
Laura läser boken om björnen Mur för Edith.
Likvärdighet Laura Paasio pendlar mellan förskolor över hela Göteborg – som ambulerande finsktalande förskollärare. Uppdraget: att ge barn lagstadgat språkstöd.
Buss 17 stannar på hållplatsen i Björkekärr. Laura Paasio klämmer sig ut i strömmen av passagerare med ryggsäcken i ena handen och gitarren över axeln. På Studiegångens förskola väntar Amy Vitikka, 4,5 år. När dörren öppnas studsar hon fram och drar ivrigt i tröjan.
– Jag har Mumin på mig! Och i går ramlade jag. Så nu har jag Muminplåster, säger hon och pekar på knäna.
– Åh, så fint, säger Laura Paasio och böjer sig fram och visar Lilla My som dinglar i örsnibben.
Laura Paasio och Amy Vitikka leker med en skärm.
Det är dags för veckans finskatimme. Dagens första aktivitet är programmering. Laura Paasio plockar upp en robot ur ryggsäcken.
– No niin, så där! Tryck på den gröna knappen. Just det, vihreä. Räkna hur många steg robotti ska ta för att nå målet.
– Ett, två, tre, börjar Amy Vitikka.
Laura Paasio stämmer snabbt in.
– Yksi, kaksi, kolme …
Den lilla skjutsen är allt som krävs.
– Neljä, viisi, kuusi, fortsätter Amy Vitikka.
Göteborg ingår i finskt förvaltningsområde. Det betyder att Sverigefinnar har lagstadgade språkliga rättigheter. Staden är skyldig att ge minoritetsspråket förstärkt skydd och stöd. Det berör förskolan. Vårdnadshavare kan kräva att hela eller en väsentlig del av utbildningen är på finska.
Vårvintern 2018 satt Laura Paasio på ett möte med förskoleförvaltningens tvåspråkiga nätverksgrupp. Förvaltningsområdet hade fått statliga pengar för att anställa en finsktalande ambulerande förskollärare i ett halvår. Men var skulle man hitta en sådan?
– Här, sa jag. Då hade jag arbetat inom förskolan i 28 år.
Tjänsten blev ordinarie 2019. På en heltid hinner hon besöka barn på ett 20-tal förskolor i veckan. Arbetsplatserna finns över hela staden.
– Det är underbart! Jag trivs med att röra på mig och lägger upp mina dagar själv. Det är en frihet.
Saknar du inte kollegor?
– Äh, trams!
Hon exploderar i ett skratt och blir lika snabbt allvarlig igen.
– Jag träffar ju en massa olika kolleger varje dag och har god kontakt med förskolepersonalen. Många är intresserade av rollen och när förskollärare och barnskötare ser att barnen har roligt blir de nöjda.
Många undrar när hon har rast. Laura Paasio skrattar igen.
– Jag hade faktiskt rast för två år sedan! Ett barn blev sjukt under dagen och personalen glömde ringa. Då satt jag en stund i personalrummet. Men sånt behöver jag inte. Rasten är när jag förflyttar mig. På förskolan vill jag vara 100 procent med barnen.
Barn som får språkstöd i förvaltningsområden måste inte kunna språket alls. Vissa talar flytande, andra behärskar enkla ord och fraser. Undervisning i minoritetsspråk har stor betydelse oavsett kunskapsnivå. Det säger Boglárka Straszer. Hon är docent i svenska som andraspråk vid Högskolan Dalarna och intresserar sig forskningsmässigt för bland annat flerspråkighet och utbildningsfrågor.
– Formell undervisning och stöd förstärker och bekräftar barnen. Ju tidigare exponering, desto bättre grund för språkkunskap och identitetsutveckling. Om barnen ser att det omgivande samhället uppskattar språkkunskaper ser de också ett värde i att lära sig och använda finska.
Hur mycket tid är lagom?
– Det finns inget recept. En timme i veckan är bättre än inget, men det är bara bra om man kan ge så mycket stöd som möjligt. Språket blir aldrig slitet av att användas. Tvärtom.
Undervisningen kan se olika ut. Viktigast är att barnen får stöd regelbundet. Utvecklingen riskerar att hämmas om finskan enbart används hemma. Det blir lätt ett vardagsspråk med begränsat ordförråd.
– En modersmålspedagog som medvetet jobbar med ämnesspecifika ord blir också betydelsefull för barnen senare. I skolåldern kan de koppla ihop ny kunskap med ord från modersmålslektionerna.
Ett öppet och tillåtande klimat där barn får använda sitt språk ger positiva effekter i form av trygga och välmående individer, enligt Boglárka Straszer. Därför är det viktigt att hela förskolans personalgrupp har en språklig medvetenhet.
– En interkulturell pedagogik är att föredra, exempelvis med transspråkande där man använder barnens flerspråkighet som en resurs.
Språkstöd har även känslomässiga aspekter. Det visar hennes forskning om andra generationers ungrare i Sverige och Finland.
– Många som inte fått med sig språket under uppväxten är ledsna och saknar en del av sin identitet. De som däremot lärt sig ungerska känner sig berikade. De kan plocka russinen ur bullen och välja när de vill använda språket.
Laura Paasio har hunnit med ett bussbyte och en kort promenad till Hisingen. Nu ljuder välbekanta toner på förskolan Götaverksgatan 22 när hon och Edith Eickel sjunger i kapp på avdelningen Bläckfisken. Peppi Pitkätossu är den finska versionen av Pippi Långstrump och har lika många trallvänliga tjolahopp, tjolahej.
Laura läser boken om björnen Mur för Edith.
Laura Paasio lägger ifrån sig gitarren.
– Ska vi spela Memory, frågar hon på finska.
– Ja! Förra gången vann barnen. Fast vi fuskade, svarar femåringen på samma språk.
Nu gäller att få flest bildpar. De två första korten visar finska flaggan och en bastu. Edith Eickel vänder eftertänksamt ner dem och ser hur Laura Paasio får upp ett annat kort med flaggan, och en med karelska piroger.
Språkstödet går ut på att barnen lär sig mer finska, men också att de utvecklar en kulturell identitet. Nu ser Laura Paasio en chans att stämma av om Edith Eickel känner till den traditionella risgrynsgrötsfyllda pirogen.
– Tycker du om karjalanpiirakka?
Svaret blir en snabb nick. Fokus är på viktigare saker.
– Nu vet jag var flaggorna är, säger Edith Eickel och vänder snabbt upp sitt första par.
Att träffa barnen är en del av Laura Paasios uppdrag. En annan är att uppmuntra fler att använda finska på förskolorna. I Göteborg finns en hel del finsktalande förskollärare och barnskötare. Och barn.
– Jag har köpt in böcker, spel, robotar och annat till förskolor. Många tycker att det är kul och säger att de pratar mer finska med barnen. Det är roligt att vara en inspirationskälla!
Enligt språklagen ska Sveriges fem nationella minoritetsspråk, finska, jiddisch, meänkieli, romani och samiska, skyddas och främjas. Barn som tillhör en nationell minoritet har rätt till modersmålsundervisning. De behöver inte kunna språket eller tala det hemma.
I förvaltningsområden har finska, samiska och meänkieli förstärkt skydd. Det betyder till exempel att kommuner ska erbjuda barnomsorg helt eller till en väsentlig del på minoritetsspråk. I dag ingår 66 kommuner i finskt förvaltningsområde, 25 i samiskt och 10 i meänkieli.
LÄS ÄVEN
Årets UBB-vinnare – Eva ger nytt liv åt gamla regellekar
Förskoleupproret: ”Här är våra krav på nya covid-riktlinjer”
Vikten av gemenskap i arbetslaget
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.
Undervisning Vad är roligast att undervisa om i förskolan – och svårast? Vi bad tre förskollärare svara.
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Arbetsmiljö Den destruktiva arbetsmiljön i förskolan ledde till att Elin Olausson sa upp sig. Nu vill hon bryta tystnadkulturen.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.