
Nicklas Fredriksson, ordförande Barn- och ungdomsnämnden och Ann-Katrin Samuelsson, vice ordförande i barn- och ungdomsnämnden.
Emelie Svedberg, ordförande Sveriges Lärare i Bollnäs, som samarbetade med lokaltidningen Ljusnan för att få ut lärarnas nödrop.
Nedskärningar
Lärarna i Bollnäs var hårt pressade men politikerna lyssnade inte.
Då samarbetade Sveriges Lärare med lokaltidningen Ljusnan.
Resultatet: Det var värre än befarat.
I en enkätundersökning som gick ut till Bollnäs samtliga lärare svarade åtta av tio att de överväger att lämna yrket.
Enkäten skickades ut strax före julhelgen och 209 av 409 lärare svarade.
Att många av lärarna upplevde arbetet tufft var väl känt och hade framförts till politikerna många gånger. Men responsen upplevdes som tunn.
Emelie Svedberg, ordförande för Sveriges Lärare i Bollnäs tog tag i saken.
– Sveriges Lärare i Hudiksvall hade gjort en liknande sak tillsammans med sin lokaltidning. De berättade om sina erfarenheter och sedan kontaktade jag vår lokaltidning, Ljusnan.
LÄS OCKSÅ: Här väntas ”katastrofala” nedskärningar på lärare
Att hälften av lärarna bemödade sig att svara dagarna innan julhelgen är i sig ett tecken på hur besvärligt man upplever arbetssituationen, menar Emelie Svedberg.
– I och med att enkäten var anonym vågade man svara. Det ger en viktig verklighetsbeskrivning. Och nu får allmänheten en bild av hur situationen på skolorna i Bollnäs ser ut. Kanske innebär det en ökad förståelse, att man ser att lärarna gör ett jättebra jobb utifrån omöjliga förutsättningar.
Ljusnan har publicerat några av frisvaren:
”Vill egentligen inte söka mig till annat yrke men kan inte se hur jag ska orka 20 år till”
”Jag känner att jag kommer köra slut på mig i det här yrket, därför vill jag byta. Vilket är tråkigt då jag tycker om jobbet om jag får bra förutsättningar”
”Det är vanligt att vakna mitt i natten av stress och hjärtklappning”
– Det gör ont i hjärtat att läsa. Vardagen som lärarna beskriver, att de kämpar så hårt att de inte längre orkar med sina familjer, att det inte ser något ljus i tunneln, säger Emelie Svedberg.
Nicklas Fredriksson, ordförande Barn- och ungdomsnämnden och Ann-Katrin Samuelsson, vice ordförande i barn- och ungdomsnämnden.
Barn- och ungdomsnämndens ordförande, Nicklas Fredriksson och vice ordförande Ann-Katrin Samuelsson publicerade snabbt ett gemensamt uttalande på Facebook. De menade att de jobbat hårt med att stärka arbetsmiljöarbetet och uttrycker besvikelse över publiceringen.
”Det är beklagligt att nämnden och förvaltningen inte har fått möjlighet att bemöta det som publicerats i Ljusnan, vilket ger en ensidig och potentiellt missvisande bild av arbetsmiljön. Ljusnans enkät riskerar att skapa en felaktig uppfattning om de insatser som faktiskt genomförts, utan att ge ett fullständigt sammanhang eller belysa de framsteg som gjorts.”
– Vi har många gånger uppmanat politikerna att komma till skolorna för att se verkligheten, men det har inte blivit av, säger Emelie Svedberg.
LÄS MER:
Efter fackets krav: Skolverket ska utreda anmälningar om våld
Vi lärare debatt ”Oscar Björks farhågor om att ett 'alltför snävt fokus på Phonics' skulle hämma språkutvecklingen missar poängen”
Vi lärare debatt Elever i anpassad grundskola får nära 200 timmar färre i svenska än andra elever – men det är tyst kring elevgruppen.
Krönika ”Vad ska vi svara eleverna på frågan om vi kan vara trygga?”
Hoten mot lärarna Läraren Petter Kraftling inrymd på skolan: ”Jag hörde skott”.
Vi lärare debatt ”Krävs helt andra verktyg för att hantera ordningsproblem”.
Vi lärare debatt Demokratiuppdraget riskerar att urholkas, skriver Petra Runström Nilsson.
Vi lärare debatt Belöning till huvudmän som anställer behöriga och frivilligt mentorskap – Centerpartiet formulerar sin nya skolpolitik.
Vi lärare debatt Varningen: ”Politiken styr skolan mot kognitionsvetenskapen”.
Krönika Lärare byter roll hela tiden, utifrån vad situationen kräver, skriver Karin Boberg.
Krönika Ett enfrågeparti befolkat av lärare kunde dominera den politiska debatten om skolan och rensa den från floskler, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt Utredningen saknar egen grund för sina förslag, skriver 16 forskare.
Studiero ”Vi vill stärka rektorers och lärares befogenheter.”
Ledare Om partsvägen visar sig stängd, så får vi gå den andra vägen, skriver förbundsordförande Anna Olskog.
Vi lärare debatt Ny skolkultur före ökade resurser – det vill läraren Therese Rosengren se.
Skolpolitik Målet: Bättre undervisning och mindre administration för lärare.
Digitala nationella prov Ny funktion för sambedömning – läraren är skeptisk: ”De har inte förstått”.
Slutreplik Slutreplik om personpåhopp i forskningsdebatten och kognitionsvetenskapens nya ställning.
Krönika Måste allting i skoldebatten och i skolans värld alltid vara så himla antingen eller?
Våld i skolan Lotta Edholm ger Skolverket ett nytt uppdrag efter larmen om våldet mot lärarna.
Granskning ”Elever i stort behov av särskilt stöd får det inte, säger läraren och skoldebattören Filippa Mannerheim.
Granskning ”Man tror sig spara pengar – men det blir dyrt i längden”, säger läraren Nicklas Mörk.
Granskning ”Ju viktigare proven är för elevernas betyg, ju mer kommer lärarna styra sin undervisning mot provinnehållet.”
Granskning ”Skolverket borde stoppa projektet och säga förlåt.
Granskning ”Vissa bedömningsunderlag är mer tillförlitliga än andra”.
Våld i skolan Efter skakande rapporterna om våldet – detta kräver lärarna
Vi lärare debatt Så påverkar täta rektorsbyten lärarnas arbete.
Hoten mot lärarna Sveriges Lärare i möte med skolministern om kraven som kan stoppa våldet.
Replik ”Debatten om kognitionsvetenskap visar på okunskap och felaktigheter”.
Vi lärare debatt Hon vill lämna tillbaka ansvaret till eleverna – lärare och föräldrar kan bara stötta.
Replik Vetenskaplig grund, ja – men vi bör aldrig sluta ifrågasätta och problematisera forskningen, skriver debattören.
Vi lärare debatt Lärarfacket bör ansluta sig till Skolledarnas förslag om rapporteringsskyldighet, skriver debattörerna.
Vi lärare debatt Inte okej att utsätta forskare för personangrepp i sociala medier efter debattinlägg, skriver Sofia Hort, biträdande lektor i svenska.
Krönika Tankeexperimentet: Byt ut isfläcken mot elever som halkar snett – och ställ frågan igen.
Våld i skolan Gick emellan den misstänkte gärningsmannen och en elev.
Våld i skolan Skolchefen: ”Vi måste utgå från att folk mår väldigt dåligt”
Slutreplik ”Lärarens professionella frihet är en central del av undervisningens kvalitet” skriver Oscar Björk i en slutreplik.
Våld i skolan Till sjukhus med ambulanshelikopter efter attack på skolgården.
Vi lärare debatt ”Om inte arbetsgivarna tar tar nödvändiga steg idag, är framtidens lärare redo att strejka imorgon” skriver Adam Kedert, ordförande Sveriges Lärarstudenter.
Läromedel Från 394 kronor till 2 270 – så mycket lägger din kommun på läromedel
Replik ”Oscar Björks avsikt verkar vara att misskreditera evidensbaserade praktiker”, skriver debattörerna.
Npf För lite resurser till npf-elever – bland annat till utbildning av lärare.
Replik Kritiken mot kognitionsvetenskap avslöjar en oförståelse för vikten av grundläggande träning och repetition, skriver debattören i en replik.
Replik Lärarutbildare som förfasas över kognitionsvetenskap är rädda att förlora privilegier, skriver Linnea Lindquist i en debattreplik.
Replik Ingen risk att kognitionsvetenskap gör så att sociala och kulturella dimensioner försvinner ur svensk utbildningsvetenskap, skriver debattörerna.
Lärarutbildning Utbrett missnöje mot ledningen på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Lärarlegitimation Sveriges Lärares tuffa förslag på åtgärder: Böter för obehöriga lärare.
Vi lärare debatt Varningen om nya forskningstrenden: ”Riskerar tränga undan lärares röster och erfarenheter.”
Vi lärare debatt Lärarens oro för skärmberoendets effekter på eleverna.
Vi lärare debatt Högstadieläraren: ”Förhoppningsvis kan det få någon elev att sträcka ut en hand och be om hjälp”.
Vi lärare debatt Glädjande att lärare förstår konsekvenserna av att man tog bort skolhälsovården, skriver Sophie Ekman Wretlind, skolöverläkare emerita.