
I Sorsele har 22 procent av de anställda i förskolan förskollärarexamen, i Kalmar är siffran 75 procent.
Förskollärarbristen Alla känner till problemen men utvecklingen går ändå åt fel håll. Barngrupperna växer, andelen utbildade förskollärare minskar. Nya siffror alarmerar.
Sveriges förskollärare saknar förutsättningar för att kunna fullfölja uppdraget i läroplanen, det framgår tydligt av Lärarförbundets senaste rapport ”Förskollärare är centrala för en likvärdig förskola”.
Variationen runt om i landet är dessutom stor. Medan vissa förskolor har 75 procent utbildade förskollärare får andra nöja sig med 22 procent. Rapporten visar också att många skolledare tvingas anställa outbildad personal eftersom det helt enkelt inte finns några utbildade förskollärare att tillgå.
Sex av tio förskollärare som arbetar ensamma uppger att de inte kan leva upp till läroplanens mål, och många vittnar också om att det som påverkar deras planeringstid mest är att kollegorna inte är utbildade för att arbeta med barn.
I Sorsele har 22 procent av de anställda i förskolan förskollärarexamen, i Kalmar är siffran 75 procent.
Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand är inte förvånad.
– Det är inte mycket som förändrats sedan tidigare undersökningar, även om jag hade förhoppningar om att det inte skulle vara fullt så här illa. Och inga argument kan försvara att förutsättningarna för förskolorna har försämrats på det här viset.
Hon påpekar att förbundet och andra intressenter har larmat om läget under hela 2000-talet och även dessförinnan, men utan önskad respons.
– Läget går stick i stäv med både regeringens och oppositionens ambitioner. I mina samtal med politiker uttrycker de alla hur viktig förskolan är. Men trots insikten har det inte lett till några förändringar när det gäller antalet förskollärare och deras förutsättningar att sköta sitt arbete, vilket är extremt frustrerande.
Under 2021 hade 40 procent av personalen i förskolan en förskollärarexamen och 17 procent en gymnasial utbildning för arbete med barn (barnskötare), medan 30 procent helt saknade utbildning för arbete med barn.
De stora skillnaderna i landet reagerar Johanna Jaara Åstrand extra starkt emot.
– Vi kan inte säga att vi har en förskola i dag när det är sådana enorma olikheter. Att andelen förskollärare varierar från 22 till 75 procent tycker jag talar för sig självt. Det här drabbar barnen och dem som behöver förskolan allra mest. Läget påverkar barnens fortsatta kunskapsutveckling och då måste vi vidta åtgärder. Vi måste få fler förskollärare och få ner arbetsbelastningen.
Siffror ur Lärarförbundets rapport om förskolan.
Rapporten visar även att förskollärarnas kärnuppdrag ofta får ge vika för praktiska och administrativa kringsysslor. Närmare åtta av tio som arbetar som ensam förskollärare på sin förskola eller avdelning uppger att en stor del av arbetstiden går åt till sådant arbete. En av de tillfrågade i undersökningen uttrycker det så här:
”Stressad över att inte kunna utföra mitt yrke. Bitter över att behöva vara vaktmästare, städare, barnpassare, schemaläggare osv i stället för att undervisa.”
– Politikerna måste investera och säkerställa att det finns tillräckliga resurser i förskolan. Vi hävdar att det inte går att påstå att det finns en förskola om man inte har tillräckligt många legitimerade förskollärare där. Tänk er ett sjukhus utan läkare, den ekvationen går inte ihop, säger Johanna Jaara Åstrand.
Hon ser visserligen det faktum att läroplanen har stärkts och att man slagit fast förskollärarnas ansvar som ett led i utvecklingen framåt, men det räcker inte på långa vägar.
– Nej, man har inte försäkrat sig om hur kompetensförsörjningen ska gå till eller hur förskollärarna ska kunna göra det de ska. Vi vet dock vad som krävs, det finns mycket forskning att luta sig mot, och vi förväntar oss tillskott i budgeten. Så här i valtider kan man ju hoppas att det är sista gången vi tvingas publicera sådana här rapporter, det är inte värdigt för ett land som Sverige.
I skrivande stund diskuteras en sammanslagning av Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund, och Johanna Jaara Åstrand ser stora fördelar med att kunna kämpa från en gemensam arena.
– En splittrad lärarkår ger makt åt andra medan en enad kår är betydligt svårare att runda.
LÄS ÄVEN
Förskolan där varje röst är lika mycket värd
Nu ska förskolepedagogiken vässas! Så här gör man i Krokom
Marie Eriksson: ”Samma utmaning med tvååringar som med vuxna”
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”