Viktiga faktorn för att nå målen: ”Skolmiljö måste få kosta”

Elever som målar och en bild på läraren Gunilla Davéus
Foto: Privat/AdobeStock

Gunilla Davéus är trött på att skolmiljön inte får kosta.

Läraren Gunilla Mejrud Davéus skriver om den eftersatta undervisningsmiljön i skolan.
”Ansvaret faller på mig och min plånbok”.

“En gulnad tidning från ett utedass räcker för att lära barn att läsa om du är tillräckligt engagerad.” sa min pappa till mig när jag gick min lärarutbildning. Förvisso sant men …

Ett sommarlov ger alltid upphov till förändringar. Jag tvingades i juni att montera ner mitt klassrum vilket fick mig att igen reflektera över vad den fysiska miljön betyder för klassrumsklimat och inlärning.

Hur skapar vi ordning och reda?

Vad behövs egentligen för att välkomna eleverna i augusti? Hur behöver den fysiska miljön i skolan förändras för att åstadkomma den så hett eftertraktade ordning och redan och maximala möjligheten till inlärning?

Vi vill ha arbetsro och elever som är rädda om sin skolmiljö, som trivs och har god måluppfyllelse.

Fundera på hur du själv fungerar. De flesta av oss är väl fostrade så att man alltid är rädd om andras egendom. Handen på hjärtat vad händer med dig när du kommer in i ett välstädat estetiskt samstämt och ändamålsenligt möblerat rum jämfört med när rummet är ostädat, slitet och ingenting stämmer i färg och form?

Den fysiska skolmiljön måste få kosta

Om det dessutom är ickefunktionellt….

Just så, som det sistnämnda, ser vardagen ut för väldigt många lärare och elever. Slitna möbler, icke-funktionella skrivbord, olika design, smutsiga gardiner och gardinstänger på väg ner.

Ansvaret faller på läraren

Listan kan göras lång och ska den fysiskt tilltalande och funktionella miljön infinna sig hänger det ofta på mig som pedagog. Mitt engagemang och min plånbok.

Under mina 50 år i skolan har jag tvättat gardiner och städat, skruvat och spikat, köpt krukor och växter, pennburkar och snittblommor… bidragit med möbler och stått ut med fula slitna hopplock av bord och förvaringslådor. En väl genomtänkt och funktionell miljö sparar energi hos både pedagoger och elever.

En god undervisningsplanering och en skicklig pedagog är självklart det viktigaste men den fysiska miljön i skolan måste få kosta, uppdateras och hållas efter för att lärare och elever ska få de bästa förutsättningarna för att trivas, utvecklas och nå målen.

Gunilla Mejrud Davéus, förstelärare, Åkersberga

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

LÄS ÄVEN:

Ny rapport: Värsta nedskärningarna på 30 år

Wiman: Jag vill slå ett slag för surrande klassrum