”Samtalen är guld värda”

Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Amanda Lövmo Svensson, 27.
Lärare i fritidshem på Rödsleskolan i Oskarshamn. Har läst inriktningen mot fritidshem vid Linnéuniversitetet i Kalmar.

Några veckor före sin examensdag hade Amanda Lövmo Svensson klart med jobb på Rödsleskolan i Oskarshamn. Hon som först gick en utbildning i landsbygdsutveckling i Uppsala, älskar samtalen hon har med eleverna, något hon har möjlighet att ha som lärare i fritidshem.

– Åh, de har så många tankar och funderingar. De kan ha alla möjliga bekymmer, kärleksproblem och sånt. Det är guld värt att ha de samtalen.

Att vara nyutbildad lärare under pandemin, hur har det varit?

– Vi har fått anpassa verksamheten mycket. Vi har fått vara mycket mer utomhus och vi har fått ställa in grejer som de brukar göra annars. Vi håller på med äventyrspedagogik här och vissa äventyr har vi inte kunnat genomföra. Jag hoppas att jag får uppleva mycket av det nästa läsår när det kanske ser lite mer normalt ut.