”Det sociala tar mer tid än under­visningen”

Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Katarina Petersson, 36.
Lärare på Fagerslättsskolan i Nybro.
Har läst inriktningen årskurs 4–6 vid ­Linnéuniversitetet i Kalmar.

Redan ett halvår innan Katarina Petersson hade tagit examen hade hon klart med jobbet på Fagerslättsskolan i Nybro där hon jobbar nu. Hon har länge arbetat i en helt annan bransch, med hyreslägenheter och kommersiella lokaler.

– Jag har nog inte blivit så överraskad under mitt första år som lärare. Men frustrerad stundtals. Jag jobbar på en socialt utsatt skola och i en del fall är det som om man har fått agera förälder till både barnen och vårdnadshavarna. Det sociala tar mer tid än att planera lektionen.

Katarina Petersson som började i en årskurs 6 har fokuserat på att bygga en förtroendeingivande relation med eleverna och på att det ska vara tydligt vad som gäller på hennes lektioner. Allteftersom har hon kunnat släppa på de där ramarna.

Hon tycker att den verksamhetsintegrerade profilen på utbildningen redan från början gav möjlighet att titta på hur andra lärare arbetar. Det gjorde att hon successivt kunde mejsla fram en bild av hur hon ville vara som lärare och hur hon inte ville vara.

– Det var det som var så bra med den profilen, att man fick se olika skolor och olika förutsättningar och jag tycker att det är roligare och mer inspirerande att vara på en sån här skola. Man ställs inför så många olika frågeställningar.

Under det första året som lärare, ett år med hög arbetsbelastning, har Katarina Petersson frågat lärarna i sitt team när hon har behövt stöd eller undrat över något, men hon har också tagit hjälp av de lärare som var hennes handledare när hon studerade.

– Men jag hade velat ha med mig mer kunskap från utbildningen om läroplanen och kursplanerna och jag hade velat ha med mig mer om hur man ska skriva en pedagogisk planering, säger Katarina Petersson.