pekar på knäna.
– Åh, så fint, säger Laura Paasio och böjer sig fram och visar Lilla My som dinglar i örsnibben.
Laura Paasio och Amy Vitikka leker med en skärm.
Det är dags för veckans finskatimme. Dagens första aktivitet är programmering. Laura Paasio plockar upp en robot ur ryggsäcken.
– No niin, så där! Tryck på den gröna knappen. Just det, vihreä. Räkna hur många steg robotti ska ta för att nå målet.
– Ett, två, tre, börjar Amy Vitikka.
Laura Paasio stämmer snabbt in.
– Yksi, kaksi, kolme …
Den lilla skjutsen är allt som krävs.
– Neljä, viisi, kuusi, fortsätter Amy Vitikka.
Göteborg ingår i finskt förvaltningsområde. Det betyder att Sverigefinnar har lagstadgade språkliga rättigheter. Staden är skyldig att ge minoritetsspråket förstärkt skydd och stöd. Det berör förskolan. Vårdnadshavare kan kräva att hela eller en väsentlig del av utbildningen är på finska.
Vårvintern 2018 satt Laura Paasio på ett möte med förskoleförvaltningens tvåspråkiga nätverksgrupp. Förvaltningsområdet hade fått statliga pengar för att anställa en finsktalande ambulerande förskollärare i ett halvår. Men var skulle man hitta en sådan?
– Här, sa jag. Då hade jag arbetat inom förskolan i 28 år.
Tjänsten blev ordinarie 2019. På en heltid hinner hon besöka barn på ett 20-tal förskolor i veckan. Arbetsplatserna finns över hela staden.
– Det är underbart! Jag trivs med att röra på mig och lägger upp mina dagar själv. Det är en frihet.
Saknar du inte kollegor?
– Äh, trams!
Hon exploderar i ett skratt och blir lika snabbt allvarlig igen.
– Jag träffar ju en massa olika kolleger varje dag och har god kontakt med förskolepersonalen. Många är intresserade av rollen och när förskollärare och barnskötare ser att barnen har roligt blir de nöjda.
Många undrar när hon har rast. Laura Paasio skrattar igen.
– Jag hade faktiskt rast för två år sedan! Ett barn blev sjukt under dagen och personalen glömde ringa. Då satt jag en stund i personalrummet. Men sånt behöver jag inte. Rasten är när jag förflyttar mig. På förskolan vill jag vara 100 procent med barnen.
Barn som får språkstöd i förvaltningsområden måste inte kunna språket alls. Vissa talar flytande, andra behärskar enkla ord och fraser. Undervisning i minoritetsspråk har stor betydelse oavsett kunskapsnivå. Det säger Boglárka Straszer. Hon är docent i svenska som andraspråk vid Högskolan Dalarna och intresserar sig forskningsmässigt för bland annat flerspråkighet och utbildningsfrågor.
– Formell undervisning och stöd förstärker och bekräftar barnen. Ju tidigare exponering, desto bättre grund för språkkunskap och identitetsutveckling. Om barnen ser att det omgivande samhället uppskattar språkkunskaper ser de också ett värde i att lära sig och använda finska.
Hur mycket tid är lagom?
– Det finns inget recept. En timme i veckan är bättre än inget, men det är bara bra om man kan ge så mycket stöd som möjligt. Språket blir aldrig slitet av att användas. Tvärtom.
Undervisningen kan se olika ut. Viktigast är att barnen får stöd regelbundet. Utvecklingen riskerar att hämmas om finskan enbart används hemma. Det blir lätt ett vardagsspråk med begränsat ordförråd.
– En modersmålspedagog som medvetet jobbar med ämnesspecifika ord blir också betydelsefull för barnen senare. I skolåldern kan de koppla ihop ny kunskap med ord från modersmålslektionerna.
Ett öppet och tillåtande klimat där barn får använda sitt språk ger positiva effekter i form av trygga och välmående individer, enligt Boglárka Straszer. Därför är det viktigt att hela förskolans personalgrupp har en språklig medvetenhet.
– En interkulturell pedagogik är att föredra, exempelvis med transspråkande där man använder barnens flerspråkighet som en resurs.
Språkstöd har även känslomässiga aspekter. Det visar hennes forskning om andra generationers ungrare i Sverige och Finland.
– Många som inte fått med sig språket under uppväxten är ledsna och saknar en del av sin identitet. De som däremot lärt sig ungerska känner sig berikade. De kan plocka russinen ur bullen och välja när de vill använda språket.
Laura Paasio har hunnit med ett bussbyte och en kort promenad till Hisingen. Nu ljuder välbekanta toner på förskolan Götaverksgatan 22 när hon och Edith Eickel sjunger i kapp på avdelningen Bläckfisken. Peppi Pitkätossu är den finska versionen av Pippi Långstrump och har lika många trallvänliga tjolahopp, tjolahej.
Laura läser boken om björnen Mur för Edith.
Laura Paasio lägger ifrån sig gitarren.
– Ska vi spela Memory, frågar hon på finska.
– Ja! Förra gången vann barnen. Fast vi fuskade, svarar femåringen på samma språk.
Nu gäller att få flest bildpar. De två första korten visar finska flaggan och en bastu. Edith Eickel vänder eftertänksamt ner dem och ser hur Laura Paasio får upp ett annat kort med flaggan, och en med karelska piroger.
Språkstödet går ut på att barnen lär sig mer finska, men också att de utvecklar en kulturell identitet. Nu ser Laura Paasio en chans att stämma av om Edith Eickel känner till den traditionella risgrynsgrötsfyllda pirogen.
– Tycker du om karjalanpiirakka?
Svaret blir en snabb nick. Fokus är på viktigare saker.
– Nu vet jag var flaggorna är, säger Edith Eickel och vänder snabbt upp sitt första par.
Att träffa barnen är en del av Laura Paasios uppdrag. En annan är att uppmuntra fler att använda finska på förskolorna. I Göteborg finns en hel del finsktalande förskollärare och barnskötare. Och barn.
– Jag har köpt in böcker, spel, robotar och annat till förskolor. Många tycker att det är kul och säger att de pratar mer finska med barnen. Det är roligt att vara en inspirationskälla!
Enligt språklagen ska Sveriges fem nationella minoritetsspråk, finska, jiddisch, meänkieli, romani och samiska, skyddas och främjas. Barn som tillhör en nationell minoritet har rätt till modersmålsundervisning. De behöver inte kunna språket eller tala det hemma.
I förvaltningsområden har finska, samiska och meänkieli förstärkt skydd. Det betyder till exempel att kommuner ska erbjuda barnomsorg helt eller till en väsentlig del på minoritetsspråk. I dag ingår 66 kommuner i finskt förvaltningsområde, 25 i samiskt och 10 i meänkieli.
LÄS ÄVEN
Årets UBB-vinnare – Eva ger nytt liv åt gamla regellekar
Förskoleupproret: ”Här är våra krav på nya covid-riktlinjer”
Vikten av gemenskap i arbetslaget
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.