
I Sorsele har 22 procent av de anställda i förskolan förskollärarexamen, i Kalmar är siffran 75 procent.
Förskollärarbristen Alla känner till problemen men utvecklingen går ändå åt fel håll. Barngrupperna växer, andelen utbildade förskollärare minskar. Nya siffror alarmerar.
Sveriges förskollärare saknar förutsättningar för att kunna fullfölja uppdraget i läroplanen, det framgår tydligt av Lärarförbundets senaste rapport ”Förskollärare är centrala för en likvärdig förskola”.
Variationen runt om i landet är dessutom stor. Medan vissa förskolor har 75 procent utbildade förskollärare får andra nöja sig med 22 procent. Rapporten visar också att många skolledare tvingas anställa outbildad personal eftersom det helt enkelt inte finns några utbildade förskollärare att tillgå.
Sex av tio förskollärare som arbetar ensamma uppger att de inte kan leva upp till läroplanens mål, och många vittnar också om att det som påverkar deras planeringstid mest är att kollegorna inte är utbildade för att arbeta med barn.
I Sorsele har 22 procent av de anställda i förskolan förskollärarexamen, i Kalmar är siffran 75 procent.
Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand är inte förvånad.
– Det är inte mycket som förändrats sedan tidigare undersökningar, även om jag hade förhoppningar om att det inte skulle vara fullt så här illa. Och inga argument kan försvara att förutsättningarna för förskolorna har försämrats på det här viset.
Hon påpekar att förbundet och andra intressenter har larmat om läget under hela 2000-talet och även dessförinnan, men utan önskad respons.
– Läget går stick i stäv med både regeringens och oppositionens ambitioner. I mina samtal med politiker uttrycker de alla hur viktig förskolan är. Men trots insikten har det inte lett till några förändringar när det gäller antalet förskollärare och deras förutsättningar att sköta sitt arbete, vilket är extremt frustrerande.
Under 2021 hade 40 procent av personalen i förskolan en förskollärarexamen och 17 procent en gymnasial utbildning för arbete med barn (barnskötare), medan 30 procent helt saknade utbildning för arbete med barn.
De stora skillnaderna i landet reagerar Johanna Jaara Åstrand extra starkt emot.
– Vi kan inte säga att vi har en förskola i dag när det är sådana enorma olikheter. Att andelen förskollärare varierar från 22 till 75 procent tycker jag talar för sig självt. Det här drabbar barnen och dem som behöver förskolan allra mest. Läget påverkar barnens fortsatta kunskapsutveckling och då måste vi vidta åtgärder. Vi måste få fler förskollärare och få ner arbetsbelastningen.
Siffror ur Lärarförbundets rapport om förskolan.
Rapporten visar även att förskollärarnas kärnuppdrag ofta får ge vika för praktiska och administrativa kringsysslor. Närmare åtta av tio som arbetar som ensam förskollärare på sin förskola eller avdelning uppger att en stor del av arbetstiden går åt till sådant arbete. En av de tillfrågade i undersökningen uttrycker det så här:
”Stressad över att inte kunna utföra mitt yrke. Bitter över att behöva vara vaktmästare, städare, barnpassare, schemaläggare osv i stället för att undervisa.”
– Politikerna måste investera och säkerställa att det finns tillräckliga resurser i förskolan. Vi hävdar att det inte går att påstå att det finns en förskola om man inte har tillräckligt många legitimerade förskollärare där. Tänk er ett sjukhus utan läkare, den ekvationen går inte ihop, säger Johanna Jaara Åstrand.
Hon ser visserligen det faktum att läroplanen har stärkts och att man slagit fast förskollärarnas ansvar som ett led i utvecklingen framåt, men det räcker inte på långa vägar.
– Nej, man har inte försäkrat sig om hur kompetensförsörjningen ska gå till eller hur förskollärarna ska kunna göra det de ska. Vi vet dock vad som krävs, det finns mycket forskning att luta sig mot, och vi förväntar oss tillskott i budgeten. Så här i valtider kan man ju hoppas att det är sista gången vi tvingas publicera sådana här rapporter, det är inte värdigt för ett land som Sverige.
I skrivande stund diskuteras en sammanslagning av Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund, och Johanna Jaara Åstrand ser stora fördelar med att kunna kämpa från en gemensam arena.
– En splittrad lärarkår ger makt åt andra medan en enad kår är betydligt svårare att runda.
LÄS ÄVEN
Förskolan där varje röst är lika mycket värd
Nu ska förskolepedagogiken vässas! Så här gör man i Krokom
Marie Eriksson: ”Samma utmaning med tvååringar som med vuxna”
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.
Undervisning Vad är roligast att undervisa om i förskolan – och svårast? Vi bad tre förskollärare svara.
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Arbetsmiljö Den destruktiva arbetsmiljön i förskolan ledde till att Elin Olausson sa upp sig. Nu vill hon bryta tystnadkulturen.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.