Okokt påskris till påsk

Den här artikeln publicerades ursprungligen på forskolan.se

Suzanne Axelsson, förskollärare i Stockholm, är uppvuxen i England där det är vanligt att leka med ris på ”känselbord” – sensory tables. Hon berättar att det alltid fanns ett vattenbord och ett känselbord med sand, ris eller bönor i hennes klassrum när hon var liten.

Så går det till

1.     Jag färgar okokt ris genom att blanda det med karamellfärg och alsolsprit. Sedan häller jag ut det på en bakplåt för att torka över natten. Det går att lägga bakplåtspapper på plåten så att det inte klibbar fast.

2.     Riset använder jag sedan på ett så kallat ”sensoriskt bord”, sensory table på engelska, som är mycket vanligt i USA och England. Det går att leka med det som vatten på ett vattenbord – hälla ut det, fylla på, tömma. Man kan också använda det som underlag för rollspel med olika figurer. Till påsk färgar jag gärna riset gult och grönt så att det påminner om påskliljor.

3.     Om man lägger en spegel eller ett ljusbord underst kan man använda riset för att skapa ett mönster med sina fingrar eller med en pensel. Många barn tycker om att skriva bokstäver eller sitt namn, medan andra gillar att skapa vägar och köra bilar på dem. När små barn använder det måste en vuxen vara med för att se till att barnen inte stoppar det i munnen – eller slänger det överallt.

4.     När vi har lekt färdigt med riset häller vi tillbaka det i en förvaringslåda. Jag har haft ris som jag använt under ett helt år; det beror på hur försiktiga barnen är i leken hur länge det går att använda.