Musikläraren: "Kommer att fortsätta med nationalsången"

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Nationalsången och de nya kursplanerna har tagit skoldebatten ända upp på partiledarnivå. Men vad säger egentligen de som ska jobba med det dagligen?
Lärarnas tidning har frågat musiklärarna själva.

Nationalsången som begrepp är borta i den nya kursplanen för lågstadiet. Går förslagen igenom blir det i stället upp till lärarna om de vill ta med den i undervisningen. Något som Klara Svensson kommer att ta.

– Jag kommer att fortsätta ha med den i undervisningen så länge vi väljer att sjunga den på skolavslutningen. Här sjunger vi två verser av nationalsången på skolavslutningen men eleverna får höra alla verser när vi övar på lektionen. Jag brukar även spela upp alla elevers nationalsånger så de får höra flera, säger hon.

Klara Svensson är musiklärare i årskurs 1-5. Hon har jobbat och vikarierat på totalt fem olika skolor i Linköping. Det har varierat hur man valt att använda sig av nationalsången och psalmer på skolorna i kommunen. På bara två av skolorna har man sjungit nationalsången. Däremot har det varit vanligt att sjunga psalmer på de andra skolorna utan större eftertanke. Klara Svenssons egen farmor och farfar är från USA så för henne har det varit självklart att lära sig även den amerikanska nationalsången.

Musikläraren Åsa Adjei.

– Det är skönt att ha kursplanen i ryggen att det är okej att man lär sig nationalsången i skolan. På skolor där jag har arbetat tidigare har vi övat på nationalsången och eleverna har velat sjunga den på skolavslutningarna men rektorn har sagt nej. Man har varit rädd för vad elever och föräldrar ska tycka, säger hon.