Fem tips för fokus i klassrummet

Lyssna-tips! Ta del av Lugnare skolas spellista på Spotify – sök på L­ugnare skola. Foto: Pixabay
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Mindfulness och mental träning kan förbättra fokus hos eleverna. Det finns enkla sätt att hjälpa till. Här är fem experttips från Peter Fowelin, som har skrivit boken ”Mindfulness i klassrummet” och Maria Lagergren, som driver företaget Lugnare skola och är skolkurator på Sveaskolan.

1 Börja med dig själv

– Som lärare måste man själv vara fokuserad och närvarande annars är det svårt att få eleverna att bli det. Se vad som sker i klassrummet – vad har ni för energi? Är det låg och splittrad energi kan det behövas lugna övningar. Om det är för låg energi krävs övningar som ger energi, säger Peter Fowelin och fortsätter:

– Se vad eleverna behöver och vad du som ledare behöver ge. Vad har du för energi? Du ska vara omtänksam, kärleksfull och eleverna ska känna att du bryr dig. Övningar kan ha sin poäng, men du måste själv stå för de kvaliteter som du tycker att eleverna behöver. Mindfulness är ingen quick-fix som du bara applicerar på eleverna. Det sker i relation mellan dig som lärare och eleverna.

2 Jobba med de grundläggande behoven

– Sömn är steg ett. Sömnbristen ökar bland unga och sover du inte tillräckligt, gör du inga kloka val och orkar inte röra dig lika mycket. Du får sämre kognitiva förutsättningar för att fungera i skolan. Här kan man jobba med brain breaks och hjärnvila för att ladda om och lära nytt. Hjälp eleverna att slappna av – många ungdomar vet inte hur de ska göra. Du kan till exempel leda andnings- och avslappningsövningar, gärna i början av lektionerna eller innan prov. Att sänka stressnivån hos eleverna bidrar till att de får kontakt med den kloka delen av hjärnan, prefrontal cortex, säger Maria Lagergren.

3 Träna hjärnan

– Hjärnan är till sin natur ganska splittrad, så ett sätt att se på mindfulness är att träna hjärnan och att följa det spår som man bestämmer att hjärnan ska följa. De övningar i mindfulness som görs med barn handlar till stor del om att hjälpa hjärnan att bli lugn och fokuserad, säger Peter Fowelin.

4 Motverka stress(hjärna)

– Fokus handlar givetvis om hur eleverna mår. Här är det viktigt att samverka med idrott och hälsa. Att eleverna har en basal kroppskännedom, slappnar av i spända muskler. Berätta för eleverna vad som händer i hjärnan när de stressar. Låt andningsövningar och avslappning vara helt frivillig. Gör det med humor och få dem att reflektera kring sina tankar, känslor och stress, kanske med papper och penna, säger Maria Lagergren.

5 Se om er arbetsmiljö

– Hur din arbetsmiljö som lärare ser ut är också superviktigt. Om du tar hand om dig själv märker eleverna det. En tydlig lektionsplanering skapar trygghet. Placeringen i klassrummet är också jätteviktig, med rätt ljud, ljus och hur väggarna ser ut så att det inte är hundra olika saker som tar elevernas uppmärksamhet och stör sinnena, säger Maria Lagergren.

Två boktips i ämnet

Mindfulness i klassrummet (Dana förlag) av Peter Fowelin. En bok för dig som pedagog med många övningar och lekar för eleverna.

Håll balansen och må bra (Dana förlag) av Maja Öberg. En bok för eleverna som ni kan jobba med tillsammans.