Böcker om digitalisering i förskolan

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Digital kompetens ingår i förskolans läroplan. Det innebär nya utmaningar för många pedagoger.  Boken vill ge stöd i det utvecklingsarbetet, både till nybörjare och till pedagoger som kommit lite längre.  I boken varvas aktuell forskning med konkreta exempel på hur de digitala verktygen kan användas i förskolans undervisning. Exemplen spänner över ett brett fält, från digitalt berättande, skapande och utforskande till robotlek och programmering.

Anna Thoresson är förskollärare på Frida förskola i Vänersborg sedan 2009. Hon har en bakgrund som journalist med fokus på barns rättigheter och utbildning.

 

Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund är skriven av en rad framstående forskare inom området. Med praktiknära forskning tas ett helhetsgrepp om digitaliseringen utifrån tre perspektiv: undervisning, profession och etik.

Kapitlen handlar bl.a. om programmering, virtual reality och adaptiva digitala lärspel men även om flerspråkighet, jämställdhet och föräldrasamverkan i förhållande till digitalisering. Digitalisering i förskolan är ett handfast hjälpmedel och innehåller konkreta exempel som illustrerar och inspirerar, men även problematiserar, denna tekniska förändring där inte minst pedagogernas roll blir än mer betydelsefull.