Vikten av gemenskap i arbetslaget

Foto: Kent Eng
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

Stigens friskola i Färgelanda präglas av gemenskap och att man stöttar varandra. Möt ett arbetslag på förskoleavdelningen Fantasiresan som jobbat länge ihop.

Hur har ni det på Fantasiresan, Ida Andersson? 

–  Vi tillhör en mysig liten friskola som ligger i Stigen i Färgelanda kommun i Dalsland och har nära till badplats, skog och den stora skolgården. Allt på gångavstånd även för en ettåring. Vi har en åldersblandad 1–5-avdelning med 18 barn och vi är tre pedagoger, två är förskollärare och själv är jag socialpedagog som nu utbildar mig till Montessoripedagog. Vi är en glad arbetsgrupp som älskar att hitta på roliga saker med vår barngrupp.

Hur ser era dagar ut? 

– Vi är mycket ute i skog och mark, och satsar en hel del på språk och motorik. Vi brinner för att skapa en lärorik, spännande och stimulerande fysisk miljö. Vi arbetar också mycket med tillgänglighet så att hela barn-gruppen får möjlighet till lärsituationer i sin vardag, där både små och stora barn utmanas och känner sig delaktiga. Vi lägger mycket tid och resurser på att ändra om och fixa med både material och fysisk miljö för att följa årstidernas växlingar och aktuellt tema.

Hur fungerar ert samarbete? 

– Vi känner varandra väl både privat och på jobbet, alla tre har varit med nästan sedan skolan startade 2011. Vi har samma värderingar och barnsyn och fokuserar på samma saker. Vi är samspelta, helt enkelt! Både jag och Nina har under var sin kort period prövat lyckan på annat håll, men vi fick ren och skär hemlängtan så vi kom tillbaka igen, vilket Emelie blev väldigt glad över. Det är en styrka att vi är så väl synkade och vet var vi har varandra, man är alltid villig att prova nya idéer som kollegor kommer med.

Vad betyder det att ni alla tre är utbildade? 

– Vi tror definitivt att det ger en ökad medvetenhet om vad jobbet innebär, att vi läser mycket, uppdaterar oss och delar artiklar som vi tycker är intressanta. Utbildning är inte allt men man har mer med sig, och vi har alla aktivt valt yrket och inte bara råkat hamna här. Det finns ett intresse och ett engagemang, vilket gör skillnad för verksamheten. Vi tror att det påverkar barngruppen positivt att vårt samarbete flyter på smidigt, det skapar harmoni i verksamheten.

Stigens tips för bra samarbete

  1. Tillvarata allas kompetenser. Till exempel om någon tycker att det är kul att dokumentera kan hen göra det. Allt behöver inte delas upp millimetervis. 
  2. Var öppna, lita på varandra och på varandras omdöme. Då behöver inte varje ny idé diskuteras så mycket. Visa tillit och stötta varandra. 
  3. Arbetsglädje! Ha kul med varandra och barnen, våga skoja till det lite. Barnen behöver se att vi är människor med många känslor också. 
  4. Våga erkänna att det är ett tufft jobb. Utifrån ser man kanske bara myset ihop med barnen, men när man jobbar inom förskolan är det ju mycket som kan hända och många livsöden man ställs inför. 

 

LÄS ÄVEN

Nya böcker! Följ med på fantasyäventyr

Stort speltest – förskolor provspelar årets nyheter

Här får barnen en egen dramatisk julkalender

Lyssna på Förskolan här!