I Sorsele har 22 procent av de anställda i förskolan förskollärarexamen, i Kalmar är siffran 75 procent.
Till startsidan
Förskollärarbristen Alla känner till problemen men utvecklingen går ändå åt fel håll. Barngrupperna växer, andelen utbildade förskollärare minskar. Nya siffror alarmerar.
Sveriges förskollärare saknar förutsättningar för att kunna fullfölja uppdraget i läroplanen, det framgår tydligt av Lärarförbundets senaste rapport ”Förskollärare är centrala för en likvärdig förskola”.
Variationen runt om i landet är dessutom stor. Medan vissa förskolor har 75 procent utbildade förskollärare får andra nöja sig med 22 procent. Rapporten visar också att många skolledare tvingas anställa outbildad personal eftersom det helt enkelt inte finns några utbildade förskollärare att tillgå.
Sex av tio förskollärare som arbetar ensamma uppger att de inte kan leva upp till läroplanens mål, och många vittnar också om att det som påverkar deras planeringstid mest är att kollegorna inte är utbildade för att arbeta med barn.
I Sorsele har 22 procent av de anställda i förskolan förskollärarexamen, i Kalmar är siffran 75 procent.
Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand är inte förvånad.
– Det är inte mycket som förändrats sedan tidigare undersökningar, även om jag hade förhoppningar om att det inte skulle vara fullt så här illa. Och inga argument kan försvara att förutsättningarna för förskolorna har försämrats på det här viset.
Hon påpekar att förbundet och andra intressenter har larmat om läget under hela 2000-talet och även dessförinnan, men utan önskad respons.
– Läget går stick i stäv med både regeringens och oppositionens ambitioner. I mina samtal med politiker uttrycker de alla hur viktig förskolan är. Men trots insikten har det inte lett till några förändringar när det gäller antalet förskollärare och deras förutsättningar att sköta sitt arbete, vilket är extremt frustrerande.
Under 2021 hade 40 procent av personalen i förskolan en förskollärarexamen och 17 procent en gymnasial utbildning för arbete med barn (barnskötare), medan 30 procent helt saknade utbildning för arbete med barn.
De stora skillnaderna i landet reagerar Johanna Jaara Åstrand extra starkt emot.
– Vi kan inte säga att vi har en förskola i dag när det är sådana enorma olikheter. Att andelen förskollärare varierar från 22 till 75 procent tycker jag talar för sig självt. Det här drabbar barnen och dem som behöver förskolan allra mest. Läget påverkar barnens fortsatta kunskapsutveckling och då måste vi vidta åtgärder. Vi måste få fler förskollärare och få ner arbetsbelastningen.
Siffror ur Lärarförbundets rapport om förskolan.
Rapporten visar även att förskollärarnas kärnuppdrag ofta får ge vika för praktiska och administrativa kringsysslor. Närmare åtta av tio som arbetar som ensam förskollärare på sin förskola eller avdelning uppger att en stor del av arbetstiden går åt till sådant arbete. En av de tillfrågade i undersökningen uttrycker det så här:
”Stressad över att inte kunna utföra mitt yrke. Bitter över att behöva vara vaktmästare, städare, barnpassare, schemaläggare osv i stället för att undervisa.”
– Politikerna måste investera och säkerställa att det finns tillräckliga resurser i förskolan. Vi hävdar att det inte går att påstå att det finns en förskola om man inte har tillräckligt många legitimerade förskollärare där. Tänk er ett sjukhus utan läkare, den ekvationen går inte ihop, säger Johanna Jaara Åstrand.
Hon ser visserligen det faktum att läroplanen har stärkts och att man slagit fast förskollärarnas ansvar som ett led i utvecklingen framåt, men det räcker inte på långa vägar.
– Nej, man har inte försäkrat sig om hur kompetensförsörjningen ska gå till eller hur förskollärarna ska kunna göra det de ska. Vi vet dock vad som krävs, det finns mycket forskning att luta sig mot, och vi förväntar oss tillskott i budgeten. Så här i valtider kan man ju hoppas att det är sista gången vi tvingas publicera sådana här rapporter, det är inte värdigt för ett land som Sverige.
I skrivande stund diskuteras en sammanslagning av Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund, och Johanna Jaara Åstrand ser stora fördelar med att kunna kämpa från en gemensam arena.
– En splittrad lärarkår ger makt åt andra medan en enad kår är betydligt svårare att runda.
LÄS ÄVEN
Förskolan där varje röst är lika mycket värd
Nu ska förskolepedagogiken vässas! Så här gör man i Krokom
Marie Eriksson: ”Samma utmaning med tvååringar som med vuxna”
Krönika Är du verkligen exakt samma strukturerade pedagog när du snörvlar 70-talsmögel och har alldeles för många barn i en, visserligen fräsch, men alldeles för liten barack? skriver Erik Stenkula.
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Arbetsmiljö – Låt detta bli en blåslampa för beslutsfattarna, säger Pia Rizell på Sveriges Lärare.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.