”Låt oss hoppas att det aviserade tillskottet är det första av många steg”, säger Timo Järvinen, ordförande för Sveriges Lärare i Linköping.
Till startsidan
Hundratals lärare och linköpingsbor slöt upp i demonstrationen. Dessutom har 2000 namnunderskrifter lämnats över till politikerna.
Nedskärningar
Sveriges Lärares manifestation i Linköping gav resultat.
Kommunen skjuter till 55 miljoner kronor.
– Vi känner att vi fått gehör men det behövs ännu mer, säger Timo Järvinen, ordförande för Sveriges Lärare i Linköping.
Situationen för skolan i Linköping är ansträngd och speciellt tufft har förskoleverksamheten.
Sedan i höstas har Sveriges Lärare jobbat hårt för att få de styrande att inse att det behövs mer resurser.
– Till skillnad från många andra kommuner så är Linköping hyfsat välmående, säger Timo Järvinen, ordförande för Sveriges Lärare i Linköping.
Minskade elevunderlag förs fram som huvudargument för att spara och såväl förskolor och grundskolor har lags ned. Stödpersonal som elevassistenter och visstidsanställda har försvunnit med mer ökad arbetsbelastning för de som är kvar.
– Vi har officiella och inofficiella kontakter med beslutsfattarna och vi känner ett folkligt stöd. Det finns en medvetenhet bland allmänheten att skolan är viktigt. Hittills har ingen av våra medlemmar blivit uppsagd. Omplaceringar har skett när enheter stängts men alla har ett jobb att gå till, säger Timo Järvinen.
”Låt oss hoppas att det aviserade tillskottet är det första av många steg”, säger Timo Järvinen, ordförande för Sveriges Lärare i Linköping.
Sveriges Lärare har räknat ut att det saknas 28 miljarder kronor i skolan. För Linköpings del skulle det innebära cirka 400 miljoner kronor. Tillskottet på 55 miljoner är välkommet men långt ifrån tillräckligt, säger Timo Järvinen.
Den 4 maj genomfördes en manifestation. Hundratals lärare och andra linköpingsbor slöt upp. En namninsamling drogs igång och i slutet av maj överlämnades över 2000 namnunderskrifter till politikerna.
Resultatet: Skolan får extra pengar för ökad grundbemanning i förskolan och extra stöd till grundskola och gymnasium med syfte att få fler att slutföra sin gymnasieexamen.
– Orsakssambandet kan diskuteras men vi har arbetat hårt och systematiskt med opinionsarbete, yrkanden i MBL-förhandlingar, varit aktiva i budgetarbetet, säger Timo Järvinen.
Linköping är något av Östergötlands motsvarighet till Uppsala. Det finns akademiska traditioner att upprätthålla.
– Ja, det stämmer. Låt oss hoppas att det aviserade tillskottet är det första av många steg, säger Timo Järvinen.
Kommunerna har 50 miljarder – sparar ändå på skolan
Avskedar lärare – trots vinster och överskott
Kristins kommun har 1,2 miljarder – skolor hotas att stängas
Ändrade reglerna – räddade jobben för många lärare
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.