”Tufft innan jag ­hittade rutinerna”

Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Lillemor Fridlund, 38.
Lärare på Rocknebyskolan i Kalmar.
Har läst inriktningen förskoleklass-årskurs 1-3 vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Tog sin examen våren 2020.

Lillemor Fridlund talar gott om arbetsmiljön på Rocknebyskolan. Hon beskriver den som välkomnande och att kollegorna varit måna redan från början om att hon ska vara en del av skolan. Det poängteras att alla är viktiga pusselbitar.

Hur har arbetsbelastningen varit under ditt första år som lärare?

– Periodvis har det varit väldigt mycket, när det är bedömningsstöd som ska göras och när alla omdömen och sånt ska in och när det är föräldramöten. Sen kommer perioder då det är lugnare. Jag har ferietjänst så då blir det inte jämt fördelat över året utan det blir några mer intensiva perioder. I början av höstterminen var det tufft, innan jag hittade bra rutiner för att göra olika saker. Efter ett tag lär man sig vad som funkar, det kan vara ett upplägg för en mattelektion, då går det inte lika mycket tid till att planera en lektion som det gör i början.