Krönika Vi har byggt några av våra tyngsta och mest uppmärksammade granskningar på era uppriktiga, kloka och initierade svar på våra nyhetsbrevsenkäter. Tack för ert mod!
Två år i rad har Ämnesläraren blivit utnämnd till årets bästa tidning när branschens mest prestigefyllda priser delats ut (Tidskriftsgalan 2023 och Swedish Content Awards 2024). Och i förra veckan fick vi reda på att redaktionen nu kan vinna Publishingpriset som ”Årets medlemstidning” 2025. En av hemligheterna bakom framgångarna är ni!
Gång på gång har vi de senaste åren byggt några av våra tyngsta och mest uppmärksammade granskningar – handskriftstappet, fortbildningshaveriet, anpassningskaoset, uthållighetsraset, lyssneläsningssveket och det skenande elevinflytandet – på era uppriktiga, kloka och initierade svar på våra nyhetsbrevsenkäter. Tack för det!
Ert engagemang som lärare är förpliktigande
Ert mod att prata även om sådant som skaver har inneburit att vi på redaktionen känt ett stort ansvar att förvalta det förtroendet på bästa sätt. Eller som juryn formulerade det i förra årets guldmotivering:
”Årets vinnare har förvandlat läsarnas egna röster till ett verktyg för verklig förändring. Genom träffsäker journalistik och skarpa avslöjanden har de inte bara lyft viktiga frågor – de har fått makthavare att agera. Med starkt engagemang och konkreta resultat visar de att rätt ord inte bara informerar, det förändrar!”
Känsloladdade svar i enkäten denna gång
I dag publicerar vi en granskning av hur tungt lärare tycker att elevernas muntliga förmågor ska väga i skolan. Ni är närmare 4 000 lärare som besvarat vår nyhetsbrevsenkät som ligger till grund för temapaketet. Den här gången är svaren ovanligt laddade med känslor och i flera fall står de även i diametral motsats till varandra.
Åsikterna om vilket fokus man ska lägga på elevernas muntliga förmågor – och hur hårt man ska pusha barn och unga med talrädsla att prata inför sina klasskamrater – spretar rejält.
Hampus Jarnlo är editionschef och redaktör för Ämnesläraren och Grundskolläraren
Läs hela granskningen av den ökande talrädslan
- Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan
- Total oenighet kring hur viktigt det muntliga är
- Kan elever snacka sig till högre betyg?
- Elever kan varken läsa eller skriva – godkänns ändå
- Hård kritik mot att muntliga NP kan slopas
- Så möter du fem muntliga dilemman
- ”För många elever är det oerhört traumatiskt”
- Jarnlo: Tillsammans driver vi lärarnas viktigaste frågor till verklig förändring