IT-stressen: ”Det skapar oro hos eleverna”

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

– Det är inte rimligt att lärare ska vara IT-tekniker. Man ska kunna lita på att tekniken fungerar när man har planerat en lektion.
Det säger Maria Rönn, vice ordförande i Lärarförbundet, när det stora arbetsmiljöproblemet som kommer av teknikkrångel diskuterades i TV4 Nyhetsmorgon.

Det drabbar lärarna och det drabbar eleverna. Teknikstrulet i klassrummen är ett väldigt utbrett arbetsmiljöproblem, visar Novusmätningen som gjorts på uppdrag av Lärarförbundet. Varannan lärare lider av krånglet oftare än varannan lektion.

Problemen lärare har kan handla om allt ifrån att systemet inte har kapacitet att svara när alla eleverna loggar in samtidigt, att program som låser sig, eller datorer som inte fungerar.

– Man blir naturligtvis stressad, man har planerat en lektion med ett upplägg där saker och ting ska klaffa, då låser sig nånting eller funkar inte.  Då försöker man snabbt fixa det och det går kanske  inte, eleverna väntar och blir otåliga. Man märker direkt att oron i gruppen börjat sätta in och då tvingas man planera om på stående fot. Det är inte optimalt, det påverkar kvalitén och blir en stressfaktor och oro hos eleverna och skapar stök i klassrummen, säger Maria Rönn, vice ordförande i Lärarförbundet, i TV4:s Nyhetsmorgon.

Och för många finns ingen hjälp att få när det behövs. Nästan var tionde lärare svarar att de inte får någon it-support alls och majoriteten av de som får it-support svarar att de inte får it-support samma dag.

– Man får inte support i den akuta situationen, utan det kan komma några dagar senare när lektionstillfället sedan länge är förbi, säger Maria Rönn.